اگرچه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود، اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی‌نشده باقی نماند». صبح دیروز هم شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای درباره نامزدهای احراز صلاحیت‌نشده اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند. در این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع آن دسته از داوطلبان محترم نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است می‌رساند: بر اساس تبصره‌های ۲، ۳ و ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۳۴ آیین‌نامه اجرایی آن، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت ۵ روز از تاریخ 22/۱۰/98 الی 26/۱۰/98 از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۶:۰۰ به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه و یا در تهران به نشانی بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، مجموعه ورزشی جهان‌پهلوان تختی مراجعه نموده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت نمایند».کدخدایی هم در ادامه این اطلاعیه در توییتر نوشت: بر اساس تبصره 2 ماده 52 قانون انتخابات، فرمانداران یا بخشداران موظفند نظر هیئت مرکزی نظارت مبنی‌بر تأیید یا ردصلاحیت داوطلبان را که از هیئت نظارت استان دریافت نموده‌اند، به نامبردگان ابلاغ تا در صورت اعتراض به ردصلاحیت خود کتبا به شورای نگهبان شکایت کنند». او همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «طبق قانون، هیئت نظارت استان آمار را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کند و فرمانداری‌ها به صورت مکتوب آن را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند». او ادامه داد: «شیوه اعلام تأیید یا ردصلاحیت‌ها به داوطلبان از سوی فرمانداری‌ها مشخص می‌شود. ما صبح امروز اسامی تأیید و ردصلاحیت‌ها را به فرمانداری‌ها اعلام کردیم و به مرور در حال دریافت شکایت‌ها هستیم». کدخدایی اضافه کرد: «شکایت‌ها در تهران در ورزشگاه تختی و در استان‌ها به دفاتر شورای نظارت نگهبان ارائه می‌شود».


چهره‌های شاخص تأیید صلاحیت‌شده
روز گذشته برخی رسانه‌ها با انتشار خبرهایی نسبت به معرفی برخی افرادی که صلاحیتشان تأیید یا رد شده، مطالبی نوشتند و نام‌هایی را مطرح کردند. در این خبرها آمده است که نظر هیئت‌های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تأیید، عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از شنبه‌شب از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شده است.
در بین چهره‌های شاخص سیاسی از میان تأیید صلاحیت‌‌شده‌ها نام افرادی مانند سیدمصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، عبدالحسین روح‌الامینی، علی صوفی، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد‌قباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، غلامرضا مصباحی‌مقدم، علیرضا محجوب، سکینه الماسی، الهه راستگو ، حمید رسایی و تقی کبیری به چشم می‌خورد.

چهره‌های شاخص ردصلاحیت‌شده
اما در میان چهره‌های شاخصی که صلاحیتشان تأیید نشده هم می‌توان به محمدعلی وکیلی، دبیر هیئت‌رئیسه مجلس دهم و عضو هیئت نظارت بر مطبوعات، علی مطهری، محمود صادقی، بهروز نعمتی، سیدحسین نقوی‌حسینی، محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، غلامرضا کاتب، الیاس حضرتی، حمیده‌ زرآبادی، محمدرضا تابش، روح‌الله بیگی، پیام برازجانی و محمد دامادی اشاره کرد. گفته می‌شود همایون هاشمی، نمایندگان میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب، رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت، شهروز برزگر، نماینده سلماس، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و عین‌الله شریف‌پور، نماینده ماکو و چالدران ردصلاحیت شده‌اند. در آذربایجان شرقی هم معصومه آقاپورعلیشاهی، نماینده شبستر و قلی‌الله‌ قلی‌زاده، نماینده حوزه انتخابیه کلیبر در زمره ردصلاحیت‌شده‌ها هستند. همچنین فاطمه راکعی، حمیده عدالت، صدیقه شکوری‌راد و شهیندخت مولاوردی هم صلاحیتشان تأیید نشده است. جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس هم به دلیل آنچه عدم التزام به اسلام عنوان شده، ردصلاحیت شده است. منصور مرادی، نماینده قروه و معصومه آقاپور، نماینده شبستر نیز از دیگر نمایندگانی بودند که ردصلاحیت شده‌اند. احمد همتی، نماینده سمنان نیز از ردصلاحیت خود در هیئت‌های نظارت بر انتخابات خبر داد. ابوالفضل موسوی، نماینده یزد و محمد بیرانوندی، نماینده خرم‌آباد هم از دیگر نمایندگانی بودند که صلاحیتشان احراز نشد. محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل نیز گفت که با استناد به بند مربوط به عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده است. مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز هم از ردصلاحیت خود خبر داد. دیگر نماینده این شهر؛ یعنی بهرام پارسایی هم ردصلاحیت شده است. فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین، علی کاظمی، نماینده اردل و فارسان، غلامرضا حیدری، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و مهدی شیخ، نمایندگان تهران نیز نامشان در بین ردصلاحیت‌شدگان به چشم می‌خورد. محمد کاظمی، نماینده ملایر و قاسم میرزایی‌نکو، نماینده دماوند هم در بین ردصلاحیت‌شدگان هستند. عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه نیز گفته که با استناد به بند مربوط به عدم التزام به نظام ردصلاحیت شده است.

مطهری: رد‌صلاحیتم به استناد عدم التزام به نظام بود
ایسنا: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به رد‌صلاحیتش به استناد بند مربوط به عدم التزام به نظام، از نگاه هیئت‌های نظارت انتقاد کرد و گفت: «بعد از ۴۱ سال از انقلاب اسلامی این رویه‌های باطل باید منسوخ شود».او در یادداشتی با عنوان «رویه باطل در بررسی صلاحیت‌ها»، نوشت: «شنیدم به استناد بند ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، برای دوره یازدهم رد صلاحیت شده‌ام.بند ۲ که یکی از شرایط کاندیداها را بیان می‌کند، می‌گوید: التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.هرچه فکر کردم کجا من التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نداشته‌ام، چیزی به خاطرم نیامد. احتمالا مفهوم‌شان از «نظام»، رهبری نظام است.اگر در جایی من نظری غیر از نظر رهبری داشته‌ام -که داشته‌ام- این عین خواست خود مقام رهبری است که چند بار، از‌جمله در دیدار با دانشجویان گفتند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که حرفش را بزند؛ بنابراین این نگاه هیئت‌های نظارت که زیر‌مجموعه شورای نگهبان هستند، با نگاه مقام رهبری مغایر است و باید دست از این کارهای‌شان بردارند.اینکه من اعتراض بکنم یا نکنم و اگر اعتراض کردم، تأیید بشوم یا نشوم، مهم نیست. مهم این است که بعد از ۴۱ سال از انقلاب اسلامی این رویه‌های باطل باید منسوخ شود».