تداوم جهش قیمت‌ها در بازار خودرو
کورس خودروهای ایرانی برای گرانی حسابی خبرساز شده است و دیروز ایران‌خودرویی‌ها تا چهار‌میلیون تومان گران شده‌اند و خودرو‌های سایپا تا ۷۰۰‌هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. از طرف دیگر، محصولات کرمان‌موتور تا پنج‌میلیون تومان و محصولات مدیران خودرو تا سه‌میلیون تومان گران‌تر شده‌اند. در چنین روزی پراید صندوق‌دار در بازار با نرخ ۵۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان فروخته می‌شود و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، ۱۲۰‌میلیون تومان قیمت‌ دارد.
دیروز قیمت سمند LX با افزایش یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومانی به مرز ۹۰‌میلیون تومان رسیده و سمند ۷FE  با  افزایش قیمت یک‌میلیون تومانی، تا نرخ ۱۰۳‌میلیون تومان پیشروی کرده است.
پژو۴۰۵ GLX امروز یک‌میلیون تومان دیگر گران شده است، طوری که فعالان بازار خودرو درحال حاضر پژو ۴۰۵ GLX بنزینی را ۸۵‌میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که وارد کانال ۱۲۰میلیونی شده بود، دیروز روی این مرز متوقف شد.خودرو‌های سایپا هم همگام با ایران‌خودرویی‌ها روند افزایش قیمت در پیش گرفته‌اند و تا ۷۰۰‌هزار تومان گران شده‌اند. ازجمله آنها می‌توان به کوییک دنده‌ای اشاره کرد که با افزایش قیمت ۸۰۰‌هزار تومانی به نرخ ۸۰‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسیده است. ساینا در بازار ۴۰۰‌هزار تومان گران شده و تا ۷۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان پیشروی کرده است. فعالان بازار تیبا ۲ را ۶۰۰‌هزار تومان گران‌تر از روز قبل قیمت‌گذاری کردند و با نرخ ۷۱‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان فروختند.
با این حال، فعالان صنعت خودروسازی تصور می‌کنند که قیمت خودرو به اندازه کافی گران نشده است.

وضع خودروسازان خوب است
شاپور سامعی، نایب‌ رئیس انجمن قطعه‌سازان در یک نشست خبری توضیح داده که وضع خودروسازان نسبت به گذشته بهتر شده است.
او توضیح داده که پس از جلسات فراوان مقرر شد ۵‌هزار‌میلیارد تومان به قطعه‌سازان پرداخت شود و اکنون درحال مشخص‌شدن و سهمیه‌بندی بانک‌ها هستند. مدیران خودروسازی تعهد دادند که تمام این مبلغ به مطالبات قطعه‌سازان اختصاص پیدا کند و این پول باعث می‌شود آرامش به مجموعه قطعه‌سازی و کارگران برگردد، ضمن آنکه کمک می‌کند تا موجودی مواد اولیه انبارهای قطعه‌سازان تقویت شود و بتوانند برای ‌سال آینده  توانایی تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان را داشته باشند.
او تأکید کرده است که وضع خودروسازی به نسبت‌ سال گذشته بسیار بهتر شده و آنها اکنون درمرحله‌ای قرار دارند که روزی ۲‌هزار تا ۲‌هزار و۵۰۰ دستگاه تولید دارند و برنامه افزایش برای ‌سال آینده نیز در دستور کار قرار گرفته است، به‌طوری که به  قطعه‌سازان اعلام شده است که آمادگی برای تأمین روزی بیش از دوهزار و٥٠٠ خودرو داشته باشند. به گفته سامعی، این رقم در مقابل ‌سال گذشته برای خودروسازان به نوعی جهش به حساب می‌آید، آن‌هم درشرایطی که این صنعت زیر فشار سخت‌ترین تحریم‌ها قرار دارد.
نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان درباره افزایش پایه تعرفه واردات و محاسبه نیمایی آن گفت: «چند روزی است که این شایعه مطرح شده و باید بگویم که اگر چنین اتفاقی صورت گیرد، قیمت تمام‌شده خودرو بسیار افزایش خواهد یافت که البته این افزایش شامل تمامی کالا خواهد شد.»

مواد اولیه ارزان به ما بدهید!
نماینده قطعه‌سازان همچنین گفته است که ما بارها اعلام کردیم واردات خودرو، قیمت ارز و قیمت عرضه و تقاضای خودرو را آزاد بگذارند و منت واردات خودرو را روی سر ما نگذارند. همه می‌دانند اگر واردات خودرو انجام بشود، بانک مرکزی نمی‌تواند قیمت دلار را ۱۴‌هزار تومان نگه دارد، ضمن آنکه کلاس تولید داخل با خودروهای وارداتی تفاوت دارد.
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان هم با اشاره به پیشنهاد این انجمن در جهت کاهش قیمت خودرو گفت: «درجلساتی که با وزیر صمت و مدیران ایران‌خودرو و سایپا داشتیم، پیشنهاد دادیم که مواد اولیه به قیمت تمام‌شده به خودروسازها و قطعه‌سازها عرضه شود تا به این صورت قیمت خودرو کاهش
 پیدا کند.»
او ادامه داد: «درحال حاضر مواد اولیه همچون ورق فولاد، مس و آلومینیوم با قیمت دلار به ما فروخته می‌شود؛ این درحالی است که مدام شعار داده می‌شود که اقتصاد کشور نباید به دلار وابسته باشد. مطابق برآوردهایی که ما انجام دادیم، درصورت تأیید این پیشنهاد به‌طور میانگین قیمت هر خودرو ١٠‌میلیون تومان کاهش خواهد داشت.»
بیگلو با اشاره به ارزان‌بودن انرژی و نیروی کار و سایر مؤلفه‌های تولید درکشور گفت: «قیمت تمام‌شده مواد اولیه درکشور ما بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است. طبق صورت‌های مالی منتشره، شرکت‌های حاضر در بورس گاهی اوقات تا ٥٠‌درصد فروش این شرکت‌ها سود اعلام می‌شود. این اتفاق در دنیای امروز چیز جدیدی نیست و پیش از این در کشورهایی مانند کره‌جنوبی، چین و ترکیه نیز مواد اولیه تولید داخل با یارانه به تولیدکنندگان اختصاص پیدا می‌کرد.»
او تأکید کرد: «اگر قیمت مواد اولیه داخلی جهانی باشد اما نرخ سود بانکی بیش از تمام کشورها داشته باشیم و فشارهای بیمه‌ای و مالیاتی بیشتر از کشورهای رقیب باشد، دیگر توانی برای رقابت باقی نمی‌ماند.»
بیگلو افزود: «با وضع فعلی اگر خودروسازهای کره‌جنوبی تحریم‌هایی که امروز ما تجربه می‌کنیم را آنها درک می‌کردند، به‌طور قطع می‌توانم این را بگویم که آنها نمی‌توانستند حتی یک فرغون تولید بکنند اما ما امروز روزانه دوهزار و٥٠٠ دستگاه خودرو با آپشن‌ها و امکانات مناسب تولید می‌کنیم.» این مسائل درحالی مطرح می‌شود که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که خودروسازان به دلیل مدیریت نامطلوب به ورشکستگی رسیده‌اند و حالا با پیش‌فروش‌ها تنها زمان اعلام ورشکستگی خود را عقب می‌اندازند.
 براساس گزارش‌ های مالی خودروسازان به بورس فقط ایران‌خودرو به تنهایی در ٩ماهه ابتدای امسال چیزی حدود ٨‌هزار‌میلیارد تومان زیان انباشته به بار آورده است که این رقم بسیار بالاتر از سرمایه ثبتی آن است.

کورس خودروهای ایرانی برای گرانی حسابی خبرساز شده است و دیروز ایران‌خودرویی‌ها تا چهار‌میلیون تومان گران شده‌اند و خودرو‌های سایپا تا ۷۰۰‌هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. از طرف دیگر، محصولات کرمان‌موتور تا پنج‌میلیون تومان و محصولات مدیران خودرو تا سه‌میلیون تومان گران‌تر شده‌اند

درجلساتی که با وزیر صمت و مدیران ایران‌خودرو و سایپا داشتیم، پیشنهاد دادیم که مواد اولیه به قیمت تمام‌شده به خودروسازها و قطعه‌سازها عرضه شود تا به این صورت قیمت خودرو کاهش پیدا کند.