راساس آخرين آمار صنعت بيمه كه در سالنامه آماري بيمه سال ١٣٩٥ انتشار يافته، خلاصه مختصات صنعت بيمه كشور عبارت‌اند از:

١- ٣٢ شركت بيمه‌اي فعال با دارابودن هزارو ١١٥ شعبه مشتمل بر ١٨هزارو ٧٥١ نفر شاغل در سراسر كشور حضور دارند.
٢- اين شركت‌هاي بيمه‌اي داراي ٣١هزارو ٢٣ نمايندگي فعال، هزارو ١١ نماينده بيمه تخصصي و ٦٤٠ كارگزار فعال بيمه‌اي و ١٩٩ ارزياب خسارت بيمه‌اي در كل كشور هستند.
٣- فارغ از شركت‌هاي بيمه آسيا، بيمه البرز و بيمه دانا كه عملا دولتي و سپس خصوصي تلقي شده‌اند و كماكان سهام آنها در اختيار نهادها و شبه‌نهادها است، بيمه پارسيان به‌عنوان اولين بيمه كاملا خصوصي رتبه نخست صنعت بيمه را دارد.
٤- خلاصه عملكرد صنعت بيمه ايران در مقايسه با صنعت جهاني بيمه در جدول زير ارائه شده است.
جدول فوق تفاوت معنی‌دار شاخصه‌های صنعت بیمه در ایران و جهان را بیان می‌کند که حکایت از عقب‌ماندگی صنعت بیمه ایران حتی از شاخصه‌های اقتصادی منطقه دارد.
سود خالص صنعت بیمه ایران در سال ١٣٩٥ (هفت‌هزارو ٥١٦ میلیارد ریال) نسبت به جمع دارایی‌های در اختیار این صنعت (٦٤٧/٣٤٤ میلیارد ریال) معادل دو درصد و سود خالص نسبت به حقوق صاحبان سهام (١٦٦/٤٤ میلیارد ریال) معادل ١٧ درصد بوده که در مقایسه با نسبت‌های مشابه در صنعت جهانی بیمه تأمل‌برانگیز است. از دیگر نکات خواندنی گزارش عملکرد سال ١٣٩٥ صنعت بیمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بالاترین حق بیمه سرانه کشور به ‌ترتیب در استان‌های تهران، یزد، سمنان، هرمزگان، مازندران، اصفهان و البرز است.
بیشترین درآمد حق بیمه تولیدی به‌ ترتیب در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی و مازندران است.
مقایسه سهم حق بیمه تولیدی و خسارات پرداختی در استان‌های کشور نشان‌دهنده آن است که عملا فقط در تهران حق بیمه تولیدی بیش از خسارات پرداختی است و در سایر استان‌ها این دو عدد مشابه هستند.