سعید شکاری مدیر اجرایی اولین دوره نمایشگاه گردشگری سلامت ایران در اربیل با اشاره به هدف برگزاری این نمایشگاه گفت: «ایران بعد از هند و ترکیه مقصدی برای گردشگران سلامت کردستان عراق شناخته شده است. اما با ضعیف شدن هند در این بخش و درگیری ترکیه با ترک‌های سوریه و تحریم این کشور توسط کردهای کردستان و همچنین هزینه‌های قابل رقابت درمانی در  کشورمان ، ایران را تبدیل به مقصد بسیار خوبی برای گردشگران سلامت اقلیم کردستان عراق  نموده است. بنابراین نهادها و حامیان برگزاری این رویداد تصمیم به برگزاری این نمایشگاه به منظور دست گرفتن بازار گردشگری سلامت در کردستان عراق گرفتند.» 

جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن اشتراکات قومی و زبانی و همچنین وجود چند صد کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت ساکنان این منطقه به شمار می‌رود. هر ساله تعداد زیادی گردشگران سلامت کردستان از طریق مرزها وارد کشور شده و خدمات پزشکی، درمانی و زیبایی را در ایران دریافت می‌کنند . بر اساس آمار موجود در سه ماهه اول امسال بالغ بر یک میلیون شهروند عراقی به کشور وارد شده اند که این حجم مسافر حکایت از این دارد که گردشگران و مسافران عراقی بیش از 75 درصد از بازار گردشگران ورودی به جمهوری اسلامی ایران را در اختیار داشته و این احتمال وجود دارد با افزایش قدرت خرید عراقی‌ها و از همه مهمتر احساس امنیت خانواده‌های عراقی در شهرهای ایران، این عدد تا پایان سال جاری به بیش از 2 میلیون نفر افزایش یابد و برای اولین بار صنعت گردشگری ایران در ورود گردشگران عراقی رشدی بیش از 80 درصدی را تجربه کند. ضمن اینکه بر اساس آمار غیر رسمی‌بیش از 20 درصد این گردشگران برای گرفتن خدمات پزشکی، درمانی و زیبایی وارد ایران شده‌اند. 

اتباع کرد عراقی در بحث گردشگری سلامت و توریسم درمانی به چهار دلیل بیشترین مراجعه را به ایران دارند:

الف) کم هزینه بودن خدمات درمانی در ایران به نسبت سایر کشورها همچون ترکیه یا کشورهای اروپایی. 

ب) نزدیکی به ایران و در دسترس بودن امکانات،

ج) قرابت های فرهنگی و قومی و خانوادگی در دو سوی مرز های دو کشور ( وجود اقوام و فامیل های مختلف در ایران)،

د) وجود کادر حاذق و پزشک های متخصص و امکانات و تجهیزات مناسب درمانی در ایران.

 در قانون برنامه چهارم توسـعه پیش بینی شده است که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظف اسـت تا پایان برنامه، 30 درصد از نیازهای ارزی خود را از طریق صادرات خدمات و تولیدات خود تأمین کند.  کشورمان در حال حاضر  و با ظرفیت های بالقوه موجود تـوانایی پذیرش سـالانه 5.1  میلیون گردشگر سلامت را دارد و برآورد می‌شود تا سال 1404 بتوانیم سالیانه 20 میلیون گردشگر سلامت را در کشورمان پذیرا باشیم که درآمدی بالغ بر 18 میلیارد دلار را می تواند عاید کشورمان نماید که این مقوله می‌تواند در دیپلماسی عمومی‌کشورمان نیز تأثیر بسزایی داشته باشد.

یاسـین محمود سخنگوی اتحادیه سـرمایه گـذاران اقـلیم کردسـتان عراق  نیز در حاشیه این نمایشگاه در اربیل با اعـلام این مطـلب به خبـرنـگاران گفت: در ماه گذشته 150 هزار نفر از شـهروندان کرد عراقی تنها از مرز باشـماق مریوان راهی ایران شـدند که در نوع خود بی سابقه بوده است.