خروج از خاورمیانه
به گزارش بلومبرگ و به نقل از مدیر مالی گروه MTN این شرکت قصد دارد با خروج از خاورمیانه تمرکز خود را بر بازارهای آفریقا بیشتر کند. به گفته او وضعیت خاورمیانه به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شود. البته باید اشاره کرد که ایرانسل و اسنپ در این تصمیم تنها نیستند. زیرمجموعه‌های یمن، سوریه و افغانستان غول مخابراتی آفریقای جنوبی سرنوشتی مشابه ایرانسل خواهند داشت. گزارش شده است که MTN در تلاش برای فروش ٧٥ درصد سهام MTN سوریه به شرکت «تله‌اینوست» است. گفته شده که سهام زیرمجموعه‌های سوریه‌، افغانستان و یمن در مرحله اول به فروش می‌رسد و بعد از چند ماه سهام ٤٩ درصدی MTN از ایرانسل واگذار خواهد شد. اسنپ نیز در فاز ابتدایی به فروش خواهد رسید. MTN قصد دارد به دلیل آنچه «ریسک بالا در بازارهای خاورمیانه خوانده است» به کلی از این بازار خارج شود. به گزارش بلومبرگ، گروه MTN به دنبال واگذارکردن دارایی‌های کوچک خود برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌هایش و افزایش نقدینگی برای پرداخت بدهی‌های شرکت است. این شرکت همچنین سهام خود را در شرکت فروش اینترنتی «جومیا» مورد بررسی قرار می‌دهد. شرکتی که برای اولین بار در سال گذشته به بازار نیویورک راه پیدا کرد و ارزش آن در سال جاری ١٨٦ درصد رشد داشته است. سهام MTN در این شرکت نزدیک به ٦,٣ میلیارد دلار است.

سهم ٤٣ درصدی اسنپ فروخته می‌شود
با وجودی که اسنپ با متوسط ٢ میلیون سفر روزانه هنوز در میان ارایه‌دهندگان تاکسی اینترنتی بهترین شرکت است، اما شرکت آفریقایی بر این تصور است که بیشترین بهره‌برداری از این سرمایه‌گذاری را انجام داده است. در سال ٩٥ شرکت MTN با سرمایه‌گذاری ٤٠ میلیون یورویی در گروه اینترنت ایرانیان (IIG) به نوعی سهامدار اسنپ شد. در آن زمان هرمن سینگ، مدیر ارشد بخش دیجیتال این شرکت گفته بود که با این سرمایه‌گذاری ٥٠ درصد از سهام گروه اینترنت ایرانیان را در اختیار دارد، ولی MTN بر اینکه چقدر از این سرمایه به شرکت اسنپ برسد، تسلطی ندارد. حالا سهم گروه مخابراتی آفریقای جنوبی در اسنپ به ٤٣ درصد رسیده است. اسنپ با متوسط ٢ میلیون سفر در روز شرکت بزرگی به حساب می‌آید. علاوه بر این اسنپ در حوزه‌های گردشگری، خدمات پرداخت اینترنتی و همچنین تحویل غذا و خواروبار نیز فعالیت دارد.

ایرانسل ؛ دارایی مهم اما غیرحیاتی
سه ماه پیش بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل اعلام کرده بود که آماده جذب سرمایه‌گذاری جدید و همکاری با شرکت‌های جهانی است. آرند در اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی جام‌جم این مسأله را عنوان کرد و ساخت گوشی های همراه در ایران را رویکرد جدید ایرانسل خوانده بود. شرکت مخابراتی همچنین درگیر یک دعوی حقوقی یک‌ساله بود که البته موفق به دریافت ادعای خود نشد. با این وجود رالف ماپیتا، مدیر مالی MTN گفته بود که شرکا و سهامداران ایرانی رفتار خوبی با این شرکت داشته‌اند. به گزارش فشارهای دولت ترامپ ممکن است در این تصمیم شرکت مخابراتی آفریقایی تأثیرگذار باشد. حدود ١٧٠ میلیون دلار از سرمایه این شرکت به صورت سهام و وام در کشورهای خاورمیانه‌ای به دام افتاده است. به گفته مدیر مالی MTN این شرکت پس از برجام و پیش از خروج آمریکا از این توافق توانست حدود یک‌میلیارد دلار از سرمایه خود را بیرون بکشد. حالا با پایین آمدن ارزش پول ایران رویای جذب سرمایه بیشتر کنار رفته و کابوسی جدید جای آن را گرفته است. MTN از معدود شرکت‌هایی بود که با وجود مشکلات ناشی از تحریم در ایران ماند و سرمایه‌گذاری کرد. سال‌های پیش از برجام این شرکت قادر به خروج سرمایه خود از ایران نبود و حتی پس از خروج آمریکا از برجام نیز این شرکت از معدود شرکت‌هایی بود که به صراحت از ادامه فعالیت خود در ایران دفاع کرد. البته حالا به هر دلیل MTN قصد خروج از ایران را دارد. برخی دلیل این رفتار را فشارهای آمریکا می‌دانند و برخی هم معتقدند تجربه تحریم پیشین در کنار کاهش ارزش پول ملی ایران دلیلی است که باعث شده MTN به فکر خروج دائمی از ایران بیفتد.