به دنبال بالا گرفتن اختلافات سیاسی و تجاری چین و آمریکا، تقاضا برای خرید طلا بیشتر شد. به این ترتیب طلا توانست با ۶/۱ درصد رشد از مرز ۱۹۴۰ دلار به ازای هر اونس عبور کند که بالاترین نرخ ثبت‌شده از سال ۲۰۱۱ به بعد محسوب می‌شود. پیش از این نیز بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که طلای جهانی سقف‌های قیمتی پیشین را جابه‌جا و مسیر ورود خود به کانال‌های جدید را هموار می‌کند. به نظر می‌رسد طلای جهانی با نظریات و پیش‌بینی‌های کارشناسی همسو بوده و آماده ورود به بالاترین قله تاریخی خود شده است.
اگرچه عمده نگاه‌ها به جنگ‌های تجاری بین چین و آمریکا معطوف شده اما افزایش نگرانی‌ها در خصوص بهبود وضعیت اقتصاد جهانی که با تضعیف ارزش دلار و سقوط ارزش سهام شرکت‌ها همراه شده را نیز باید به عنوان نیرو محرکه رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی در نظر بگیریم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ریزش بورس‌های جهانی پس از آن آغاز شد که دولت آمریکا دستور بستن کنسولگری چین را در هیوستون صادر کرد.
این اقدام پکن را وادار به تلافی و بستن کنسولگری آمریکا در چنگدو کرد. از سوی دیگر دولت آمریکا به دنبال افزایش تعداد مبتلایان، امید خود را برای احیای سریع اقتصادی از دست داده که می‌تواند به معنای افزایش نرخ بیکاری در این کشور باشد.
هرچند سرمایه‌گذاران امیدوارند کنگره آمریکا پیش از رکود تابستانی با طرح جدید که شامل افزایش حجم محرک‌ها و مزایای بیکاری می‌‌شود موافقت کند، با این حال دورنمای منفی اقتصادی در آمریکا سریع‌تر از آنچه به نظر می‌رسد می‌تواند بازارهای مالی را به هم بریزد.
به این ترتیب نااطمینانی در خصوص آینده بازارهای اقتصادی، گرایشات سرمایه‌گذاری را به نفع بازار طلا تغییر داده است، از همین‌رو است که از زمان شیوع ویروس کرونا، طلا به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری معرفی شد. اکنون هم که کرونا اقتصاد جهانی را متزلزل کرده و هزینه‌های ترمیم آن را بالا برده است، شاهد هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا هستیم.
بازار داخلی نیز از تبعات جهش قیمت‌ها در بازار جهانی طلا بی‌نصیب نمانده و چند روزی است که وارد فاز افزایشی شده است. پیش از این و به دنبال کاهش چند درصدی قیمت دلار، تقاضا برای خرید طلا در بازار داخلی رنگ باخت تا شاهد کاهش قیمت طلا باشیم.
هرچند در روزهای گذشته قیمت دلار تغییر چندانی نکرده و کانال‌های پیشین قیمتی خود را حفظ کرده است، اما معاملات در بازار طلا با نرخ‌های تازه‌ای رقم می‌خورد. بر همین اساس سکه که هفته گذشته عقبگرد خود را آغاز کرد و از حضور بیشتر در کانال قیمتی ۱۱ میلیون تومانی انصراف داد، بار دیگر پا در این کانال قیمتی گذاشته تا نرخ معاملاتی آن در بازار به ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برسد.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تداوم افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، بازار داخلی نیز شاهد ثبت رکوردهای جدید قیمتی خواهد بود. به باور برخی از کارشناسان، اگر چین و آمریکا دور تازه‌ای از اقدامات متقابل علیه یکدیگر را آغاز کنند، باید منتظر ریزش بیشتر بورس‌های جهانی و افزایش بیشتر قیمت طلا باشیم.
ضمن آنکه اعلام خبرهای امیدوار‌کننده در خصوص به نتیجه رسیدن واکسن کرونا نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بهبود وضعیت بازارها داشته باشد، چه آنکه تولید و عرضه انبوه این واکسن به سرعت ممکن نخواهد شد.
پیش از این نیز سازمان بهداشت جهانی گفته بود تولید انبوه واکسن تا پیش از سال آینده میسر نخواهد بود. بنابراین پیامدهای اقتصادی و بهداشتی ناشی از کرونا پایداری خود را حفظ خواهد کرد.بنابراین از آنجا که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند طلا علاوه بر جابه‌جایی رکورد ۱۹۲۰ دلاری سال ۲۰۱۱ به رکوردهای قیمتی بالاتری نیز دست یابد، سهم بازار داخلی ایران از افزایش قیمت طلای جهانی نیز نوسانات بیشتر قیمتی در هفته‌های پیش رو خواهد بود.
نوسانات جدید قیمتی در راه است
در همین حال محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت»، جنگ تجاری و سیاسی بین چین و آمریکا را دلیل اصلی افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی عنوان کرد.
وی گفت: افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا باعث شده که تقاضا برای خرید طلا در بازار جهانی افزایش یابد.
کشتی آرای اظهار کرد: در شروع سال ۲۰۲۰ میلادی نیز پیش‌بینی شده بود که قیمت اونس جهانی در این سال به دو هزار دلار می‌رسد که به نظر می‌رسد این اتفاق در حال رخ دادن است.
نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر افزود: ورود طلا به کانال قیمتی ۱۹۴۰ دلاری در روز دوشنبه نیز یک رکورد قیمتی در بازار جهانی محسوب می‌شود، به طوری که تاکنون در تاریخ قیمت جهانی طلا چنین سابقه و قیمتی وجود نداشته است.
کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: از آنجا که قیمت طلا در بازار داخلی برخاسته از نرخ ارز و نرخ اونس جهانی است، به دنبال افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، در داخل نیز افزایش قیمت را تجربه خواهیم کرد. به این ترتیب باید منتظر نوسانات جدید قیمتی در بازار طلای داخلی در هفته‌های پیش‌رو باشیم.
بازار طلا، دومین بازار جذاب برای سرمایه‌گذاران
پیمان مولوی، دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران نیز به «جهان‌صنعت» گفت: جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا، انتخابات آمریکا و ترس از جایگزینی سه محرک اصلی و مهم جهش قیمت‌ها در بازار طلای جهانی هستند.
وی اظهار کرد: اگر دولت آمریکا بسته مالی یک تریلیون دلاری را به بازارهای مالی تزریق کند، اونس جهانی باز هم افزایشی خواهد بود.
به گفته مولوی، در صورتی که رییس جمهور آمریکا بتواند ریکاوری اقتصادی کشورش را آغاز کند، شاهد سقوط اونس جهانی خواهیم بود، اما عدم موفقیت سیاست‌های اقتصادی این کشور می‌تواند طلا را تا مرز چهار هزار دلار نیز بالا ببرد.
دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: هرچند نمی‌توان در خصوص وضعیت بازارهای جهانی اظهارنظر قطعی کرد، اما سقوط بیشتر بازارهای مالی ممکن است خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها و حتی تا پیش از سال ۲۰۲۱ ما را به نقطه چهار هزار دلاری برساند.
وی افزود: رکوردشکنی طلای جهانی سیگنال افزایش قیمت‌ها را به بازار داخلی نیز صادر می‌کند بنابراین شاهد افزایش قیمت و بالا رفتن علاقه سرمایه‌گذاران به خرید طلا و سکه خواهیم بود.
هرچند امکان خروج بالای نقدینگی از بازار سرمایه و حرکت آن به سمت بازار طلا وجود ندارد، با این حال به نظر می‌رسد بازار طلا به زودی به دومین بازار جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی نیز تبدیل خواهد شد.