پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 9504
منتشر شده در پنج شنبه, 25 مهر 1398 08:06
تعداد دیدگاه: 0

در پی دستگیری «روح‌الله زم» سرشبکه سایت آمدنیوز توسط سازمان اطلاعات سپاه، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت تاکیدکرد موضوع دستگیری این فرد نباید زمینه اتهام‌زنی جدیدی را فراهم کند. به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه من هیچ اعتقادی ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود و باید ساحت پاک رسانه را از این تروریست‌هایی که آبروی مردم را هدف قرار دادند، جدا کرد گفت: ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه که من از اقدام آنها سپاسگزاری می‌کنم،‌ خودشان با همان صداقتی که کار را دنبال کردند،‌ موضوع را دنبال کنند.  

همزمان روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به بازداشت روح‌الله زم تاکید کرد: باید با هر کسی که در قالب نفوذ، جاسوسی یا همکاری‌های رسانه‌ای مبتنی‌بر خلاف امنیت ملی اقدام می‌کند و اینگونه به کشور ما خیانت می‌کند برخورد شود. ولی این برخورد باید مستند، دقیق و کاملا اندازه‌گیری شده باشد تا موجب فضاسازی‌هایی علیه کشورمان یا افزایش اختلافات داخلی نشود به گزارش «ایسنا»، وی افزود: به هر حال این حق نظام، قوه‌قضائیه و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است و همچنین خواست مردم است تا امنیت کشور حفظ شود و با هر کسی که با دادن اطلاعات به امنیت ملی کشور خیانت می‌کند، برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر کشور گفت: دستگیری روح‌الله زم اتفاق خیلی مهمی بود که باید از دستگاه‌های اطلاعاتی به‌ویژه سازمان اطلاعات سپاه تشکر کنیم و این مساله باید برای همه معاندان و مخالفان جمهوری اسلامی درس باشد. رحمانی‌فضلی افزود: من به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور عرض می‌کنم که دوستان از مدت‌ها قبل روی این موضوع تور اطلاعاتی پهن کرده بوده و سناریوهایی طراحی کرده بودند و موفق شدند. در واکنشی دیگر به گزارش تسنیم، سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، تاکید کرد که اشراف هوشمندانه و اقتدار جامعه اطلاعاتی کشور مثال‌زدنی است و دشمنان در عرصه نبرد نرم و جنگ روانی، فرجامی جز خفت و گرفتار شدن در کمینگاه‌های پاسداران و مدافعان حریم امنیت ندارند. همچنین مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت: کار برخورد با شبکه آمدنیوز با دستگیری روح‌الله زم تمام نشده و سرپل‌های این شبکه در داخل کشور باید پاسخگوی اعمال خائنانه خود باشند.

ادامه پیام‌های تبریک

ازسوی دیگر پیام‌های تبریک به مناسبت بازداشت سرشبکه سایت آمدنیوز ادامه دارد. در همین ارتباط روز گذشته آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، موفقیت‌ سپاه پاسداران را در این عملیات تبریک گفت. همچنین به گزارش «ایسنا» سید‌محمود علوی، وزیر اطلاعات و رئیس شورای هماهنگی اطلاعات کشور دستگیری «روح‌الله زم» سرکرده شبکه «آمدنیوز» توسط سازمان اطلاعات سپاه را به فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت. حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه نیز طی پیامی خطاب به حسین طائب ریاست سازمان اطلاعات سپاه، دستگیری سرشبکه کانال «آمدنیوز» را تبریک گفت.

تکذیب ارتباط روح‌الله زم با دفترآیت‌الله سیستانی

در کنار این اخبار گمانه‌زنی درباره نحوه بازداشت روح‌الله زم ادامه دارد. در همین راستا روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس از قول «منابعی» ادعا کرده است که ایران یک فرد جوان را برای دیدار با روح‌الله زم به پاریس، محل اقامت او، اعزام کرده است. این فرد، زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت‌الله سیستانی به نجف عراق سفر کند. به گزارش انتخاب، وی پس از ورود به نجف در دام نیروهای امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.  البته این ادعا روز گذشته توسط یک مقام در دفتر آیت‌الله سیستانی تکذیب شد. این مقام مسوول در دفتر مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف در گفت‌وگو با «شفقنا» گفت: ادعاى منتشر شده در بعضى از رسانه‌ها مبنى‌بر حضور روح‌الله زم در دفتر حضرت آیت‌الله سیستانى و دیدار معظم‌له با وى کاملا دروغ و بى‌اساس است، نامبرده هیچ‌گاه ارتباطى مستقیم یا غیر‌مستقیم با این دفتر نداشته و کسى درخواست ملاقات براى او نکرده و از آمدن یا نیامدنش به عراق نیز هیچ‌گونه اطلاعى نداریم.

روایت‌های دیگر

البته این تنها بخش ادعای روزنامه لوفیگارو نیست. این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت که نیروهای امنیتی ایران تلفن همراه و رایانه سرشبکه آمدنیوز را نیز در اختیار گرفته‌اند و از این طریق توانسته‌اند اطلاعات مهمی درباره «منابع خبری» زم به دست بیاورند. رسانه‌های خارجی هم مطالبی را به نقل‌ از مهسا رازانی همسر روح‌الله زم درخصوص چگونگی خروج وی از فرانسه و مقصد او منتشر کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در خبرهای منتشر شده از قول همسر روح‌الله زم گفته شده که او عصر جمعه ۱۹ مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به مقصد بغداد پرواز کرده و با توقفی کوتاه در امان (پایتخت اردن) در بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد پایتخت بغداد شده است. او ادعا کرده است که همسرش توقف کوتاهی در امان داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر به بغداد رسید. ۲۴ ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و به تماس‌های زیاد من پاسخ نداد. وی همچنین اعلام کرد: روح‌الله زم در بامداد روز یکشنبه در تماس تلفنی یک‌ دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول از سلامتی‌اش خبر داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم.

واکنش فرانسه

اما درحالی‌که برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که وزارت کشور فرانسه «مسافرت زم به عراق» را تایید کرده است روز گذشته وزارت خارجه فرانسه به خبر دستگیری «روح‌الله زم» مدیر کانال تلگرامی ضدانقلاب «آمدنیوز» واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه این وزارتخانه ذکر شده که روح‌الله زم در این کشور وضعیت پناهندگی و کارت اقامت در فرانسه را دریافت کرده بود و هر زمان که می‌خواست می‌توانست از این کشور خارج یا به آن وارد شود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز تصریح کرد: روح‌الله زم یک شهروند ایرانی است که در فرانسه وضعیت پناهندگی داشته و بنابراین از حق اقامت طبق رویه‌های پناهندگی برخوردار بوده است، اما تابعیت فرانسوی ندارد. وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه زم در تاریخ یازدهم اکتبر از این کشور خارج شده بود، اعلام کرد اطلاعات دقیقی درباره محل فعلی او یا دستگیری‌اش در خارج از فرانسه ندارد، اما جزئیات را به دقت بررسی می‌کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید