غفور راستین، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در نشست رسانه ای خود به مناسبت روز اورژانس، از استقرار 154 پایگاه اورژانس در استان اصفهان خبر داد و گفت: باوجود مشکلات فراوان بدلیل کرونا، از اسفندماه، بسیاری از ماموریت های اورژانس به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه اورژانس پیش بیمارستانی عملا از وزارت بهداشت و درمان جدا شده است، گفت: اکنون منتظر چارت سازمانی هستیم تا اورژانس به یک سازمان اصلی امدادرسان در سطح کشور تبدیل گردد.

وی با بیان آنکه بیش از 150 پایگاه پیش بیمارستانی ازجمله 75 پایگاه جاده ای، 78 پایگاه شهری و یک پایگاه هوایی در استان اصفهان فعال هستند، گفت: در 2سال اخیر، آمبولانس های جدید برخوردار از آپشن های روز در پایگاه ها مستقر شده اند ولی بلحاظ تعداد پایگاه ها به استانداردهای لازم نرسیده ایم. همچنین، از 250 آمبولانس، 170مورد فعال هستند و آمبولانس رزرو نیز پیش بینی شده است.

دکتر راستین با اشاره به مرکزیت استان اصفهان بعنوان کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب، سهم استان را 3 پایگاه اورژانس هوایی اعلام کرد و گفت: در بسیاری از حوادث ترافیکی باید از اورژانس هوایی استفاده کنیم و چنانچه بستر مناسب، آشیانه و پد لازم در استان مستقر شود، در امدادرسانی بسیار موثر است. البته سازمان اورژانس، قول اضافه شدن 2 بالگرد دیگر به اصفهان را داده است.

راستین از انتقال 30 بیمار از طریق بالگرد از ابتدای سال جاری خبر داد که 90درصد بهبود یافته اند و زمان طلایی در نجات بیمار رعایت شده است. وی افزود: بالگردهای لازم برای اورژانس، با عنوان مدیکوپتر هستند که در شرایط نامساعد جوی و هرساعت از شبانه روز با ویژگی های اختصاصی حمل بیمار و تجهیزات خاص مورد استفاده قرار می گیرند ولی ما با تغییراتی در هلیکوپترها، از آنها استفاده می کنیم.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در اشاره به انجام 97هزار ماموریت اورژانس پیش بیمارستانی در سال جاری، اعلام کرد: 72هزار مورد حوادث غیرترافیکی و 24هزار مورد حادثه ترافیکی و تصادف در سطح استان بوده اند که متاسفانه 17هزار حادثه ترافیکی در سطح شهرها و 6هزار تصادف جاده ای بدلیل عدم رعایت مقررات ترافیکی بوقوع پیوسته است.

وی با قدردانی از تلاش پرسنل اورژانس در انتقال 9هزار بیمار کرونایی ز اسفندماه در استان به مراکز پیش بیمارستانی، از ابتلای 114نفر پرسنل اورژانس به کووید19 خبر داد و گفت: در این برهه نه تنها پایگاهی را تعطیل نکرده ایم، بلکه 6 پایگاه دیگر راه اندازی کرده ایم و تلفن 3113 بمنظور مشاوره فعال شد. وی نقش تکنسین های اورژانس در امدادرسانی و مبارزه با کرونا را به سربازان خط مقدم جبهه های سلامت توصیف نمود و از عادی شدن کرونا درنظر مردم، کم توجهی به پروتکل ها و پرشدن بیمارستان ها از مبتلایان به کرونا ابراز نگرانی کرد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان از امدادخواهی4هزار مورد در هرساعت خبر داد و گفت: خوشبختانه با افزایش سطح آگاهی مردم و کاهش مزاحمت های تلفنی، از 6 هزار مورد به رقم فوق رسیده ایم. وی یادآور شد: با اولین تماس با اورژانس، پرونده الکترونیک برای بیمار تشکیل می گردد. درطول مسیر، مانیتورینگ حرکت از طریق اورژانس موبایلی و ارسال دیتا انجام می شود.

غفور راستین در تشریح فعالیت مرکز فرماندهی عملیات گفت: این مرکز بگونه ای طراحی شده است که یک دیسپچ مشترک برای حضور امدادرسان ها، هلال احمر و پلیس پیش بینی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: توسعه شهراصفهان متناسب با مباحث امدادرسانی نیست. رینگ های ترافیکی، بار سنگین ترافیک و نبود لاین امدادرسان، از مسائل مهم در این حوزه هستند. در این زمینه، تعاملاتی با راه و شهرسازی برای استقرار 3 پایگاه در مسیرهای پرتردد داریم. از طرفی، باتوجه به شاخص استاندارد فاصله در استقرار پایگاه اورژانس، شکافی بین ما، پلیس و راه و شهرسازی است، مجتمع های رفاهی در جاده ها برمبنای فضای فیزیکی احداث گردیده و درواقع، ما نتوانسته ایم از این فضا استفاده کنیم.

غفور راستین، کمبود نیرو در اورژانس را مانع از ارتقای بهره وری دانست و با بیان ضرورت احداث خط سبز در شهر اصفهان بمنظور سرعت بخشی در انتقال بیمار، افزود: هنوز زیرساخت های آن را فراهم نکرده ایم.

 

تنظیم از: فرزانه افسرطه