افزایش انگیزه تجار برای بالا بردن قیمت ها
مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید برنجی که در بازار به فروش می‌رسد موجودی انبارها و برنج سال قبل است، ما شاهد افزایش قیمت برنج تولیدی هستیم اما نرخ برنج وارداتی افزایش ندارد. بصیری می‌افزاید: برنج جدید از مردادماه وارد بازار می‌شود بنابراین با توجه به نرخ تورم، افزایش قیمت سایر کالاها و تحت تأثیر جو روانی تجار قیمت برنج انبارها را افزایش داده‌اند. به عقیده بصیری شرایط بازار انگیزه فروشندگان را برای بالا بردن قیمت‌ها بیشتر کرده است. او در پاسخ به این سؤال که افزایش صادرات با توجه به سودآوری بیشتر علت افزایش برنج در داخل نیست می‌گوید: کل صادرات کشور 1300 تن است که با توجه به تولید 2.100 میلیون تن برنج و واردات بیش از یک میلیون تن، عدد صادرات عددی قابل توجه نیست که افزایش قیمت در بازار ناشی از آن باشد. در مقابل این پاسخ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین تنظیم بازار اما رئیس اتحادیه بنکداران می‌گوید برنج ایرانی در خارج طرفدار زیادی دارد و بخشی از برنج همراه مسافر و بخشی هم در مرزها صادر می‌شود همچنین با توجه به اختلاف ارزش ریال و دلار صادرات برنج مانند بسیاری از کالاهای تولیدی سودآوری دارد. به‌گفته حسنی برنج تولیدی در داخل نیز متقاضی زیادی دارد و چون مشتری هست پس فروشنده هم قیمت را بالا برده است. حسنی تأکید می‌کند افزایش قیمت برنج مربوط به برنجی است که سال گذشته از کشاورزان خریداری شده پس تولیدکنندگان نقشی در گرانی آن ندارند بلکه سودجویی عده ای باعث بالا رفتن قیمت بدون دلیل منطقی شده است.
کمبود نداریم
رئیس اتحادیه بنکداران با تأکید بر تأمین بازار می‌گوید: اتحادیه توان تأمین یک تا 10 هزار تن برنج را دارد و هیچ کمبودی برای توزیع و فروش نداریم اما سودجویی عده ای باعث افزایش قیمت شده و برنج در حال حاضر به طور متوسط با قیمت 17 تا 22 هزار تومان در عمده فروشی‌ها موجود است و با توجه به شرایط بازار احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها وجود دارد.  کمبود برنج تولیدی به‌خاطر سیل موضوعی است که برخی آن را دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند اما فرامک عزیز کریمی مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند که تولید برنج به‌خاطر افزایش بارش‌ها بیشتر خواهد شد و با توجه به شروع کشت از اردیبهشت، سیل تأثیری بر میزان برداشت این محصول ندارد. به گفته کریمی در دو استان مازندران و گیلان حدود 450 هزار هکتار شالی زیر کشت برنج می‌رود و با توجه به شرایط پر آبی و حل مشکل کمبود آب شرق مازندران انتظار این است که 1.5میلیون تن برنج در این دو استان تولید شود. پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به بهبود وضعیت بارندگی در شمال کشور تولید برنج ۱۰ تا ۲۰ درصد در سال‌جاری افزایش پیدا کند.
با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته کارگروه ملی سازگاری با کم آبی سال گذشته مصوب کرد که کشت برنج بجز در دو استان شمالی در استان‌های دیگر ممنوع است اما آن‌طور که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین تنظیم بازار به «ایران» گفت افزایش بارش‌ها باعث شده امسال مجوز کشت برنج در برخی استان‌ها صادر شود. مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به افزایش بارش‌ها می‌گوید قطعاً میزان تولید برنج امسال از سال گذشته بیشتر است و با کشت برنج در استان‌های دیگر انتظار ما افزایش تولید است.
جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور نیز در خصوص دلایل افزایش قیمت برنج در بازار می‌گوید: هیچ دلیل علمی و منطقی برای افزایش قیمت برنج وجود ندارد، تولید برنج در سال ۹۷ برابر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن هم وارد شده است. در حالی که کل نیاز کشور به برنج
۳ میلیون تن است. دلیلی که امروز قیمت برنج را افزایش داده مسائل فنی نیست بلکه دلالی و واسطه‌گری علت افزایش قیمت‌ها در بازار است.
وضعیت ذخایر راهبردی
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین ،توزیع و تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر تأمین برنج در بازار به میزان ذخایر راهبردی اشاره کرده و می‌گوید: ذخایر راهبردی و ذخیره برنج وضعیت مناسبی دارد و ذخیره راهبردی برنج در حال حاضر بیش از برنامه اعلام شده است. به گفته بصیری برنج وارداتی با متوسط قیمت 7500 تا 7900 تومان به فروش می‌رسد و این برنج در بازار افزایش قیمت ندارد و قیمت آن بر اساس قیمت‌هایی است که سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار تعیین کرده است. نیاز سالانه کشور به برنج 3.100 میلیون تن است. این درحالی است که سال گذشته تولید برنج کشور 2.100میلیون تن بود و حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن هم برنج وارد کشور شده است؛ بنابراین سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن مازاد نیاز کشور وجود داشته است. بنابراین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هیچ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد تنها ریشه‌های این افزایش را باید تحت تأثیر شرایط بازار جست‌و‌جو کرد.