در چهارمین روز هفته، قیمت دلار از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد؛ ولی در برابر نزول به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی مقاومت کرد.


روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، در روزهای اخیر ائتلاف بازارساز با برخی صرافی‌های منتخب عامل اصلی بوده است که توانسته قیمت را به سوی سطوح پایین‌تر هدایت کند. در برابر این ائتلاف، معامله‌گران غیررسمی و تقاضای افراد عادی وجود دارد که چندان توان مقاومت در برابر ائتلاف غالب بازارساز و شماری از صرافی‌های منتخب را نداشته است.به گفته برخی کارشناسان، در صورتی که طی روزهای آینده همچنان چنین توازنی به سود این ائتلاف در بازار وجود داشته باشد، قیمت‌ها دچار نوسان شدیدی نخواهند شد، ولی اگر سمت عرضه تضعیف شود یا تقاضای معامله‌گران غیررسمی و افراد عادی بیشتر شود، ممکن است توازن جدیدی در بازار به سود قیمت‌های بالاتر حاکم شود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه قدرت‌نمایی صرافی‌های عرضه‌کننده به اندازه‌ای بود که حتی پس از ساعت ۴ بعدازظهر افت قیمت دلار ادامه یافته بود.برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در روز سه‌شنبه به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کرد. البته این افزایش چندان قابل‌ملاحظه نبود. در سیزدهمین روز آذرماه، سکه تمام بهار آزادی ۱۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید.

به گفته برخی فعالان بازار، سکه تحت‌تاثیر رشد بهای اونس دربازارهای جهانی به کاهش بهای دلار در بازار داخلی اعتنای چندانی نکرد. تا ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته بهای اونس در بازارهای جهانی در آستانه مرز هزار و ۲۴۰ دلار قرار گرفته بود. با وجود افزایش بهای اونس، برخی معامله‌گران باور داشتند، سکه‌بازان با تصور اینکه دلار به کف قیمتی خود نزدیک شده بود، موقعیت فروش به خود نگرفتند.در واقع از نظر آنها، معامله‌گران داخلی سکه همچنان به تحولات بازار ارز حساس‌ترند تا روند بهای اونس در بازارهای جهانی. به گفته آنها، بازیگران سکه زمانی که مشاهده کردند قیمت دلار با بازگشت مواجه نشده است، پس از ساعت ۴ بعدازظهر فروش‌های خود را افزایش دادند. از نظر آنها، این موضوع می‌تواند قیمت بازگشایی بازار سکه در روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد. سکه ممکن است در صورت ادامه روند انتهای روز گذشته امروز را در ابتدای کانال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یا پایین‌تر آغاز کند.

عرضه ارز از کانال صرافی‌های منتخب
به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که طی روزهای جاری بازار ارز را در برابر نوسانات سنگین مصون کرده است، ائتلاف بازارساز با شماری از صرافی‌های منتخب بوده است. به گفته آنها، در روزهای گذشته، شماری از صرافی‌ها با قیمتی نزدیک یا مشابه یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های دولتی اقدام به عرضه ارز در بازار کرده‌اند. صرافی‌های عرضه‌کننده دلار به هر فرد عادی ۲ هزار و ۲۰۰ دلار را با قیمتی نزدیک به صرافی ملی یا مشابه آن به فروش می‌رسانند. البته به گفته صرافان هر فرد در طول سال تنها می‌تواند همین مقدار ارز را به‌صورت آزاد تهیه کند. برای تهیه این نوع ارز نیاز به مدارک خاصی غیر از مدارک شناسایی نیست.

در این میان، آنچه از نظر برخی بازیگران برون بازاری اهمیت دارد، آن است که صرافی‌های عرضه‌کننده، دلار و سایر ارزهای خود را از کجا تامین می‌کنند. برخی از صرافی‌ها بعضا عنوان می‌کنند که ارز خود را از کف بازار تهیه می‌کنند و عرضه‌ای از سوی بازارساز به آنها صورت نگرفته است. در واقع این عده اذعان دارند که مستقل از بازارساز ولی تحت نظارت عرضه ارز را صورت می‌دهند. این عده به احتمال زیاد نسبت به آینده قیمتی چندان خوش‌بین نیستند. البته برخی نیز باور دارند این صرافی‌ها ارز خود را از شهرهای مرزی تهیه می‌کنند که نکته‌ای دال بر تایید آن عنوان نشده است. در مقابل، برخی بازیگران بازار عنوان می‌کنند، صرافی‌های دولتی ارزی را که به افراد متقاضی عرضه می‌کنند از بازارساز جذب کرده‌اند.

در هر صورت آنچه مسلم است عرضه ارز از طریق مجموع صرافی‌ها و همکاری بیشتر بازارساز با آنها، در روزهای اخیر توانسته است دامنه نوسان و قیمت را کاهش دهد. در این میان، البته نباید نقش کاهش تقاضای افراد عادی و محدود شدن فعالیت معامله‌گران غیررسمی را نیز در کاهش قیمت کم‌اثر دانست. به گفته برخی بازیگران ارزی، پس از آنکه قیمت دلار گرفتار موج کاهشی اول(نزول از مرز ۱۹ هزار تومانی به کانال ۱۴ هزار تومانی) شد، تقاضای افراد عادی در بازار به شدت کاهش یافت. حتی برخی افراد عادی از هراس افت بیشتر قیمت بخشی از ارز خود را در بازار عرضه کردند.در این میان، افراد زیادی نیز که در گذشته خریدهای ارزی احتیاطی انجام داده بودند، در ماه‌های اخیر ریالی نداشته‌اند که اقدام به تهیه دلار بیشتری کنند و دلارهای بالاخرید نیز روی دست آنها مانده است؛ در نتیجه آنها نمی‌توانند با کسب سود از خرید قبلی، اقدام به خریدهای جدید کنند.در واقع برخی افراد در ماه‌های اخیر ارز خود را تحت‌تاثیر روند کاهشی قیمت‌ها به فروش رسانده‌اند و گروه دیگری که همچنان به افزایش قیمت باور دارند، توان خرید ارز جدید را ندارند؛ آنها در گام اول باید تصمیم بگیرند با ارزی که از گذشته تهیه کرده‌اند، چه کار خواهند کرد.

در این میان، در ماه‌های اخیر برخورد با معامله‌گران غیررسمی نیز افزایش پیدا کرده است.

در ابتدا میدان رو‌به روی پاساژ افشار(فضایی که در آن دلالان معاملات خود را انجام می‌دادند) بسته شد و در گام بعدی، با دلالانی که در خیابان ارباب جمشید معامله می‌کردند، نیز برخورد شد. نتیجه آنکه در هفته‌های اخیر به ندرت دلالان می‌توانند مدت طولانی دور یکدیگر جمع شوند و اقدام به خرید و فروش دلار کنند. اطلاعیه‌های زیادی نیز در بازار به چشم می‌خورد که معامله با دلالان ارزی ممنوع است و با هر معامله‌ای خارج از شبکه صرافی‌ها و بانک‌ها نیز برخورد خواهد شد. در آخرین تحولات، روز گذشته، رئیس پلیس پایتخت از پایان کار دلالان سکه و ارز در خیابان‌های منوچهری، فردوسی و چهارراه استانبول خبر داد. به گزارش «ایسنا» سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای نوزدهمین مرحله از طرح رعد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز پایان کار دلالان خیابانی ارز و سکه است؛ چراکه با اقدامات پلیس پس از ۳۰ سال دلالان از چهارراه استانبول، خیابان منوچهری و فردوسی جمع‌آوری شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای آغاز طرح برخورد با دلالان سکه و ارز بیش از ۴۰۰ نفر از این افراد به‌دست پلیس دستگیر شدند، گفت: از این تعداد ۹۳ نفر از دلالان که حساب‌های نجومی هم داشتند به زندان افتاده‌اند و البته اقدامات پلیس در این خصوص ادامه دارد.رئیس پلیس پایتخت با اشاره به نظارت پلیس بر صرافی‌ها نیز گفت: در چند روز گذشته ۶۰ صرافی غیرمجاز و فاقد مجوز از سوی بانک مرکزی به پلیس معرفی شده است، ما چند روز به این صرافی‌ها مهلت دادیم تا نسبت به دریافت مجوز‌های لازم اقدام کنند و در غیر این صورت با این صرافی‌ها برخورد خواهیم کرد. البته بیش از ۱۵۰ صرافی نیز مجاز هستند که پلیس از فعالیت‌های آنها حمایت می‌کند. به گفته رحیمی، در روزهای اخیر چهار باند جعل ارزهای خارجی نیز شناسایی و از سوی پلیس منهدم شده‌اند.