به گزارش اداره رسانه شرکت نمایشگاه‌‌های بین‌المللی استان اصفهان، این نمایشگاه که با حضور 45 شرکت تخصصی ایرانی از استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، مرکزی، کرمان و البرز در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی بغداد، پایتخت کشور عراق برگزار شده، کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های آهن و فولاد، صنعت آلومینیوم، صنعت چوب و ام‌دی‌اف، کاشی و سرامیک، سنگ، تجهیزات برق ساختمان، عایق و ایزوگام، ماشین‌آلات صنعتی، کفپوش و دیوارکوب، تجهیزات ساختمانی و پروژه‌های ساخت و ساز را در معرض بازدید متخصصان عراقی قرار داده است.

سفیر کشورمان در عراق در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان جمهوری اسلامی ایران (ایران پروژه) با استقبال از برگزاری این نمایشگاه گفت: برپایی این نمایشگاه، گام نخست از فصل جدید ارتباطات تجاری ایران و عراق است که امیدواریم به بهترین شکل ممکن تداوم یابد.

ایرج مسجدی با بیان اینکه سهم کنونی شر‌کت‌های ایرانی از بازار عراق سالانه 10 میلیارد دلار است، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، میزان مبادلات تجاری میان دو کشور باید به 20 میلیارد دلار برسد که شرکت‌های فعال حاضر در این نمایشگاه، سهم قابل توجهی در تحقق این هدف‌گذاری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه کشور عراق بازار بسیار بی‌نظیری برای حضور شرکت‌های ایرانی فراهم آورده است، تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند با شرکت‌های عراقی وارد قرارداد شده و مبادلات تجاری میان دو کشور را انجام دهند؛ ضمن اینکه کشور عراق شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایران در این کشور فراهم آورده که از آن جمله می‌توان به معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به اینکه شرکت‌های اصفهانی سهم قابل توجهی در نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان بغداد به خود اختصاص داده‌اند، یادآور شد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان موفق شد شرایطی فراهم آورد تا شرکت‌های تخصصی ایرانی در عراق گرد هم جمع شوند و بازارهای جدیدی برای خود بیابند.

مدیر نمایشگاه‌های خارجی و بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با عراق به عنوان نخستین شریک تجاری کشورمان در حال حاضر حدود 10 میلیارد دلار است که در نظر است با تلاش مسئولان اقتصادی و سیاسی دو کشور به 12 میلیارد دلار در سال جاری برسد.

محمدمهدی دوایی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه فرصت بسیار مطلوبی برای توسعه بازار شرکت‌های ایرانی در عراق فراهم خواهد آورد، افزود: برگزاری این نمایشگاه از سویی موجب افزایش رونق اقتصادی شرکت‌های ایرانی و کسب‌ و کارهای داخلی می‌شود و از سوی دیگر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر افزایش تولید، افزایش صادرات و افزایش سودآوری شرکت‌های ایرانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های عراق می‌تواند معرفی‌کننده آن‌ها به مخاطبانشان در بازار عراق باشد، تصریح کرد: برخی از تجار عراقی اگر بدانند نمایشگاه اختصاصی ایران در زمینه خاصی برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد تا بتوانند شرکای تجاری خود را در آنجا به راحتی پیدا کنند؛ در صورتی که وقتی تجار عربی به ایران مراجعه کنند، تهیه فرصت‌های اینچنینی به راحتی امکان‌پذیر نیست و پراکندگی جغرافیایی بالا موجب می‌شود که نتوانند به راحتی شرکت‌های ایرانی را پیدا کرده و با آن‌ها مذاکره کنند.

مدیر نمایشگاه‌های خارجی و بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط خاص کشور عراق، تشکیل نمایشگاههایی از این دست در بغداد ضروری به نظر می‌رسد، یادآور شد: سطح تجارت ما با عراق تا ظرفیت پنج برابری نیز قابل افزایش است؛ حضور قدرتمند و کارشناسی شده ما در کشور عراق می‌تواند موجب پایدار شدن تجارت بین دو کشور و توسعه صادرات به عراق شود.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان جمهوری اسلامی ایران در بغداد (ایران پروژه) تا پنجم اردیبهشت‌ماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت عراق برپا خواهد بود.