بورس همچنان صدرنشین
در نیمه نخست سال‌جاری و تا پایان روز 31 شهریور ماه بررسی میزان بازدهی بازارهای پنجگانه حاکی از حفظ صدرنشینی بازار سهام در این بازه زمانی است. دراین مدت بورس تهران با بازدهی 211 درصدی بالاترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته است. در پایان سال گذشته شاخص کل بورس عدد 512 هزار و 900 واحد را نشان می‌داد که این رقم با رشد یک میلیون و 82 هزار و 260 واحدی به یک میلیون و 595 هزار و 160 واحد در روز 31 شهریور ماه رسیده است. این درحالی است که از 20 مرداد ماه امسال شاخص کل بورس با ریزش قابل توجهی همراه شده و از ارتفاع نزدیک به 2.1 میلیون واحد به کانال 1.5 میلیون واحد عقب‌نشینی کرده است، اما همچنان رشد جهشی این بازار باعث شده تا بازدهی بورس فاصله زیادی از سایر بازارها داشته باشد.
پس از سهام، بازار طلا (سکه) با 116.4 درصد رتبه دوم بالاترین بازدهی را از آن خود کرده است. در روز 31 شهریور ماه امسال قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 13 میلیون و 49 هزار تومان رسید که نسبت به رقم 6 میلیون و 28 هزار تومان آخرین روز سال گذشته بیش از 7 میلیون تومان رشد نشان می‌دهد.
بازار ارز نیز در شش ماهه نخست سال‌جاری یکی از پربازده‌ترین بازارها بوده است به طوری که بازده این بازار(دلار) به 80.8 درصد می‌رسد. درحالی که نرخ دلار رسمی در آخرین روز سال گذشته 14 هزار و 903 تومان بود این رقم در روز 31 شهریور ماه به 26 هزار و 945 تومان رسید که بیش از 12 هزار تومان رشد داشته است.
چهارمین جایگاه بازارها در بازدهی نیز متعلق به بازار مسکن است. براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی که مربوط به مرداد ماه امسال می‌شود متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران 23 میلیون و 110 هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به متوسط 15 میلیون و 658 هزار تومان اسفند سال گذشته 47.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. حال با توجه به رشد 10 درصدی متوسط قیمت مسکن در مرداد ماه اگر این نرخ رشد را برای شهریور ماه نیز در نظر بگیریم متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی دراین ماه به بیش از 25 میلیون تومان می‌رسد که در نتیجه بازدهی این بازار را به نزدیک 60 درصد می‌رساند.
در انتهای جدول بازدهی‌ها نیز بازار پول یا همان سپرده‌های بانکی قرار دارد که در این مدت 8 درصد بازدهی برای سپرده‌گذاران به همراه داشته است. براساس تازه‌ترین تصمیم شورای پول و اعتبار نرخ سود پرداختی به سپرده‌های یک‌ساله به 16 درصد رسید که بدین ترتیب ماهانه بازدهی 1.3 درصدی دارد. حتی با لحاظ متوسط نرخ سود 20 درصد با لحاظ طرح‌های ویژه بانکی نیز بازده این بازار به حداکثر 10 درصد در نیمه نخست امسال می‌رسد.
هفته پرنوسان بازار سهام
همان‌گونه که اشاره شد بازار سهام ایران از 20 مرداد ماه وارد دوران پرنوسان خود شد. به گونه‌ای که از این تاریخ تا روز گذشته شاخص کل با افت بیش از 22 درصدی مواجه شده است. در هفته گذشته یعنی فاصله روزهای 29 شهریور تا 2 مهر ماه نیز تنها یک روز کاری بورس تهران مثبت به پایان رسید و در سایر روزها بازار منفی بود.
در نخستین روز هفته گذشته شاخص کل بورس پس از یک نوسان سرانجام 4 هزار و 615 واحد معادل 27 صدم درصد افت کرد. در آخرین روز هفته قبل از آن یعنی در روز 26 شهریور ماه شاخص پس از چند روز بهبود به کانال 1.7 میلیون واحد رسید، اما دوباره در روز 29 شهریور به کانال 1.6 میلیون عقبگرد کرد. در روز یکشنبه هفته گذشته با افزایش میزان فروش و عرضه سهام میزان افت شاخص بیشتر شد و در نهایت 47 هزار و 258 واحد معادل 2.7 درصد از شاخص کل کم شد. در روز دوشنبه هفته گذشته بیشترین افت هفتگی شاخص رقم خورد به طوری که در این روز 57 هزار و 75 واحد معادل 3.4 درصد افت کرد.
اما از روز سه‌شنبه با کاهش جو منفی بازار با وجود باقی ماندن شرایط منفی از میزان افت شاخص کاسته شد. در نخستین روز فصل پاییز شاخص به افت 13 هزار و 980 واحدی برابر با 87 صدم درصد بسنده کرد. این درحالی است که در روز دوم مهر ماه بازار به شرایط مثبت بازگشت و با رشد 30 هزار و 274 واحد 1.91 درصد بالا رفت و دوباره کانال 1.6 میلیون واحد را پس گرفت.
بدین ترتیب در هفته گذشته در مجموع شاخص کل بورس بیش از 92 هزار واحد معادل 5.43 درصد ریزش کرد. بررسی ارزش بازار نیز در این هفته حاکی از افت 5.9 درصدی ارزش بازار بورس تهران است که از 6406 هزار میلیارد تومان به 6024 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
در این هفته با وجود تصویب برنامه‌های متنوع حمایتی دولت از بازار سرمایه که به گفته مسئولان در طول تاریخ بازار بی‌سابقه بوده است، تزریق جو روانی ناشی از اقدام امریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه به رغم مخالفت اروپا، چین و روسیه تعادل عرضه و تقاضا را به نفع عرضه به هم ریخت. اما شرایط بازار در آخرین روز هفته نشان داد که تا حدودی از این جو منفی کاسته شده است و برهمین اساس می‌توان انتظار داشت که هفته آینده روزهای متعادل‌تری برای بازار باشد.

برش
‌سود 19 هزار میلیارد تومانی سهامداران شستا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس آخرین آمار، سود پایان سال سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده و سهامداران خرد ۱۷۹ درصد رشد داشته است. به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورد زمان بازگشایی سهام شستا، افزود: یکی از اقدامات مهم دولت در این دوره، بورسی کردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بود.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی  گفت: در ادامه مسیر نیز سیاست‌هایی را در سازمان تأمین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری در پیش گرفته‌اند تا با استفاده از اوراق تبعی، شرایطی را در هلدینگ‌های زیر مجموعه فراهم کنند تا سهامداران خرد در یک دامنه، یک نوع تضمینی برای حداقل سودآوری سهام در اختیار داشته باشند. وی با بیان اینکه توضیحات بیشتر در خصوص این اوراق تبعی در اولین فرصت ارائه می‌شود، افزود: سازمان تأمین اجتماعی این کار را در جهت شفاف‌سازی انجام داده و تلاش می‌کند با اجرای طرح‌های نیمه کاره که در مجموعه شرکت‌های وابسته دارد، همواره با توسعه فعالیت‌ها در بحث خرید سهام مناسب و فروش سهام مورد نیاز مردم، شرایط مساعدی را برای بیمه‌گذاران و سهامداران ایجاد کند. شریعتمداری درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: در ادامه فعالیت دولت در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، آخرین بخش در حوزه صندوق‌های دولتی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد کشور بود. وی افزود: اعضای این صندوق دو مشکل داشتند، یکی معوقات گذشته بود که در دو ماه گذشته بیش از چهار هزار میلیارد ریال منابع مورد نیاز برای پرداخت معوقات فراهم شد.  وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی  اظهار داشت: دیروز با توافقی که با «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام شد برای امر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد نیز ۱۰ هزار میلیارد ریال اختصاص یافت تا در اولین فرصت ممکن اقداماتی در این مورد انجام شود.