به گزارش اقتصاد بازار، در ادامه برنامه‌ های هفتگی افتتاحیه پروژه‌ های خدماتی و عمرانی شهرداری اصفهان همزمان با عید سعید غدیر از ۸۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا ۱۲ متری یورو ۴ با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و مدیران شهری اصفهان رونمایی شد.

به گفته شهردار اصفهان، در مرحله نخست ۸۰ دستگاه از این اتوبوس‌ ها به ارزش 2250 میلیارد ریال وارد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان شد و در آینده نزدیک ۲۰ دستگاه اتوبوس باقیمانده نیز به این ناوگان اضافه خواهد شد.

"جک مکانیکی رمپ معلولان" برای استفاده افراد دارای معلولیت، سیستم ایمنی و سرمایشی مطلوب و متناسب با استانداردها، استاندارد یورو چهار و فیلتر DPF برای کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت از مهمترین ویژگی ‌های این اتوبوس‌ های جدید است.

همزمان با ورود ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهری، پارک سوار صفه در ورودی جنوب اصفهان در منطقه شش و در جوار ترمینال صفه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.      

وزیر راه و شهرسازی در این آیین با تقدیر از همت شهرداری اصفهان، خدمت بی منت، پیوسته و پابرجا برای رفاه مردم را جزو تکالیف دولت و نهادهای خدمتگزار مانند شهرداری ذکر کرد و گفت: تفکر ایجاد پارک سوار با اتوبوس هایی که رفاه مردم در آن برقرار شود، مناسب سازی برای معلولان در آن پیش بینی و زمان های مورد نیاز مردم برای سفر را ایجاد کند جزو خدمات ماندگاری است که مورد توجه مدیریت شهری است و باید به صورت پیوسته به آن پرداخته شود.    

محمد اسلامی با بیان اینکه موضوع مهم در وزارت راه و شهرسازی ارتقاء کیفیت زندگی مردم در شهرها است، افزود: از اهداف دیگر این وزارت کاهش پیمایش های غیر ضرور و فراهم کردن وسایل حمل و نقل زمینی استاندارد و با کیفیت مورد استفاده مردم بوده تا برای تردد کمترین زمان و حداکثر بهینه سازی در استفاده از انرژی به ارمغان بیاید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصفهان به عنوان پایتخت میراث گرانبهای ایران و اسلام باید بتواند از لحاظ معماری و شهرسازی در بستر تاریخ برای آیندگان توسعه یابد، ادامه داد: به همین دلیل استفاده از فناوری های روز در راه آهن شهری و سیستم مدیریت هوشمند شهر و مدیریت شهرسازی هوشمند در دستور کار وزارت راه است.

وی افزود: با مشارکت همه دستگاه ها و تفاهمات لازم در هفته جاری امیدواریم فاز مقدماتی متروی بهارستان تا پایان سال با همت همکاران ما به بهره برداری برسد و در ادامه بتوانیم اطراف اصفهان را به مترو شهر اصفهان متصل کنیم و اینها جزو برنامه هایی است که برای آینده اصفهان پایه گذاری شده است.  

عدالت اجتماعی در توزیع اتوبوس ها رعایت می شود

شهردار اصفهان در این آیین، اظهار کرد: امروز یکی از روزهای پرافتخار اصفهان است. سال گذشته در شرایط بسیار سخت توانستیم با کمک دولت، استانداری و حمایت اعضای شورای شهر قراردادی را برای خرید 100 اتوبوس با شرکت اسکانیا تنظیم کنیم.

قدرت اله نوروزی گفت: در روزهایی که هیچ کارخانه ای در کشور اتوبوس نداشت و اعتباری نیز وجود نداشتف شهرداری اصفهان توانست مبلغ 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای اتوبوس با وجود پیچیدگی های فراوان دریافت کند.

وی با بیان اینکه امروز شاهد بهره برداری از 80 اتوبوس با استانداردهای جدید هستیم، افزود: ناوگان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان در مجموع دارای 1400 دستگاه اتوبوس است که 960 اتوبوس قبل از کرونا در خدمت مردم بود و هم اکنون 750 اتوبوس فعال است، همچنین قبل از کرونا 520 هزار مسافر روزانه با اتوبوس در شهر جا به جا می شدند و هم اکنون 250 هزار مسافر با اتوبوس های درون شهری تردد می کنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: اتوبوس های شهر اصفهان روزانه 2 هزار و 600 کیلومتر مسافت را طی می کنند و در 2 هزار و 500 ایستگاه توقف دارند، با اتفاق امروز و عدالت اجتماعی که برای توزیع اتوبوس ها در نظر گرفته می شود شهروندان عزیز خرسند خواهند شد و اطمینان دارم بسیاری از مردم ماشین های شخصی را برای حفظ سلامتی خود، جامعه، کاهش آلودگی ها و روان سازی ترافیک کنار می گذارند و با اتوبوس های جدید که در 30 خط توزیع می شوند، تردد می کنند.

کاهش چشمگیر آلاینده ها با ورود اتوبوس های جدید

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در حاشیه این مراسم با اشاره به بهره برداری از 80 دستگاه اتوبوس جدید در اصفهان، اظهار کرد: این 80 دستگاه تاثیر چشمگیری بر پارامترها و شاخصه های اصلی حمل و نقل شهر ایجاد می کند، با توجه به اینکه این اتوبوس ها دارای استانداردهای یورو4 بوده و مجهز به سیستم های پیشرفته است کاهش چشمگیر آلاینده ها را شاهد خواهیم بود.

روحانی گفت: این 80 دستگاه جدید جایگزین 80 اتوبوس فرسوده ای می شود که استانداردهای آن قدیمی شده بود، اتوبوس های جدید جدای از مباحث آلایندگی از تجهیزات و آپشن های روز برخوردار است که از جمله شاخص های آن دارا بودن کولر است که مورد درخواست بسیاری از شهروندان بود.

وی با بیان اینکه 20 دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال به ناوگان اضافه می شود، افزود: اتوبوس های فرسوده طی قراردادهایی با کارخانه های تولید کننده در حال بازسازی است، هم اکنون قرارداد یکصد دستگاه با یکی از همین شرکت ها که در بازسازی اتوبوس ها تخصص دارد، امضا شده و 700 دستگاه دیگر نیز در حال انعقاد قرارداد با چند کارخانه است که تاثیر چشمگیری در بحث تغییر سخت افزاری ناوگان اتوبوسرانی دارد.