به گزارش اقتصادبازاربه نقل از صندوق بین المللی پول نوشت: طبق جدیدترین پیش‌بینی دورنمای اقتصاد جهان، رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ برابر با منفی ۴.۹ درصد تخمین زده می‌شود که ۱.۹ درصد کمتر از آخرین پیش بینی در آوریل ۲۰۲۰ است. تاثیر منفی همه گیری ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی در نیمه اول ۲۰۲۰ بیشتر از حد انتظار بوده و پیش‌بینی می‌شود روند بهبود آن آهسته تر از آن چیزی باشد که قبلاً تخمین زده شده بود. پیش بینی می شود رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ برابر با ۵.۴ درصد باشد. به این ترتیب پیش بینی تولید ناخالص داخلی جهان در ۲۰۲۱، ۶.۵ درصد پایین تر از رقمی است که در ژانویه ۲۰۲۰، قبل از آغاز همه گیری ویروس کرونا پیش بینی شده بود. بحران کرونا اثرات مخربی بر خانواده های کم درآمد داشته و پیشرفت قابل ملاحظه ای را که از دهه ۱۹۹۰ برای کاهش فقر در جهان صورت گرفته بود، از بین برده است.

 مبنای پیش بینی دورنمای اقتصاد جهان بیرون آمدن از بحران کرونا بوده است. در اقتصادهایی که موارد ابتلا به کرونا در آنها رو به کاهش است، روند کند بهبود اقتصادی نشان دهنده ادامه قوانین فاصله گذاری اجتماعی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، آسیب دیدن فعالیت های اقتصادی در کل سال ۲۰۲۰ و ضربه خوردن بهره وری به خاطر افزایش اقدامات ایمنی و بهداشتی در محیط های کار است. در اقتصاد هایی که همچنان درگیر کنترل نرخ ابتلا به این ویروس هستند، ادامه داشتن تعطیلی ها به فعالیتهای اقتصادی آن ها آسیب می زند.

 تمام کشورها  حتی کشورهایی که اوج ابتلا به ویروس کرونا را پشت سر گذاشته اند، باید از تامین مالی درست سیستم های بهداشتی خود اطمینان داشته باشند. جامعه بین الملل باید از طریق کمک های مالی به کشورهایی که ظرفیت مراقبت‌های بهداشتی محدودی دارند و همچنین تامین مالی برای تولید واکسن و توزیع آن در بین همه کشورها، شرایط رشد اقتصادی را فراهم کند. در مناطقی که قرنطینه ها ادامه می یابند، باید سیاست های اقتصادی لازم برای حمایت از درآمد خانواده ها و پشتیبانی از شرکت ها اتخاذ شود.

 به همکاری چند جانبه قدرتمندی از جوانب مختلف نیاز است. باید کمک های نقدی لازم در اختیار کشورهایی که با بحران بهداشتی و کمبود منابع مالی مواجه هستند از طریق بخشودگی بدهی ها و تامین مالی فراهم شود. سیاست‌گذاران باید فراتر از رسیدگی به بحران کرونا، برای حل درگیری های تجاری و فناوری که روند بهبود از این بحران را به خطر می‌اندازد همکاری کنند. به علاوه، با توجه به کاهش بی سابقه تولید گازهای گلخانه‌ای طی همه‌گیری ویروس کرونا، سیاست‌گذاران باید به طرح های خود برای محدود کردن تغییرات جوی پایبند بمانند. جامعه جهانی باید با ایجاد ذخایر جهانی از مایحتاج ضروری و تجهیزات حفاظتی، تأمین مالی تحقیقات، حمایت از سیستم‌های بهداشت عمومی و فراهم کردن روش هایی برای کمک به نیازمندان، جلوی تکرار این فاجعه را در آینده بگیرد.