• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: یکشنبه 2 آذر 1404, 2 جمادی‌الثانی 1447, Sunday 23 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 10395
منتشر شده در شنبه, 16 آذر 1398 09:04
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل

پیش‌نیازهای توسعه صادرات خرما

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر
توضیحات

کشور ما با تولید سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تن خرما، دومین تولیدکننده این محصول پس از مصر است و استان بوشهر با دارا بودن تقریبی ۶میلیون اصله نخل و تولید سالانه حدود ۱۵۰هزار تن خرما در سطح کشور، دومین استان تولیدکننده این محصول است که تقریبا حدود ۲۰درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود و عمده‌ترین بازارهای هدف خرمای استان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اوراسیا و جنوب شرقی آسیا است.مشکل عمده‌ای که دامنگیر این محصول با ارزش غذایی بالاشده، عدم تقاضای کافی در داخل نسبت به میزان تولید آن است و این موضوع ضرورت صادرات را نمایان‌تر می‌کند، صادراتی که اقتصاد نخل به آن وابسته است. مشکلات عمده‌ای این محصول استراتژیک، صادرات‌گرا و پراهمیت استان را تهدید می‌کند و انجام بهینه این ماموریت را با سختی‌هایی مواجه کرده است.

در این میان توجه به نکات زیر ضروری است: ۱- اهتمام جدی در آموزش فعالان این حوزه در زمینه بازاریابی حرفه‌ای بین‌المللی: با توجه به همجوار بودن بوشهر با بازارهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس (بازاری که همواره یک مزیت ممتاز برای تولیدکنندگان این محصول محسوب می‌شود)، بازاریابی حرفه‌ای بین‌المللی اهمیتی دوچندان می‌یابد. ۲- در زمینه کیفیت بسته‌بندی که همواره نقطه ضعف مشهود این محصول بوده، باید تغییراتی بنیادین صورت پذیرد؛ چراکه بی‌توجهی به آن تاکنون خسارات فراوانی را به خرما در بازارهای هدف –به‌دلیل توجه ویژه دیگر رقبا به این مقوله- وارد کرده است، بنابراین شایسته است براساس استانداردهای جهانی، الزامات بهداشتی و مطابق با سلیقه و فرهنگ بازارهای هدف، بسته‌بندی ویژه این محصول طراحی و تولید شود. تاکید می‌شود که بیشترین خسارت را در بازارهای هدف، نبود این شاخص در سطح مطلوب زده وگرنه طعم و نوع خرمای ایران مثال‌زدنی است. ۳- از دیگر موضوعاتی که باعث بالا بردن تنوع محصولات صادراتی ما – که خود از دلایل عمده تثبیت و توسعه بازارهای هدف هر محصولی است- می‌شود، توجه و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما است که قطعا اهمیت آن در تصاحب بازارهای جدید این محصول استراتژیک و حفظ بازارهای فعلی، بر کسی پوشیده نیست. ۴- از دیگر مواردی که تضمین‌کننده حفظ کیفیت محصول خرما و جایگاه آن در میان مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی می‌شود، تشکیل کمیته نظارت، مرکب از اداره کل استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی است که بر فرآیند تولید و صادرات خرما نظارتی مطلوب داشته و با صدور شناسنامه محصول تولیدی هویت‌بخشی به این محصول را با هدف دوام و ثبات آن در بازارهای هدف مدنظر قرار دهد. همچنین استفاده از شیره صنعتی نبات که بدون پروانه بهره‌برداری تولید و برای براق کردن خرما و محافظت از بافت آن به‌کار می‌رود نیز از موجبات تهدید تجارت داخلی و خارجی این محصول در درازمدت خواهد بود. ۵- اصلاح شیوه آبیاری و همچنین طرح جایگزینی نخیلات فرسوده از دیگر اقداماتی است که باید با شتاب بیشتری انجام پذیرد. امروزه با توجه به حضور رقبای قدرتمند در حوزه خرما، ضروری است از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر استانی و کشوری برای تثبیت و توسعه بازارهای این محصول استفاده کرد و کمترین ساده‌انگاری در این زمینه، هزینه‌های زیادی را برای اقتصاد نخل در بازارهای هدف ما پدید می‌آورد که جبران آن در پاره‌ای اوقات، ممکن نیست.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

بازدید نخبگان دانشگاهی از پیشرفته‌ترین مرکز تله‌متری آب و فاضلاب کشور در اصفهان
هوشمندسازی و دیجیتالی شدن فرآیندها
«تری‌دی‌پانل»؛ انقلاب بی‌صدا در صنعت ساختمان ایران
«استفاده از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومین غایب و متواری»
برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) برای عبور ایمن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ اعلام شد
تولید سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان
صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد و نیازمند تحول و پویایی است
ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان های مختلف
پروژه عظیم« FRW» در پالایشگاه نفت سپاهان افتتاح شد
فراخوان شرکت در چهارمین «پرسش شادابی» ویژه دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان
علویجه در مسیر تحول؛ تفرجگاه چهارکوه به قطب اکوتوریسم کشور تبدیل می‌شود
افتتاح فاز نخست پروژه FRW پالایشگاه نفت سپاهان
بررسی راهکارهای توسعه صادرات در بخش تعاون
قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
نظام بانکی باید شریک باشد، نه ناظر
۲.۵ میلیون راس دام در اصفهان علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه شدند
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا