نمونه موفق همکاری استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها
حسن روحانی، بهره‌برداری از کارخانه نوآوری آزادی را افتخارآمیز دانست و گفت: اینکه امروز در فعالیت صنعتی و خدماتی، از حالت سنتی خارج می‌شویم موضوعی بسیار خوب و مهم به‌شمار می‌رود. رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز در بحث افتتاح کارخانه وارد فاز نو و جدیدی شده‌ایم، چراکه این مجموعه یک کارخانه نوآوری است و این موضوع اهمیت زیادی دارد. در کارخانه‌های معمولی نوآوری‌های قبلی عملیاتی می‌شود، یعنی نتایج گام‌های گذشته به‌عمل می‌رسد اما در این کارخانه ایده‌های نو پدید می‌آید. رئیس جمهوری تصریح کرد: در این کارخانه شرکت‌های استارتاپ و جوانان نوآفرین‌ فعالیت دارند و شتاب‌دهنده‌ها به آنها یاری‌ می‌رسانند تا در کنار هم کار را به پیش ببرند و در پیچ و خم‌های اداری متوقف نشوند. رئیس جمهوری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه با مسئولان این مجموعه و شتاب‌دهنده‌ها و سرپرست‌های شرکت‌های استارتاپ‌ اظهار داشت: معمولاً در صنعت، فناوری و علم دنباله‌رو هستیم به گونه‌ای که در علوم جدید، کشورهای صنعتی و پیشرفته گامی را برداشته‌اند و ما می‌خواهیم آن را دنبال کرده و مانند آنها اقدام کنیم، اما در این مجموعه می‌توانیم نوآوری را به معنای آن داشته باشیم که دیگری آن را انجام نداده و در آن، اولین هستیم.
 روحانی با اشاره به اینکه کسی که رساله دکترا می‌نویسد باید مطلبی نو ارائه کند و ایده‌ای جدید را به ثمر برساند، اظهار داشت: بر این اساس می‌توانیم با استفاده از شرایط به‌وجود آمده در برخی امور پیشتاز باشیم، به‌گونه‌ای که ایده‌ای را به مرحله عمل، تولید و ارائه به بازارهای داخلی و خارجی برسانیم. رئیس جمهوری تأکید کرد: افتخار دولت‌های یازدهم و دوازدهم این است که گام‌های خوبی در این عرصه برداشته است؛ البته ممکن است این تلاش‌ها کامل نبوده یا کمتر از انتظار نسل جوان باشد، اما در مجموع یک حرکت بسیار خوب به انجام رسیده است.
پهنای باند مناسب، عامل توسعه کارخانه
 روحانی با بیان اینکه کار تمامی مجموعه‌های استارتاپی فعال در این کارخانه به نوعی به پیشرفت آی‌سی‌تی و پهنای باند مربوط است، گفت: اگر پهنای باند وجود نداشت، بسیاری از این امور امکان تحقق پیدا نمی‌کرد و این در حالی است که دولت برای اینکه امروز بتوانیم در حوزه پهنای باند امکانات لازم را داشته باشیم، فشارهای بسیاری را تحمل کرده است.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه در مجموعه کارخانه نوآوری آزادی همه فعالان نوآور در یک سالن در کنار هم قرار دارند بسیار حائزاهمیت است، چرا که اینگونه می‌توانند همدیگر را بهتر شناخته و از یکدیگر یاری بگیرند.
 روحانی با اشاره به برخی گلایه‌ها از سوی فعالان حوزه نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ مبنی بر اینکه برخی وزارتخانه‌ها هنوز در روش‌های سنتی باقی مانده و به سختی شرایط نو و فعالیت‌های نوآورانه را می‌پذیرند، گفت: مطمئناً ایجاد این زیست بوم جدید در کشور نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید تلاش کنیم این محیط جدید را در عرصه‌های مختلف معرفی کرده و بشناسانیم. رئیس جمهوری تأکید کرد: مطمئناً دنیای آینده با دنیای امروز جهان متفاوت خواهد بود و سبک زندگی هم بر این اساس تغییر خواهد کرد. همان‌طور که زمانی که تلفن همراه به ایران آمد، هیچ‌کس باور نمی‌کرد که روزی موبایل به تحولی در زندگی مردم تبدیل شده و به گونه‌ای شود که این وسیله دوست همراه افراد از صبح تا شب باشد، اما امروز اکثر مردم یک دوست و یار جدیدی دارند که البته می‌تواند کمک‌کننده یا منحرف‌کننده باشد. رئیس جمهوری با بیان اینکه جوانان خلاق ایرانی می‌توانند پیشتاز ارائه ایده‌های علمی باشند، گفت: حرکتی بزرگ و ارزنده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در عرصه زیربناها و زیرساخت‌ها انجام شده است و باید شرکت‌های دانش بنیان را بیش از پیش حمایت کرد.
حضور شتاب دهنده‌ها و طراحان نو در وزارت امور خارجه
رئیس جمهوری همچنین در این نشست به تشریح گام‌های جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی اشاره کرد و گفت: مطمئناً راهی که انتخاب کردیم، مسیری درست است و دنیا بداند ملت ایران همچنان که ملتی مقاوم و اهل ایستادگی است، اهل مذاکره و گفت‌و‌گو نیز هست.
 روحانی افزود: همچنان که امروز در این کارخانه، شتاب‌دهنده‌ها و ارائه‌کنندگان طرح‌های نو حضور دارند در وزارت خارجه نیز شتاب‌دهنده‌ها و طراحان طرح‌های نو داریم و ان‌شاء‌الله نتیجه نهایی به نفع ملت ایران خواهد بود. رئیس جمهوری خطاب به نوآوران و فعالان عرصه نوآوری، گفت: شما امروز کار بسیار بزرگی را به انجام رساندید و دولت نیز کماکان مانند گذشته در خدمت شما خواهد بود.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در معاونت علمی شخصیتی همانند دکتر ستاری حضور یافت که کار شرکت‌های دانش‌بنیان را باور داشت و بخوبی می‌شناخت که کار بسیار بزرگی است، گفت: همه وزرا و دستگاه‌ها آماده یاری‌رسانی هستند و همه وزرا و اعضای هیأت دولت باید از این مرکز بازدید کنند.
نشست صمیمی رئیس جمهوری با استارتاپ‌ها
رئیس جمهوری همچنین در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی از بخش‌های مختلف فعالیت نوآوران و کارآفرینان این کارخانه بازدید و در فضایی صمیمی با جوانان فعال در زمینه استارتاپ‌ها در این مجموعه گفت‌و‌گو کرد.
 روحانی پس از افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی از این مجموعه بازدید کرد و در نشستی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مسئولان حوزه فناوری و شتاب دهنده‌ها و سرپرستان تیم‌های استارتاپی، در جریان روند اقدامات و فعالیت‌هایی که در کارخانه نوآوری آزادی به انجام می‌رسد، قرار گرفت.
ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این جلسه ضمن معرفی کارخانه نوآوری آزادی و ارائه گزارشی از روند برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در راستای حمایت از توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، شاخص‌های عملکرد زیست بوم نوآوری کشور از جمله نیروی انسانی، صنایع و شرکت‌های دانش بنیان، جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور، نظام تأمین مالی و پهنه‌های نوآوری را تشریح کرد.همچنین در این جلسه مدیران شتابدهنده‌های «هم آوا»، «کارا» و «دیجی تکست» به معرفی این شتابدهنده‌ها پرداخته و راهکارها و پیشنهادهای خود را برای توسعه و رفع مشکلات پیش رو، با رئیس جمهوری در میان گذاشتند. دکتر روحانی سپس با حضور در سالن زاویه کارخانه نوآوری آزادی از استارتاپ‌های مستقر در این کارخانه بازدید و در فضایی صمیمی با جوانان فعال در تیم‌های گوناگون استارتاپی گفت‌و‌گو کرد.
در این بازدید سرپرست‌های ۱۰ تیم استارتاپی گزارشی از روند فعالیت‌های خود در حوزه‌های گوناگون از جمله پزشکی فردمحور بر اساس داده‌های ژنتیکی، مشاوره پزشکی تخصصی و دستیار هوشمند بیمار، اطلاعات سلامت محور موادغذایی و دستیار هوشمند کادر درمان ارائه کردند.
از دیگر استارتاپ‌های حاضر در این نشست می‌توان به فعالان حوزه پایگاه داده گسترده پزشکی و دارو، پیشگیری، مشاوره و آزمایش آنلاین بیماری‌های مقاربتی، هوش مصنوعی در مارکتینگ، توسعه نرم‌افزارهای حوزه منابع انسانی، عرضه مستقیم و بی‌واسطه زعفران از کشاورز به مشتریان و همچنین بستر یکپارچه سخت‌افزاری- نرم افزاری برای پوشش‌دهی نیاز کاربران بر بستر تلویزیون(پخش موزیک، فیلم، خرید آنلاین و...) اشاره کرد. حوزه ساخت کیت‌های شناسایی سریع و شمارش دقیق باکتری‌های موجود در آب، تولید و عرضه محتوای صوتی آنلاین در قالب کتاب و سریال صوتی، تولید و نشر بازی‌های یارانه‌ای، ارائه خدمات حقوقی آنلاین، داروهای نانویی تزریقی و قطره‌‌های نانویی استریل چشمی نیز بخشی دیگر از حوزه‌های استارتاپی بود که در این نشست گزارش‌هایی به رئیس جمهوری ارائه کردند.