اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی وظیفه دارد موضوع آب را پیگیری کند، گفت: برطرف شدن معضل زاینده‌رود و نجات آن و تالاب گاوخونی نیازمند عزم ملی است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حمیدرضا قلمکاری در همایش "نجات زاینده‌رود از سراب تا پایاب" با اشاره به تشکیل هفت کمیته تخصصی حوزه آب و کشاورزی در کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، بیان داشت: این کمیته‌ها دارای برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ای هستند که به چالش‌های آبی استان می‌پردازند.
وی به استفاده از ظرفیت نخبگان در کمیته‌های هفتگانه تخصصی کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان اشاره کرد و افزود: در این راستا باید توجه داشته باشیم که ستاد نجات زاینده‌رود از سراب تا پایاب در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شده و این امر یادآور بحران کم آبی در فلات مرکزی ایران خواهد بود.
رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه باید به بحران آب در فلات مرکزی ایران به صورت فرامنطقه‌ای و خارج از مسائل جناحی و سیاسی نگاه شود، اضافه کرد: از این رو اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی وظیفه دارد موضوع آب را پیگیری کند.
وی با تاکید بر اینکه عدم استقرار مناسب منابع آبی در کشور، منفی بودن بیلان آب‌های زیر زمینی، خشک شدن تالاب‌ها، کاهش منابع آب تجدیدپذیر و افزایش جمعیت مدیریت مصرف این مایع حیاتی را الزام آور کرده است، بیان داشت: باید از سمت مدیریت عرضه به سمت مدیریت تقاضا در حوزه آب حرکت کنیم.
قلمکاری تصریح کرد: باید مسئله آب زاینده‌رود از یک بحث میان استانی خارج شده و به مدیریت منطقه‌ای آب در حوضه آبریز زاینده‌رود فکر کرد.
وی با اشاره به ضرورت پیشبرد مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب درباره حوضه آبریز زاینده‌رود نیز اضافه کرد: برطرف شدن معضل زاینده‌رود و نجات آن و تالاب گاوخونی نیازمند عزم ملی است و از سوی دیگر اتاق بازرگانی استان اصفهان آماده است تا بسته پیشنهادی خود را به صورت کاملاً علمی به دولت ارائه دهد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه به بحران آب و خشکسالی‌های اخیر در اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: به نظر می‌رسد تا مشکلات به مرحله بحران نرسد، برطرف نمی‌شود و فقط یاد گرفته‌ایم که بحران‌ها را برطرف کنیم اما باید گفت مسئله آب، از این دست مسائل نیست که بتوان آن را در مرحله بحران برطرف کرد باید هرچه زودتر به فکر چاره ای بود.
مصطفی روناسی با بیان اینکه قبل از انقلاب، کارشناسان نسبت به بحران آب هشدار داده بودند، تصریح کرد: لازم است هم‌اکنون، برنامه‌ای را تدوین کرد و با مدیریت مصرف آب، مشکل کمبود آب را برطرف کرد چرا که مدیریت منابع آب تا حدودی در دست ما نیست هرچند که مدیریت توزیع آن در دست ما است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به کاهش بارش ها، گفت: نباید روند مصرف آب به‌صورت کنونی ادامه یابد و مدیریت آب، نیازمند طرح‌های بلندمدت است و با طرح‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان بازدهی بالایی داشت.
وی با تاکید بر اینکه تداوم جریان آب در زاینده‌رود نیازمند مدیریت صحیح است، تصریح کرد: باید دید که با مصرف آب در بخش‌های مختلف چه‌چیزی به دست می‌آید، برای مثال با مصرف آب در بخش کشاورزی، میزان تولید محصول چگونه بوده است.
به گفته روناسی مردم، صنعتگران، کشاورزان و همه مسئولان باید نسبت به مدیریت مصرف آب، حساسیت به خرج دهند و گمان نکنند که می‌توانند همانند سال‌های گذشته آب را به‌ میزانی که مایلند مصرف کنند چراکه با بحران آب روبرو هستیم.