علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از «فرمان مقام معظم رهبری» برای «اصلاح ساختار کشور» خبر داد؛ اصلاحی که به تاکید مقام معظم رهبری باید «ظرف ۴ ماه آینده» صورت گیرد. براساس آنچه خبرگزاری خانه ملت گزارش داده است، علی لاریجانی این موضوع را در سخنرانی دیروز خود در نشست شورای اداری استان قم مطرح و تاکید کرد که شاید این اصلاح ساختاری به «اصلاح بودجه» نیز بینجامد. البته «ایرنا» نیز در گزارش خود از این نشست، با اشاره به اظهارات رئیس مجلس درباره فرمان مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور طی چهار ماه آینده، به نقل از لاریجانی نوشت: «در زمینه اصلاح ساختار در برخی حوزه‌ها همچون انرژی ممکن است تغییراتی به‌وجود آید که هدف آن رفاه مردم است.» با این حال، ساعتی پس از انتشار این خبر مهم به نقل از علی لاریجانی، یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌و‌گویی تاکید کرد که این فرمان رهبری معطوف به «اصلاح لایحه بودجه است» و نه «اصلاح ساختار کشور». سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در توضیحانی درباره سخنان امروز لاریجانی مبنی‌بر دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور، تاکید کرد که «این دستور مربوط به اصلاح ساختار کشور نیست؛ بلکه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور است بنابراین خبر یادشده ناقص است.»عضو هیات‌رئیسه مجلس توضیح داد: پس از آنکه پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۸ تهیه شد، رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشتند و ۶ بند ایراد و توصیه داشتند. بعد مسوولان گفتند «اصلاح لایحه بودجه بر این اساس زمان می‌برد چون اصلاح برخی بخش‌ها مقدمات و کار مطالعاتی می‌خواهد»، رهبر معظم انقلاب فرمودند «۴ ماه به شما فرصت می‌دهم، تا جایی که می‌توانید برای ارائه لایحه بودجه ۹۸ انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی‌شود، به‌صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت‌ماه انجام دهید.»

ازسوی دیگر، روز گذشته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس در گفت‌وگو با انتخاب، با بیان اینکه این اقدام می‌تواند انقلاب اقتصادی تعبیر شود، افزود: ساختار‌های سازمانی ما مدت‌هاست که پاسخگو نیستند. تشکیلات و رویه‌های ما باید اصلاح شوند. رابطه دولت با نفت باید مشخص شود. به اصلاحات در روابط بانکی، گمرکی و مالی نیاز داریم.

با توجه به اظهارات علی لاریجانی از یکسو و اظهارات قاضی‌زاده‌هاشمی و جعفرزاده ایمن‌آبادی از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد اصلاح بازار انرژی، اصلاح نرخ ارز و اصلاح نظام بانکی سه اولویت اصلاحی برای کشور است.پیش از این در حوزه اصلاح بازار انرژی با هدف ایجاد عدالت در مصرف، کاهش قاچاق و بهبود قدرت خرید مردم، طرح‌هایی از سوی کارشناسان ارائه شده‌بود. سهمیه‌بندی مقداری و تشکیل بازار بنزین، افزایش یارانه نقدی از طریق اصلاح قیمت و ... از جمله طرح‌های پیشنهاد شده به تصمیم‌گیران بود. اما در جریان بررسی بودجه، همه گزینه‌های اصلاح ساختاری به دلایل متفاوتی کنار گذاشته شد. خبر لاریجانی می‌تواند به معنای مطرح شدن مجدد پرونده اصلاحات در سطح سران سه قوه باشد. خبرهای برخی نمایندگان نیز حاکی است که علاوه‌بر بازار انرژی، نظام بانکی و سیاست‌های ارزی نیز از اولویت‌های اصلاح ساختار در سال آینده خواهد بود.

بر این اساس طبیعی است که اگر این اصلاحات رخ دهد، منابع بودجه و مصارف آن برای سال آینده دستخوش تغییر می‌شود و اصلاحات لایحه بودجه ۹۸ با توجه به تغییر میزان منابع درآمدی بودجه، ضروری خواهد بود. این دومین فرمان اصلاحی رهبر انقلاب درباره ساختار بودجه است؛ آذرماه امسال و پیش از ارسال لایحه بودجه ۹۸ به مجلس، مقام معظم رهبری موضوع اصلاح لایحه را مطرح کردند که با اصلاحات انجام شده از سوی دولت، تغییراتی در سقف بودجه ایجاد شد.

پرهیز از مشاجرات سیاسی
همچنین علی لاریجانی روز گذشته با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور طی چهار ماه آینده، تاکید کرد که در شرایط فعلی کشور، ما احتیاج به درک بهتر و همت مشترک تمام مسوولان داریم. رئیس قوه‌مقننه همچنین بر لزوم توجه مسوولان و مدیران به مسائل داخلی کشور و پرهیز از مشاجرات سیاسی تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی توضیح داد: باید به این مساله توجه شود که دشمن از تمام ابزارهای خود برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌کند، از این رو نباید در شرایط کنونی به مشاجرات سیاسی و حواشی دامن زده شود؛ بنابراین فهم درست از شرایط این است که توجه و رویکرد تمامی مسوولان به سمت آمریکا باشد و در این مسیر باید مشاجرات را کاهش دهیم.رئیس مجلس با بیان اینکه عده‌ای نباید در جامعه مدام این مساله را مطرح کنند که چرا مثلا در کشور کمبودی وجود دارد، گفت: زیرا وقتی دشمن از تمامی ابزارهای خود استفاده کرده و ما به‌دنبال مقابله با آنها هستیم شاید چالش‌هایی به‌وجود بیاید؛ بنابراین تمام مسوولان باید برای حل این مسائل تلاش کنند نه آنکه وارد مشاجرات شده و اختلافات را دامن بزنند.او تاکید کرد: به‌طور حتم اگر در داخل کشور نقص و مشکلی داریم نباید این مساله منجر به دعوای داخلی شود.

تقویت بودجه دفاعی
لاریجانی با اشاره به تقویت بودجه دفاعی در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور گفت: قطعا بخش‌های دفاعی نقطه قوت ما بوده و ما از آن حمایت می‌کنیم و به‌طور حتم نیروهای مسلح را کاملا تجهیز خواهیم کرد؛ زیرا دشمنان می‌دانند که قدرت امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی برای مقابله با ماجراجویی‌های آنها بسیار برجسته است. همچنین جمهوری اسلامی از جریان‌های مقاومت حمایت لازم را خواهد کرد.