رسول زاده

نوسان: به نظر می رسد بازار کاغذ دیواری در ایران توسط اجناس کشور چین تسخیر شده است! آیا در این رقابت کشور دیگری هم توانسته عرض اندام کند؟

اغلب اجناس موجود ساخت کشور چین هستند اما درحال حاضر می‌توان از ایتالیا، آلمان و چین به‌عنوان مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده کاغذدیواری در جهان نام برد که ایران نیز مشتری آنهاست و بازار خوبی در ایران دارند.

 

نوسان: از میان کشورهایی که نام بردید محصول کدامیک بازار بیشتری در ایران دارند و پسند مخاطب ایرانی برای استفاده از کاغذدیواری در چه مکانی هایی بیشتر است؟

با توجه به‌اینکه کاغذدیواری، دیوارپوشی با دوام است؛ در ایران بسیاری از اماکن از مسکونی گرفته تا تجاری و اداری مشتری این محصول هستند و می‌توان گفت در تمام اماکن کاربرد دارد. اما با توجه به اینکه کاغذدیواری ساخت ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی قیمت بالایی دارند، بیشتر مورد استفاده قشر پر درآمد قرار می‌گیرند در اماکن لوکس کاربرد دارد. درحالی که کاغذدیواری چینی به دلیل قیمت مناسبی که دارد کاربرد فراوان‌تری نسبت به نمونه های مشابه خود دارند.

نوسان: بنابراین می‌توان گفت کاغذدیواری چینی به دلیل قیمت مناسبی که دارد پرکاربردتر است تا کاغذدیواری سایر کشورها؟  

بله! دقیقا همین‌طور است.

نوسان: باتوجه به چالش‌های اقتصادی که در دوسال گذشته گریبان‌گیر جامعه شده است بازار این محصول در ایران چگونه است و مشکلات تولیدکنندگان و توزیع کنندگان آن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید در دوسال گذشته به دلیل افزایش ناگهانی قیمت دلار، قیمت این محصول نیز افزایش یافته و موجب شده تا از حالت رقابتی که پیش تر با سایر دیوارپوش‌ها از جمله رنگ داشته خارج شود. در این شرایط بسیاری از ساختمان‌سازها ترجیح دهند به‌جای استفاده از کاغددیواری از رنگ برای پوشش و تزئین دیوارهای‌شان استفاده کنند که قیمت بسیار کمتری نسبت به کاغذدیواری دارد. هرچند که به دلیل دوام و کیفیت کاغذدیواری همچنان مشتریان این محصول در ایران وجود دارند، اما نسبت به گذشته میزان فروش به‌خصوص در مورد کاغذهای دیواری‌ اروپایی کمتر شده است. ازسوی دیگر به دلیل وجود تحریم‌ها و قوانین گمرکی واردات این محصول نیز با چالش جدی روبرو شده است.

نوسان: اشاره کردید که کاغذدیواری چینی، قیمت کمتری نسبت به کاغذدیواری اروپایی دارد. جدای از بحث دلار و یورو چه امتیاز دیگری در کاغذدیواری اروپایی موجب شده تا این محصول گران‌تر از نوع چینی‌اش باشد؟ 

تفاوت زیادی میان این دومحصول دیده نمی‌شود. گران بودن کاغذهای دیواری‌ اروپایی بیشتر به دلیل رعایت شاخصه‌های محیط‌زیست و تنوع طرح‌ها و رنگ‌هایش نسبت به نوع چینی این محصول است.

بیشتر کاغذهای دیواری‌ اروپایی سعی می‌کنند طرح‌های خود را داشته باشند و طراحان خاص خود را معرفی کنند؛ درحالی که چین بیشتر از طرح‌های کپی استفاده می‌کند و  هزینه‌ای بابت طراحی به طراح نمی‌دهد که این مسئله باعث کاهش قیمت کاغذهای دیواری‌‌ آنها می‌شود. در غیر این‌صورت از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

 

نوسان: البته به‌نظر می‌رسد رعایت اصول زیست‌محیطی هم بسیار مهم باشد؟

درست است. با این‌وجود باید دو نکته را در نظر گرفت. یک اینکه کاغذهای دیواری چینی هم در اندازه خود به مسائل زیست‌محیطی توجه نشان می‌دهند. دوم اینکه استفاده از کاغذدیواری که به هیچ‌عنوان این اصول را رعایت نکرده، برای محیط‌زیست به‌عنوان دیوارپوش بهتر از رنگ است.

نوسان: به مسئله محیط‌زیست اشاره کردید؛ ظاهرا یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه تولید کاغددیواری سازگار با محیط‌زیست ژاپن است. آیا ما از این کشور وارداتی داریم؟

به‌دلیل چالش‌های اقتصادی و وجود تحریم‌ها واردات کاغذدیواری از ژاپن عملا غیر ممکن است.

نوسان: یکی دیگر از کشورهایی که کاغذهای دیواری‌‌اش در دنیا با استقبال زیاد روبرو می‌شود کاغذدیواری امریکایی است که در ایران هم می‌شود آن را پیدا کرد. اما پرسش مهم اینجاست که آیا واقعا کاغذهای دیواریی که با عنوان آمریکایی در ایران فروش می‌روند واقعا ساخت این کشور است؟

بله آمریکایی است!؛ اما به شکل مسقیم وارد نمی‌شود و از طریق امارات وارد ایران می‌شود.

 

نوسان: به‌عنوان پرسش آخر با توجه به تمام موارد ذکر شده تولید و فروش کاغذدیواری ایرانی چگونه است؟

بحث تولیدکاغذدیواری تنها به ماشین‌آلات آن ختم نمی‌شود؛ بلکه تولید آن نیازمند زیرساخت‌های مناسب است که متاسفانه این زیرساخت‌ها در ایران وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این زیرساخت نیز وجود طراحان ماهر و آموزش دیده است. با وجود اینکه طراحان ماهر در ایران فراوانند، اما در این حوزه همچنان نیازمند تربیت طراح هستیم. همچین داشتن آزمایشگاه‌های تولید کیفی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد که درحال حاضر در ایران وجود ندارد. بنابراین تولید این محصول در ایران تاکنون موفق نبوده و مسیر زیادی برای موفقیت آن وجود دارد.