پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 9103
منتشر شده در یکشنبه, 31 شهریور 1398 08:12
تعداد دیدگاه: 0
نیویورک‌تایمز اقدامات اخیر ترامپ علیه تهران را تحلیل کرد آ

ترامپ روز جمعه در ادامه جنگ اقتصادی غیرقانونی علیه ایران، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی را به فهرست تحریم‌های ایران افزود تا آخرین لایه کمپین فشار حداکثری خود علیه ایران را پیاده‌سازی کند؛ اقدامی که اگرچه ترامپ آن را شدید‌ترین تحریم‌هایی می‌داند که تاکنون توسط آمریکا علیه یک کشور اعمال شده‌اند، اما تحلیلگران در رابطه با اینکه این تحریم‌ها بتوانند بیش از پیش اقتصاد تحریم‌شده ایران را آزار دهند، ابراز تردید می‌کنند.کارشناسان تحریم می‌گویند به‌دلیل اینکه گستره منافع و دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا مشخص نیست، نمی‌توان این تحریم‌ها را کارآمد دانست.روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین در این مطلب تصمیم ترامپ برای اعزام نیروی نظامی به منطقه را به نقل از رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تنها محدود به چند صد تن سرباز می‌داند که به گفته وزیر دفاع این کشور، اعزام این نیروها در ذات خود یک حرکت دفاعی است.  

برخی از منابع آگاه نیز به این روزنامه می‌گویند با اینکه ترامپ به روشنی احتمال حمله به ایران را رد نمی‌کند، اما در میان مقامات این استنباط وجود دارد که اقدام نظامی علیه ایران منتفی است.به‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، به نقل از نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه موافقت خود را با اعزام تعداد محدودی از نیروهای نظامی و سیستم‌های دفاعی هوایی و موشکی آمریکا به عربستان سعودی و امارات را اعلام کرد، این اقدام در پاسخ به حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان انجام شد که دولت آمریکا ایران را مسوول آن می‌داند؛ ادعایی که البته ایرانی‌ها آن را تکذیب کرده‌اند و در همان روز حمله نیز مسوولیت این حمله را حوثی‌های یمن پذیرفتند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا ماهیت این تصمیم را «دفاعی» دانست. مقامات پنتاگون اعلام کردند که تجهیزات بیشتری را برای استقرار و عملکرد پدافندهای موشکی به عربستان ارسال خواهند کرد.این مقامات همچنین از احتمال تمدید مدت استقرار ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در منطقه خبر دادند.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید که هنوز شمار دقیق سربازان آمریکایی که قرار است به خلیج‌(فارس) اعزام شوند، مشخص نیست اما این یک اعزام محدود خواهد بود و تنها چند صد تن را شامل می‌شود.دونالد ترامپ پیام‌های ضد و نقیضی را از زمان حملات به تاسیسات آرامکو مخابره کرده است. او هنوز نمی‌داند که باید به تلافی حملاتی که موجب شوکه شدن بازارهای جهانی انرژی شد اقدام نظامی انجام دهد یا خیر. حملاتی که مایک پمپئو، وزیر خارجه او آن را اقدام ایران به جنگ تلقی کرده بود.ترامپ روز جمعه در کاخ‌سفید بار دیگر گفت که او می‌تواند در یک دقیقه فرمان حمله تلافی‌جویانه را صادر کند. ترامپ بار دیگر این ادعای خود را تکرار کرد که طفره او از انجام چنین اقدامی را باید نشانه قدرت و سرسختی دانست.اگرچه دولت آمریکا به‌ روشنی احتمال حمله نظامی را منتفی نکرده است، اما مقامات ارشد این سیگنال را مخابره می‌کنند که در این زمان ترامپ مایل به دفاع است، نه تهاجم.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز تخمین می‌زند که دولت تنها به اعزام چند صد تن نیروی نظامی به منطقه بسنده کند. این روزنامه ‌می‌نویسد که پس از آنکه در روزهای اخیر اطمینان از اینکه ایران عامل این حملات بوده است، افزایش یافت تصمیم ترامپ در پنتاگون به منزله محدودترین پاسخی تعبیر شده است که در طیف گزینه‌های پیش روی ترامپ قرار دارد.اسپر روز جمعه اعلام کرد که پنتاگون پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیده که حملات آرامکو از مبدا یمن آغاز نشده است.او همچنین گفت که مقامات عربستان و امارات هر دو خواستار حمایت‌های بیشتر آمریکا شده‌اند.اعزام مجدد نیروهای آمریکایی به منطقه پس از آن انجام می‌شود که با افزایش تنش‌ها از ماه ژوئن تاکنون، حدود دو هزار نیروی آمریکا به منطقه اعزام شده‌اند که تنها ۵۰۰ تن از آنها در عربستان استقرار دارند.

ترامپ ازسوی دیگر پیش‌تر در روز جمعه از تحریم «بانک مرکزی» ایران خبر داد و گفته می‌شود واشنگتن به‌دنبال انجام حملات سایبری علیه ایران است. همچنین انتظار می‌رود که ترامپ و پمپئو از هفته آتی در حاشیه مجمع عمومی سازمان‌ملل، جبهه دیپلماتیک را نیز علیه ایران فعال کنند؛ اگرچه بسیاری از کشورها ازجمله متحدان خود آمریکا، دولت ترامپ را به‌دلیل خارج ساختن آمریکا از برجام، مسوول افزایش تنش‌های اخیر در منطقه می‌دانند.اگرچه ترامپ در تشریح تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی، آن را شدیدترین تحریم‌هایی می‌داند که تاکنون علیه کشوری اجرا شده‌اند، تحلیلگران در مورد اینکه این تحریم‌ها بتوانند بیش از پیش اقتصاد تحریم‌شده ایران را آزار دهند، ابراز تردید کرده‌اند.از سوی دیگر به نظر می‌رسد که ترامپ از اختیار خود برای صدور فرمان حمله رعد‌آسا لذت می‌برد. او در حاشیه دیدارش با نخست‌وزیر استرالیا در کاخ‌سفید به خبرنگاران گفت:«من می‌توانم از همین‌جا و در برابر شما چنین فرمانی صادر کنم.»

ترامپ همچنین می‌گوید که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، به‌طور ناعادلانه‌ای او را یک جنگ‌طلب معرفی کرده‌اند که می‌خواهد همه را به هوا بفرستد. به گفته ترامپ مردم بسیار شگفت‌زده‌اند که او علیه ایران اقدام نظامی نکرده است. او درجایی دیگر و در پاسخ به انتقادات اخیر مبنی بر اینکه ساکت ماندن در برابر ایران نشان‌دهنده ضعف آمریکا خواهد بود، این انتقادات را رد می‌کند و مدعی است که برعکس اجتناب او از آغاز جنگ با ایران نشانه قدرت است.ترامپ در نشست با موریسون در کاخ‌سفید تاکید کرد:« مجبور به تصمیم‌گیری سریع پیرامون اقدام نظامی علیه ایران نیستم و زمان زیادی برای این امر دارد.»محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران نیز در واکنش به گمانه‌زنی‌ها پیرامون اقدام نظامی علیه ایران خطاب به واشنگتن و ریاض هشدار داد که هرگونه حمله نظامی می‌تواند منجر به یک جنگ تمام‌عیار در منطقه شود.

آخرین دور تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی را هدف قرار داده‌اند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ترامپ نیز مدعی شد «آمریکا توانسته آخرین منابع درآمدزایی ایران را نیز تحریم کند.» او این اقدام را «بسیار بزرگ» توصیف می‌کند.در سال گذشته نیز آمریکا در اقدامی کم‌سابقه، ولی‌الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران را تحریم کرد و این بانک را به حمایت مالی از حزب‌الله متهم کرد. با این حال تحریم‌های جدید علیه بانک مرکزی آخرین لایه از کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران است.یک کارشناس شرکت مقابله با پولشویی و کنترل صادرات و واردات می‌گوید: «تحریم‌های اخیر علیه صندوق توسعه ملی به آن وابسته است که این صندوق تا چه میزان فعال و غنی بوده است. اگر این صندوق دسترسی به درآمدهای نفتی داشته باشد، تحریم‌ها می‌توانند موثر باشند.»او پیرامون تحریم بانک مرکزی ایران نیز می‌گوید: «مشخص نیست که میزان منافع و اموال بانک مرکزی ایران در آمریکا چقدر است. و از این‌رو کارآمدی این تحریم‌ها مشخص نیست.»

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید