اقتصاد بازار: در همایش "نجات زاینده رود از سراب تا تالاب" که با سخنرانی عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، کشاورزان و مردم اصفهان با پلاکاردهایی نسبت به حق آبه زاینده رود اعتراض خود را نشان دادند
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار شامگاه گذشته همایش "نجات زاینده رود از سراب تا تالاب" با حضور مشاور معاون اول رئیس جهوری در اصفهان با حاشیه هایی همراه بود که مهمترین آن، حضور چشمگیر کشاورزان شرق اصفهان و نگرانی و انتقاد آنها نسبت به خشکی زاینده رود بود. آنها همچنین نسبت به برداشت‌های بی رویه آب در بالادست و سرازیر شدن آب به استان یزد فریادهای اعتراض آمیزی سر دادند.
این کشاورزان با اعتراض نسبت به خشک شدن مجدد زاینده رود از عدم تخصیص کامل حقابه آنها بر اساس طومار شیخ بهایی و انتقال آب زاینده رود به برخی شهرهای خارج استان اصفهان انتقاد کردند و فضای جلسه برای چند دقیقه نا آرام شد.
این کشاورزان با اشاره به وعده های مسئولان برای احیای دائمی زاینده رود نسبت به مدیریت های نادرست بویژه در برخی دولت های گذشته انتقاد کردند.
در حاشیه این نشست کشاورزان پلاکاردهایی با خود همراه داشتند که بر روی آنها جملاتی مانند "اجرای سد و تونل سوم کوهرنگ دردسترس ترین راه برای نجات زاینده رود"، "محیط زیست اصفهان بدون زاینده رود بی معناست"، مصوبه سوم خرداد وزارت نیرو خلاف قانون و مغایر با مصوبات شورای عالی آب"خواسته ما؛ توقف اجرای انتقال آب بن- بروجن از حوضه زاینده رود" " برق مجانی و پمپاژ، بلای جان زاینده رود و محیط زیست" و ... نوشته شده بود.
نایب رییس شورای اسلامی اصفهان به عنوان نماینده کشاورزان شرق اصفهان در این جلسه با تاکید بر اینکه خدا نگذرد از کسی که آمد و در زمان نمایندگی رای مردم را گرفت، در 12 سال گذشته مدیریت آب را از اصفهان گرفت و هیچ کاری انجام نداد، گفت: اصفهان خود منبع آب بوده، سمیرم در این استان یک منبع آب است، اما امروز دچار مشکل آب شده، چراکه می‌خواهند آب آن را به کرمان بفرستند، چرا پتانسیل‌ها و داشته‌های اصفهان را در زمینه آب مدیریت نمی‌کنیم؟ اميدواريم این اتفاقات در دولت جدید رخ ندهد.
احمد شریعتی با انتقاد بر اینکه چرا دوباره طرح‌ بن بروجن تصویب شد، تاکید کرد: حق آبه اصفهان حق آبه شیخ بهایی است، حق آبه اصفهان در تاریخ ثبت شده است، امروز بیش از 400 هزار چهارمحالی را در اصفهان میزبانی می‌کنیم که قدمشان روی چشم و با آنها همبستگی خوبی داریم، اما باید واقعیت‌ها را ببینیم.
شریعتی تصریح کرد: چرا استاندار اصفهان با همه زحمت‌هایی که برای آب کشیده مصوبه 9 ماده‌ای آب را محکم اجرا نمی‌کند؟ چرا باید به اصفهانی‌ها فشار بیاوریم که برنج نکارید؟ در حالی که معاش آنها از این طریق است. مگر دولت در ارومیه سهم کشاورزان را خریداری نکرده است، همین راهکار را در اصفهان اجرایی کند. بیانیه می‌دهند فضای سبز اصفهان زیاد است، در حالی که همه گونه‌های فضای سبز اصفهان تغییر کرده است و گونه‌هایی مقاوم به خشکی کاشته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نکند این شایعه واقعیت داشته باشد که آقای جهانگیری چون کرمانی است آب به سمت کرمان می‌رود و زاینده رود سفره‌ای شده که هرکسی می‌خواهد به سمت خودش می‌کشد.
وی ریشه مشکل آب در اصفهان را مدیریت بد در گذشته دانست و گفت: ما داشته هایمان را به خوبی مدیریت نکردیم.
شریعتی با انتقاد برداشت های بی رویه از زاینده رود، افزود: همه کشاورزان شرق اصفهان دارای حقابه هستند و دولت باید مانند دریاچه ارومیه، حق آب کشاورزان اصفهان را خریداری کند.
وی با اشاره به افزایش برخی معضل های اجتماعی در شرق اصفهان به دلیل بیکاری کشاورزان، تصریح کرد: جمعی از کشاورزان اقدام به خرید تجهیزات سیستم آبیاری قطره ای کردند اما اکنون توان مالی برای بازپرداخت اقساط آن را ندارند.
کلانتری در پاسخ به این اعتراضات گفت: با داد و فریاد و زنده باد و مرده باد مشکل زاینده رود حل نمی شود.
وی به مردم اصفهان توصیه کرد که به جد پیگیر تشکیل ستاد احیای زاینده رود باشند تا در چهار سال آینده مشکل این حوضه آبریز حل شود.
در پایان نشست نیز طوماری مبنی بر درخواست جاری شدن دائمی آب زاینده رود برای تحقق حقابه طومار شیخ بهایی جهت ارائه به رهبر معظم انقلاب تهیه شده بود و توسط شرکت کنندگان امضا شد.