البته ما دیگر به این رویکرد دولت محترم عادت کرده‌ و مثل آن وقتی که جناب وزیر می‌گفت «خودت بمال» تعجب نمی‌کنیم اما همچنان ذهن پرسشگری داریم. مثلا سوال می‌کنیم که اگر قرار بود چرخ زندگی مردم و اداره کشور با دعای ما بچرخد،‌ شما و همکاران و رییس‌تان آنجا در پاستور چه می‌کردید؟ ما برای چه به شما رای دادیم و شما برای چه قبول کردید که ردای کشورداری بپوشید؟همین سوالات هم سبب شد آن جمله دو کلمه‌ای جناب جهانگیری کلی سر و صدا کند و فضای مجازی و رسانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار دهد. پاسخ او نسبت به سوال خبرنگار با واکنش‌های متعدد و نه‌چندان گوناگونی مواجه شد. از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا لب به انتقاد گشوده و جای گلایه هم نبود.
نشان از ناامیدی
محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به این سخن جهانگیری به «جهان‌صنعت» گفت: «مدت‌هاست که مردم از دولت آقای روحانی تعابیری با همین مضامین می‌شنوند یعنی ما از دولت یک برنامه و تصمیم هوشمندانه برای مهار وضعیت فعلی یا بهبود آن نمی‌بینیم. دوستان دولتی نیز معمولا از عبارتی استفاده می‌کنند که یا در روحیات جامعه اثر منفی دارد یا بی‌اثر است. حداقل من یادم نمی‌آید که در این مدت اخیر عبارتی از مسوولان دولتی شنیده باشیم که یا روحیه جامعه را افزایش دهد یا حاکی از این باشد که دولت یک برنامه عالمانه و هوشمندانه برای ساماندهی وضعیت فعلی دارد.»وی افزود: «این عبارت تازگی ندارد. حتی خود آقای جهانگیری در سال‌های اخیر به عناوین متعدد تعابیری شبیه این داشته‌اند.»
کوشکی همچنین گفت: «دعا همیشه لازم و مفید است اما تعالیم دینی همیشه گفته در عین حال که دعا می‌کنید، همه کارها را با نهایت دقت و کیفیت انجام دهید. صحبت آقای جهانگیری به این معنی نیست که واقعا بروید دعا کنید. معنای دقیق حرف ایشان آن است که ما نمی‌توانیم کاری کنیم. در واقع حکایت از ناامیدی کامل دولت و رسیدن آن به بن‌بست دارد. دعا به معنای دقیق آن بسیار مفید است و همراه با کار و تلاش به نتیجه می‌رسد اما معنی حرف آقای جهانگیری و دوستان‌شان این است که ما دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.»
به معنی نمی‌توانیم
سیدمصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما در پاسخ به این سوال «جهان‌صنعت» که برداشت شما از این حرف آقای جهانگیری چیست گفت: «معنای این حرف این است که نمی‌توانیم و نمی‌دانیم.»وی توضیح داد: «کاهش تورم با توجه به امکانات مختلف مقدور نیست و دولت نمی‌تواند اینکه قیمت‌ها کاهشی خواهد شد را تایید کند. از طرفی نمی‌خواهد به صراحت رد کند. برای همین هم این‌طور جواب می‌دهد. الان به خاطر مسائل مختلف از جمله واردات و ارز نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد بنابراین دولت نمی‌تواند کار کند.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه اخیرا آقای روحانی گفته بود آمریکا را نفرین کنید، این اظهارات مقامات دولتی چه تاثیری در افکار عمومی خواهد داشت؟» گفت: «آقای روحانی هم واقعیت را گفته بود.
وقتی ما ۴۰ سال است زندگی خودمان را بر اساس ارز نفتی اداره می‌کنیم، وضع همین می‌شود. روشن است که اگر آمریکا ما را تحریم نکرده بود الان اوضاع اقتصادی مملکت این‌گونه نبود و تورم مثل قبل کاهش می‌یافت. الان هم کاهش تورم دست دولت نیست و نمی‌تواند آن را کم و زیاد کند بنابراین نمی‌تواند درباره اینکه قیمت‌ها پایین می‌آید یا خیر هم نظر دهد.»
هاشمی‌طبا در عین حال تاکید کرد: «این امر به معنی ناتوانی دولت نیست. من نمی‌گویم که دولت تواناست اما این دلیل ناتوانی دولت هم نیست. هر دولت دیگری هم که روی کار بود نمی‌توانست اقدام بهتری انجام دهد، مگر اینکه یک سیستم بگیر و ببند داشت و همه چیز را کنترل می‌کرد که آن هم البته فسادهای خود را به همراه خواهد داشت. بنابراین شرایط فعلی به خاطر سیاست‌های استکبارستیزانه ما و دشمنی آمریکا و اسراییل با ماست. اقتصاد ما بر اساس نفت است و اگر بخواهیم غیر از این شود، ۱۰ سال زمان لازم دارد تا به تعادل برسیم.»
وی در پاسخ به اینکه آیا نمی‌شود با ادبیاتی با مردم سخن گفت که تا این اندازه واکنش‌برانگیز نباشد گفت: «به هر حال هر کسی سلیقه‌ای دارد. آقای جهانگیری هم خیلی ملیح جواب داده یعنی خودتان بفهمید که شرایط چگونه است. ما و مردم هم می‌فهمند.»