تقریبا همه بی‌اطلاع بودند. در بهارستان انگار هیچ کس جز رئیس مجلس از تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی بنزین خبر نداشته؛ حتی اعضای کمیسیون انرژی مجلس، اما رئیس مجلس که راهی مشهد شده، از جلسه دیروز سران قوا خبر داده و گفته که در این جلسه بنا شد که سهمیه‌بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشاری نیاید.

همه چیز از شایعه خبرگزاری «تسنیم» شروع شد که ادعا کرده بود سهمیه‌بندی بنزین از فردا آغاز می‌شود.

اما در پی این شایعه دیروز سیدرمضان شجاعی‌کیاسری، دبیر ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در همین زمینه گفت: «تاکنون هیچ تصمیمی نسبت به مقدار سهمیه یا زمان سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده و این موضوع در دست بررسی است». وزیر نفت، اما درحالی‌که اصل سهمیه‌بندی را تکذیب نکرد، گفت: «سهمیه‌بندی بنزین از فردا، دروغ است و بعدا توضیح بیشتری دراین‌باره اعلام خواهد شد».

مجلس همسو با دولت نیست
در سوی دیگر نمایندگان که در جریان سهمیه‌بندی بنزین نبودند، از غیرقانونی‌بودن تصمیم دولت گفتند. علی بختیار، عضو این کمیسیون، به «ایسنا» گفته که مجلس هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین نداشت و اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند، حتما مجلس برخورد لازم را انجام خواهد داد، چراکه این کار کاملا غیرقانونی است. بختیار که عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی انرژی هم هست، استناد به تصمیم سران سه قوه دراین‌باره را هم قابل‌قبول ندانست. این در حالی است که رئیس مجلس دیروز گفته که قانون به این مسئله مجوز داده است، اما گویا نظر مجلسی‌ها همسو با نظر دولت نیست.

برخی نمایندگان معتقد هستند که دولت با گرفتن چنین تصمیمی مجلس را در عمل انجام‌شده قرار داده است. این را حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصفهان، به «خانه ملت» گفته است. پیش از این بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، گفته بود که کلیت مجلس با افزایش قیمت بنزین موافق نیست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در صف بی‌اطلاع از تصمیم نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین قرار گرفت و گفت که دولت موظف است در هرگونه تصمیم‌گیری خود عواقب و آسیب‌های اجتماعی محتمل آن را در نظر گیرد و لازم است تمام تصمیم‌های آن‌ها توجیه اجتماعی داشته باشند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت که بهتر است دولت این تصمیم را به زمان بازگشایی مجلس و مشورت با نمایندگان موکول کند.

یکشنبه؛ جلسه علنی مجلس
نمایندگان هفته پیش‌رو به بهارستان بازمی‌گردند؛ یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت. اما پیش از رسیدن به صحن علنی، ساز مخالفت با سیاست دولت را کوک کرده‌اند. هدایت‌الله خادمی، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس، به «خانه ملت» گفته که تا مادامی که ایران یک کشور تک‌محصولی باقی بماند، مشکلات اقتصادی باقی خواهند ماند، درحالی‌که اگر نفت خام تبدیل به فراورده‌های مختلف مانند بنزین و... صادر شود، می‌توان سوخت را با قیمتی معقول در اختیار مردم قرار داد. نماینده ایذه در مجلس اضافه کرد که مردم دیگر توان گرانی‌ها را بیش از این ندارند، بنابراین نباید در این شرایط سخت اقتصادی، کاری انجام داد که شرایط سخت‌تر از این شود. حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون ولایی، هم پیشنهاد داده که تا برگزاری جلسه علنی مجلس و بعد از تبادل‌نظر با نمایندگان کمیسیون انرژی این تصمیم گرفته شود: «دولت به‌جای افزایش قیمت بنزین بررسی این طرح را در دست گیرد، چراکه این تصمیم در شرایط اقتصادی کنونی نگران‌کننده است». حاجی‌دلیگانی هم تأکید کرده که دولت باید عواقب تصمیم خود را بپذیرد «چراکه بیشتر مواقع فضای رسانه‌ای برخی از تصمیمات در شرایط ملتهب اقتصادی کنونی اثری به مراتب مخرب‌تر بر روح و روان جامعه دارد».

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی، هم درباره شایعه گران‌شدن بنزین گفته بود که دولت می‌تواند لایحه بیاورد، باید دید این لایحه چه می‌خواهد، هرچند که تا امروز لایحه‌ای از سوی دولت ارائه نشده، اما اینکه مجلس رأی بدهد یا ندهد، بحث دیگری است. بهروز نعمتی هم که از نظر مخالف مجلس گفته بود دیروز تأکید کرده که افزایش قیمت بنزین ریسک پرخطری است و دولت نباید این کار را انجام دهد، چراکه جامعه شرایط پذیرش چنین ریسکی را ندارد.

اجرائی‌شدن تصمیم دولت به تعویق افتاده است؛ شاید پشت صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت در کشور و شاید در انتظار جلسه آتی بهارستان. بااین‌همه، همه‌چیز حاکی از آن است که سهمیه‌بندی بنزین در آینده نزدیک اجرائی خواهد شد.