معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: هدف از برگزاری رویداد شتاب ثروت آفرینی از گیاه موسیر گسترش مزیت های نسبی مناطق و استفاده از ظرفیت ها ورفع مشکلات شهرستان های استان اصفهان با استفاده از ایده و مهارت دانشجویان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان، احسان مشکلانی با اشاره به برگزاری اولین رویداد شتاب ثروت آفرینی از گیاه موسیر، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با هدف  توسعه و ترویج مهارت آموزی موثر در جامعه، تصمیم دارد در حوزه کیفی سازی آموزش و ایجاد رشته های نوین مورد نیاز آینده اقدام کند.

 وی ادامه داد: در همین راستا یکی از راهبردهای اصلی برای رسیدن به این دو هدف  برگزاری رویداد های شتاب است.

معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان، گفت: هدف از برگزاری رویداد شتاب ثروت آفرینی از گیاه موسیر گسترش مزیت های نسبی مناطق و استفاده از ظرفیت ها ورفع مشکلات شهرستان های استان اصفهان با استفاده از ایده و مهارت دانشجویان است.

مشکلانی افزود: در این رویداد ضمن گردهمایی فعالین مشاغلی که در راستای مزیت های نسبی فعالیت می‌کنند؛ بحث و گفت و گو و ارائه ایده های نوین در راستای اعتلای خدمات مربوطه انجام می‌شود. از طرفی  مهارت های مورد نیاز شناسایی شده و در خصوص ایجاده رشته های جدید در دانشگاه اقدام می‌شود.

وی افزود: اکنون در اصفهان رسته های گردشگری، صنایع دستی، چاپ و بسته بندی تولیدات گلخانه ای، گیاهان دارویی و فرش دستباف در حال مطالعه و برگزاری رویداد های مختلف هستیم و امید است در آینده بتوانیم در رسته صنایع دستی رویداد های متناسب و مستمری برگزار کنیم.

معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به فرآیند برگزاری رویداد شتاب ثروت آفرینی از گیاه موسیر، تصریح کرد: رویداد شتاب موسیر حدود یک سال بررسی و مطالعه شده است و گیاه موسیر از تولید تا بازاریابی، فروش و مصرف نهایی بررسی و کنکاش می‌شود. 

مشکلانی در ارتباط با راه های تجاری سازی گیاه موسیر؛ ادامه داد: بررسی ها نشان می‌دهد یکی از عناصر مهم در محصولات غذایی دنیا، موسیر است و با ارتباطی که با تولید کنندگان مهم محصولات غذایی در کشور و جهان برقرار شده است، می‌توان از خام فروشی موسیر، به سمت فروش محصولات موسیری حرکت کرد.

وی افزود: محصولات موسیری می‌تواند از طیف اسنانس و طعم موسیر، تا خواص دارویی گیاه را پوشش دهد. طبق بررسی های انجام شده کشورهای عضو اکو و خاورمیانه با طمع و مزه موسیر به شدت ارتباط برقرار کرده و امکان بازاریابی و فروش در این مناطق زیاد است. همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکایی در تهیه سس های مختلف و مواد فرآوری شده از این گیاه اقدامات خوبی صورت گرفته و به نظر می‌رسد در حوزه بازاریابی و فروش به شرط برخورد تخصصی اقدامات موثری انجام شود.

معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: بین دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تفاهمی صورت گرفته که اعضای مرتبط در خصوص استفاده از این ماده غذایی و صادرات اقدامات ویژه ای انجام دهند، امید است در آینده گیاه موسیر یکی از محصولات اصلی ماراتن صادرات اتاق بازرگانی قرار بگیرد.

مشکلانی افزود: دانشجویان و اساتید دانشگاه با توجه به ذهنیت خلاق و نوآورانه ای که دارند همیشه در این رویداد ها حضور فعالی داشته اند و امید داریم دانشجویان بیشتر در این زمینه ورود پیدا کنند.

برای  برگزاری رویداد شتاب جلسات متعدد شورای اجرایی  برگزار شده و ارتباطات موثری با ارگان های دولتی،جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و دانشگاه هایی که پژوهش و رشته های مرتبط دارند استفاده شده و سعی شده از پتانسیل های موجود استفاده شود.

وی تصریح کرد:به نظر می‌رسد ضمن اهمیت ورود دانشگاه به برگزاری این نوع رویداد ها نقش اصناف و سایر دستگاه های عملیاتی در حوزه مزیت های نسبی مناطق نیابد نادیده گرفته شود و ورود اصناف و دستگاه های مرتبط اجرایی تاثیر زیادی در رشد و توسعه تولیدی مناطق خواهد داشت.

معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: بررسی های انجام شده نشان می‌دهد بهترین ایده و نوآوری ها از سمت فعالین فعلی و قبلی در حوزه مربوطه بوده است و فعالین این عرصه با همفکری در ارائه ایده های خود موفق خواهند شد. 

مشکلانی ادامه داد: بعضی  افراد معتقد هستند ایده های نو باید صرفا به صورت مستقل پیاده سازی شود اما در دنیای امروز باید روحیه مشارکت پذیری را تقویت کرد و نسبت به ارتقای محصول تولیدی خود با افراد مربوطه همکاری کنند در غیر این صورت محصولات تولیدی آنها روز به روز رقابت پذیری کمتری پیدا کرده و به مرور زمان از سبد فروش حذف می‌گردد.

اولین رویداد شتاب موسیر چهارشنبه 16 بهمن ماه به همت مرکز علمی کاربردی تیران و کرون برگزار خواهد شد.