ویدئوی اصلی مربوط به دامداری است که مقابل استانداری گاو آبستنش را سر می برد. صاحب گاو مردی سالمند با موهای جوگندمی  است که بالای یک نیسان آبی در کنار گاوش ایستاده و یک میکروفن سیم دار در دست دارد. صدا و تصویر واضح است: « آمدم  اینجا تا درد  دلم  را به استاندار بگویم... به این نتیجه رسیدم که برای مسئولان کشور زحمت کشیدن فایده‌ای ندارد! اینجا آمدم تا گاو آبستن ام را سر ببرم.  همان بهتر که  بروید و از کشور های دیگر  گوشت و لبنیات و گندم و جو بیاورید ...» بعد از آن، صدای چند معترض شنیده می شود. یکی فریاد می زند شیرها را بریز. شیرها را بریز!. شیرها با خون آمیخته می شوند و تصویر تمام می شود. "خون بازی شیر" واژه ای است که در ذهن بیننده شکل می گیرد.

از اوایل هفته تصاویری از تخلیه شیر توسط دامداران اصفهانی در جوی و روی آسفالت منتشر می شد. دروازه دولت سرخ شده است. مقابل ساختمان استانداری! اما اوج ماجرا وقتی بود که گاوی آبستنن را سربریدند....! انگار فرهنگ و آبروی ملی را سر می برند! چیزی که اینروزها زیاد شده است! از شمال در مرز ارمنستان تا جنوب در ویرانه های بلوچستان! حالا اما کارد باید به استخوان رسیده باشد که دامدار با شیری که برایش زحمت کشیده بیاید و آنرا را روی زمین خالی کند و یا گاوش را مقابل چشم مردم سر ببرد. خشکسالی بی داد می کند. آب نیست. هفته پیش آب خروجی سد زاینده رود افزایش یافت، اما هیچ اصفهانی پایش  به آب سد نرسید. آب تا بالادست اصفهان رسید و دریچه بسته شد. کشاورزان و دامداران ناامید شدند؛ از جفا و سوء مدیریت به تنگ آمدند. کسی پاسخگو نیست! آنها شاهد نابودی سرمایه و زحمت چندین ساله شان هستند.

استاندار نیامد!

صدای یک مسئول می آید که می گوید: احساسی تصمیم نگیرید! این کار را نکنید! اما آقای مسئول نمی داند این کاسه صبر دیگر شکسته و جایی برای تحمل ندارد. آنقدر که با وجود شیوع موج پنجم کرونا و قرمز شدن وضعیت اصفهان، تجمع کنندگان بدون رعایت فاصله قانونی و بدون ماسک ایستاده اند و منتظرند تا شاید عباس رضایی استاندار اصفهان بیاید جلوی ساختمان و  با آنها همدردی کند. هرچند کسی به همین هم امیدوار نیست. کسی گفت: گفتار درمانی می کنند! این‌بار اما کسی برای همدردی و یا وعده و  وعید دادن هم نیامد. آنها اما می خواهند  به حقابه‌ آبه شان برسند. خقآبه ای که سالها قبل پولش را داده اند و مهریه زنانشان کرده اند. گفتار درمان های دولتی می گویند: آب نیست و چاره ای هم لابد نیست! قیمت علوفه و کاه سر به فلک کشیده و خبری از خرید تضمینی و نرخ گذاری متناسب با قیمت تولید هم نیست. دامداران و کشاورزان اصفهانی به تنگ آمده اند. شنیده ها حکایت از خراب شدن لوله انتقال آب به یزد در شب‌های گذشته دارد. عباس رضایی اما پایین نیامد! خون گاو آبستن همه جای دروازه دولت را سرخ کرد. رنگ سفید  شیرهای خالی شده در آسفالت خیابان هم، سرخی خون گاو باردار را کم رنگ نکرد. کمی بعد پاکبانان شهرداری اصفهان با لباس‌های نارنجی مشغول  ریختن آب بر روی خیابانی شدند. صدای اعتراض کشاورزان و دامداران همچنان به گوش می رسد.

اعتراض به اجرا نشدن قانون

شیرهایی که آن روز در خیابانها ریخته شد در اعتراض به اجرا نشدن قانون است؛ دامداران دیگر توان نگهداری دام هایشان را ندارند. این را اسفندیار امینی می گوید. دام هم نیاز به غذا دارد؛ قیمت علوفه وحشتناک افزایش یافته؛ دامداران دیگر توان نگهداری دامهای خود را ندارند و ناچار به کشتار دام های خود شده اند. دامداران اصفهانی می گویند، از سال گذشته قیمت شیر خام تغییری نداشته و روی قیمت ۴۵۰۰ تومان ثابت مانده است، اما هزینه‌های تولید مانند حمل و نقل، نهاده‌های دامی، واکسن، دارو و سایر هزینه‌ها همچون حقوق و دستمزد افزایش قابل توجهی داشته که این مسئله قیمت تمام شده شیرخام را بالاتر از نرخ مصوب رسانده است. یکی دیگر از دامداران معترض از سامانه بازارگاه جهادکشاورزی انتقاد می کند می گوید: دامدار پول نهاده ها به صورت نقد  پرداخت می کند، اما علوفه با تاخیر چند ماهه به دست مان می رسد؛ ما نهاده ها را سلف خری می کنیم. پیش خرید نقدی محصولات تولیدی به قیمت معین را سلف خری می‌گویند. واسطه خریدار محصولات کشاورزی، محصولی را که دهقان چندماه دیگر به دست خواهد آورد از قبل معامله می‌کنند و بابت آن بیعانه أی به او می‌دهند و تعهد می‌گیرند که کالا به بهایی ارزانتر از بازار تحویل واسطه داده شود. این را سلف خری می گویند.

برای دامی که در دامداری است، صاحب دامداری یا باید علوفه خریداری کند و تا دام را زنده نگه دارد و یا دام را به کشتارگاه بدهد. اگر دام بدون غذا بماند و کشتار نشود، خود به خود تلف می شود؛ حالا دامدارانی که توان نگهداری دام خود را ندارند، ناچار به کشتار آن می شوند. اسفندریار امینی می گوید: از پارسال قیمت کنجاله گندم از ۷۰۰ تومان به ۴۰۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت یونجه ۵۰۰۰ هزار تومان شده! با شرایطی که در سیستم بازارگاه جهادکشاورزی وجود دارد و خرید نهاده های دام باید به صورت نقد به حساب فروشنده واریز شود، میزان کشتار دام خیلی زیاد شده است.

پاسخ به مطالبات کشاوزران

حالا مسئولان اصفهان تصمیم به رهاسازی آب برای شرق اصفهان گرفتند؛ رهاسازی آب زاینده رود برای باغات شرق آنهم تنها به مدت 10 روز! سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، از رهاسازی آب از سد نکوآباد به سمت شرق اصفهان در شامگاه شنبه نوزدهم تیرماه خبر می دهد. محمود چیتیان می گوید: به هیچ عنوان حجمی غیر از حجم مندرج در برنامه ابلاغی منابع و مصارف جهت باغات، از سد زاینده رود برداشت نخواهد شد. اما انگار اعتراض کشاورزان شرق به نتیجه رسیده است! و اینبار مسئولان کمی دلشان به حال کشاورزان سوخته است! اگر آب هست چرا قبل از اعتراض رها نکردید؟! و اگر نیست چرا تصمیم به رهاسازی آب گرفتید؟ نکند آبی نباشد شما از ترس هیاهویی دیگر آب را روانه خشکستانهای شرق کرده اید. چیتیان اما می خواهد کشاورزان را به آرامش دعوت کند. او می گوید: در شرایط فعلی نمی توان گفت که مشکل ایجاد شده بر اثر چه عواملی است. امیدواریم بتوانیم آنها را به آرامش دعوت کنیم و مشکل‌شان را هر چه زودتر برطرف کنیم. برخی منابع آگاه می گویند، بعضی از معترضان شرق اصفهان به وضعیت آب و حقابه کشاورزی، خط لوله انتقال آب به یزد را هم تخریب کردند. جنگ آب سالهاست مایه اختلاف شده است!

برگرفته از گزارش سمیه مسرور در ایلنا و ریحانه سجادی در ایسنا