انفجار یک نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران در برخورد با کشتی چینی، دیروز به یکی از پربازدیدترین اخبار تبدیل شد و بسیاری از مردم به‌دنبال اسامی پرسنل ایرانی بودند که در این نفتکش حضور داشتند اما دراین‌میان هیچ‌چیز هنوز روشن نیست و همه بیم و امیدها به یک فروند از کشتی‌های نجاتی است که پیش از آتش‌گرفتن از این نفتکش جدا شده است.
بامداد دیروز خبرهایی از وقوع حادثه برای نفتکش ایرانی منتشر شد که به نقل از شرکت ملی نفتکش، «یک فروند کشتی فله‌بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت ۲۰ شب گذشته به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد و آتش گرفت».
این خبر کافی بود تا نه‌تنها خانواده‌های 32 پرسنل مفقودشده بلکه همه ایرانیان نگران سلامت آنها از کاپیتان تا مهمانداران و دانشجویان شوند که البته اسامی آنها این‌گونه اعلام شد: «۱- مجید قصابی‌عروجی، کاپیتان ۲- فرید محبی، سرمهندس 3- مجید نقیان، افسر اول ۴- حسین جهانی‌هل‌آباد، افسر دوم ۵- احسان ابولی‌قاسم‌آبادی، افسر دوم
۶- میلاد عنایتی، افسر سوم ۷- حامد بهاری‌هشکوایی، مهندس دوم ۸- محمدرضا رضازاده‌ماسوله، مهندس سوم ۹- مهدی سادگی، مهندس سوم ۱۰- حسن رومیانی، مهندس چهارم ۱۱- محمد کاووسی‌تکاب، افسر تدارکات ۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق ۱۳- عبدالغنی سامری، سرملوان ۱۴- ابوذر نظامی، کمک سرملوان ۱۵- سیدجواد حیدری، ملوان یکم ۱۶- محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم ۱۷- محمدهارون راشید، ملوان یکم ۱۸- علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم ۱۹- علی حیدریه‌کهن، ملوان دوم ۲۰- بهرام پوریانی، تعمیرکار ۲۱- یاور افشاری، روغن‌کار ۲۲- میلاد آروی، روغن‌کار ۲۳- مسلم علیزاده‌نودهی، روغن‎کار ۲۴- عبدالکریم بشارتی‌پور، سرآشپز ۲۵- امید ضیایی، کمک‌سرآشپز ۲۶- ایوب مظفری‌عبدگاه، مهماندار ۲۷- احسان فرجی، مهماندار ۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ ۲۹- پوریا عیدی‌پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ ۳۰- سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ ۳۱- محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد ۳۲- ساغی فعال، همسر افسر دوم این نفتکش».

گستره و وخامت این حادثه آن‌قدر بالاست که هنوز هیچ‌چیز از تعداد سلامت و کم‌وکیف حال پرسنل مفقود‌شده این نفتکش ایرانی مشخص نیست و تنها جداشدن یکی از کشتی‌های نجات این نفتکش پیش از آتش‌گرفتن کورسوی امیدی باقی گذاشته تا شاید قبل از آتش‌سوزی و انفجار، همه یا تعدادی از خدمه از حادثه گریخته باشند

گستره و وخامت این حادثه آن‌قدر بالاست که هنوز هیچ‌چیز از تعداد، سلامت و کم‌وکیف حال پرسنل مفقود‌شده این نفتکش ایرانی مشخص نیست و تنها جداشدن یکی از کشتی‌های نجات این نفتکش پیش از آتش‌گرفتن، کورسوی امیدی باقی گذاشته تا شاید قبل از آتش‌سوزی و انفجار، همه یا تعدادی از خدمه از حادثه گریخته باشند.
البته حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه به رادیو اعلام کرد که در این کشتی ۳۰ خدمه ایرانی و چند نفر بنگلادشی حضور داشتند و این‌گونه که ایسنا گزارش داده نفتکش مذکور به نام «سانچی» متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بوده که این میعانات متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده است. این میعانات قرار بوده به شرکت هانوا توتال کره‌جنوبی تحویل داده شود. هم نفتکش و هم محموله توسط یک شرکت بیمه معتبر بیمه شده بودند.
گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین هم درباره حادثه برخورد یک کشتی حامل میعانات گازی متعلق به ایران و کشتی باری متعلق به هنگ‌کنگ در سواحل شرقی چین به خبرگزاری شینهوا گفت: «پکن تاکنون چند کشتی و قایق را برای جست‌وجو و نجات خدمه این کشتی‌ها و پاکسازی به منطقه اعزام کرده است».
او در ادامه تاکید کرد: چین اهمیت بسیار زیادی برای این حادثه قائل است و تعدادی از اعضای خدمه تاکنون نجات پیدا کرده‌اند اما هنوز باقی آنها ناپدید هستند.
سخنگوی وزارت امورخارجه چین همچنین گفت که پکن چند قایق تخصصی درزمینه پاکسازی را به این منطقه فرستاده تا مانع از وقوع یک حادثه دیگر شود.
دراین‌میان سیروس کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران دراین‌باره به ایسنا، این‌گونه توضیح داد که «برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی به ‌دلیل نوع تصادف، شدت و تبعات زیادی داشته است. این حادثه در ساعت هشت شب به وقت محلی در نقطه‌ای بین چین و کره رخ داده و بلافاصله بعد از اینکه شرکت ملی نفتکش از وقوع حادثه باخبر شد، کمیته اضطراری برای بررسی ایجاد شد».
او افزود: «از‌سوی‌دیگر، نماینده شرکت ملی نفتکش در چین همراه با سرکنسول ایران به ماجرا ورود کرده و هماهنگی‌های لازم را برای نجات ۳۲ پرسنل نفتکش انجام دادند زیرا اولویت شرکت ملی نفتکش، نجات جان پرسنل بود».
کیان‌ارثی با اشاره به مفقودشدن ۳۲ پرسنل نفتکش ایرانی با تاکید بر اینکه پیگیری برای پیداکردن مفقود‌شدگان به قوت خود باقی است، اظهار کرد: «هنوز خبری از نیروهای مفقودشده در دسترس نیست. دولت چین اعلام کرده همکاری لازم را برای پیداکردن مفقودان ایرانی انجام می‌دهد و تجسس‌ها ادامه دارد».
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درمورد علت وقوع حادثه مذکور ادامه داد: «این حادثه یک پیشامد دریایی بوده و ممکن است به ‌دلیل رخ‌دادن اشتباه در محاسبات باشد اما هنوز هیچ‌چیز روشن نیست و نمی‌توان درمورد علت این حادثه نظر قطعی داد».
او از پیگیری بیمه‌گرها درباره این حادثه خبر داد و گفت: «محموله نفتکش ایرانی که متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده توسط شرکت هانوا توتال کره بیمه شده بود. ۷۰ درصد بیمه پرسنل و کشتی نیز توسط بیمه‌های خارجی و ۳۰ درصد آن توسط بیمه‌های ملل و البرز انجام شده بود».

سیروس کیان ارثی گفت: حجم انفجار و آتش آن‌قدر گسترده و وسیع است که کسی هنوز نتوانسته به آن نزدیک شود و مواد گازی در شعاع هزار متری نفتکش «سانچی» پخش شده اما تمام آتش‌نشانان و گروه‌های امدادونجات دورتادور آن را گرفته‌اند و دو فروند از کشتی‌های بزرگ جمهوری ‌اسلامی ایران در آن منطقه حضور دارند

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر اینکه هزینه محموله برعهده ایران نیست، بیان کرد: «هزینه خسارت واردشده به کشتی هم بعد از بررسی و مشخص‌شدن نوع خسارت اعلام می‌شود». کیان‌ارثی درمورد نحوه پیگیری خانواده‌های مفقودان نیز گفت: «نشستی با برخی خانواده‌های مفقودان داشتم و توضیحات لازم را به آنها ارائه کردم. شرکت ملی نفتکش به‌صورت ۲۴ساعته پاسخگوی خانواده‌های مفقودان خواهد بود». البته این مقام مسئول به روزنامه وقایع‌اتفاقیه هم این‌گونه پاسخ داد: «هنوز هیچ خبری قطعی نیست و ما همه تلاش خودمان را انجام می‌دهیم تا همه خدمه را پیدا کنیم زیرا روزنه امیدی برای کارشناسان متخصص وجود دارد اما شدت حادثه آن‌قدر بالاست که به‌هر‌حال باید پیش‌بینی کنیم فرصت اینکه از کشتی خارج شده باشند را داشته‌اند و از آنجا که یکی از کشتی‌های نجات با ظرفیت بالای 50 نفر در این نفتکش نیست، این امید همچنان باقی است».
او تصریح کرد: «حجم انفجار و آتش آن‌قدر گسترده و وسیع است که کسی هنوز نتوانسته به آن نزدیک شود و مواد گازی در شعاع هزار متری نفتکش «سانچی» پخش شده اما تمام آتش‌نشانان و گروه‌های امدادونجات دورتادور آن را گرفته‌اند و دو فروند از کشتی‌های بزرگ جمهوری ‌اسلامی ایران که در آن منطقه حضور داشتند، در حال آماده‌باش هستند و در فاصله 10 مایلی قرار گرفته‌اند.»
کیان‌ارثی افزود: «درباره دیگر مسائل می‌توان گفت 60 میلیون دلار میعانات گازی در این نفتکش بوده که با توجه به اینکه قرارداد آن FOB است و از ابتدا حق بیمه‌اش با خریدار بوده، همه هزینه‌های حادثه بر دوش کره‌جنوبی است». مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه هنوز هیچ خبری درباره پرسنل وجود ندارد، تاکید کرد: «همه پرسنل از سوی شرکت ملی نفتکش بیمه شده‌اند و در‌این‌زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد اما امیدواریم خدمه این کشتی در سلامت کامل باشند». اگرچه همچنان بی‌خبری و بلاتکلیفی از سرنوشت خدمه ایرانی «سانچی» ادامه دارد اما ایلنا شب گذشته به نقل از منابع خبری خود ادعا کرد که تعدادی از ملوانان مفقودشده کشتی نفتکش سانچی با خانواده‌های خود از طریق ایمیل تماس برقرار کرده‌اند.
حالا خانواده پرسنل و همه ایرانیان باید ساعات و حتی شاید روزهایی سخت را در انتظار بنشینند تا از سرنوشت نهایی و سلامت خدمه مفقودشده کشتی نفتکش «سانچی» مطلع شوند.

منبع: وقایع التفاقیه