صدا و سیما واجب و حرام را اشتباه می گیرد و بیان عملکردهای دولت را مکروه می داند
در روزهایی که اعتراض‌های نمایندگان برخی استان‌ها بر سر مسأله آب بحث برانگیز شده، رئیس جمهوری دیروز میهمان وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو شد و از ضرورت مدیریت صحیح در حوزه آب سخن گفت. روحانی در سخنان خود نگاه واقع بینانه ای به این مهم داشت چنان‌که تأکید کرد مبنای اداره منابع آبی را باید بر پایه ادامه خشکسالی گذاشت و بر این اساس مدیریت صحیح مصرف آن را و در حقیقت سازگاری با این وضعیت را مد نظر داشت. او البته گریزی هم به برخی راهکارها از جمله پیشنهاد بارورکردن ابرها زد که از زمان رژیم گذشته هم مد نظر بوده ولی به تعبیر او این راهکار «شاهانه» عملی نشده و نیست. رئیس جمهوری در این دیدار البته اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در تأمین برق و آب کشور را بی نظیر توصیف کرد و از رسانه‌ها خواست تا در فرهنگ سازی برای مدیریت درست منابع آبی کمک کنند. در همین چارچوب بود که از صداو سیما هم گلایه کرد و با رد این ادعا که تنها دستاورد دولت اعتدال برجام بوده است گفت که گویی این رسانه بیان عملکردهای دولت را مکروه می‌داند. گذشته از سخنان رئیس جمهوری، حضور وی در جمع مدیران ارشد وزارت نیرو هم قابل تأمل است و به نظر می‌رسد این حضورها تبدیل به یک سنت در دولت می‌شود. اینکه در دیدارهای رو دررو و بدون واسطه مشکلات و راهکارهای پیشنهادی و سیاست‌های اتخاذ شده بین رئیس دولت و مدیران ارشد تبادل نظر می‌شود. پیش از این در تاریخ‌های 19 آذر و 14 آبان رئیس جمهوری در وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و اقتصاد حاضر شده بود.

 

رئیس جمهوری مهم‌ترین راهکار مسأله آب در ایران را مدیریت مصرف دانست و با به کاربردن تعبیر «راهکار شاهانه» برای باروری ابرها، آن را ناکافی برای حل ریشه‌ای مسأله آب در ایران قلمداد کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح دیروز در جمع وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو سخن می‌گفت، اقدامات دولت در تأمین آب و برق کشور را بی نظیر توصیف و درعین حال از صدا و سیما انتقاد کرد که گویی بیان عملکردها و دستاوردهای مثبت دولت را امری مکروه می‌داند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تأکید بر ضرورت تأمین آب و برق، برای امنیت و آرامش خاطر مردم اظهار کرد: مصرف صحیح و اسراف نکردن آب، عمل صالح و بد و بی رویه مصرف کردن آب و برق، مصداق عمل منکر است و رسانه‌ها در زمینه مصرف صحیح آب و برق باید فرهنگ‌سازی کنند.وی با بیان اینکه مبنای اداره منابع آبی کشور را باید بر پایه ادامه خشکسالی گذاشت، مهم‌ترین قدم در این مسیر را به حداقل رساندن هدر رفت منابع آبی و برقی دانست و افزود: در سال 97 ممکن بود مشکلات بزرگی در زمینه آب و برق برای کشور به وجود آید، در دوران وزارت مهندس چیت‌چیان به من اعلام کرد که اگر یکسری از اقدامات انجام نشود، در تابستان مجبوریم آب تهران را جیره‌بندی کنیم، اما دولت اقدامات سریعی اتخاذ کرد که اتصال آب سد ماملو یکی از همین فعالیت‌های دولت بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: در فصل تابستان مشکل تأمین آب و برق را داریم که باید بر این اساس و اینکه کشور در منطقه خشک قرار دارد، مبنای کار را در ادامه خشکسالی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه حل مشکل آب با بارور کردن ابرها، راه حل اساسی نیست؛ آب‌های موجود باید به درستی مدیریت شود، اظهار کرد: اینگونه مطالب که با باروری ابرها مشکل حل می‌شود، در سال‌های 43 و 44 و در رژیم شاهنشاهی مطرح شد و این از نمونه تفکرات شاهانه بود که با بارور کردن ابرها مشکل آب حل می‌شود و حتماً این موضوع راه‌حل اساسی نیست.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه آب را باید درست حراست کنیم، گفت: هدر رفت شبکه انتقال آب از سد کرج و سدهای مختلف به تهران در حدود 20 تا 30 درصد اعلام شده است که آن مقدار هدر رفت بسیار مهم است و تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی مربوط به ثابت شدن همین مقدار هدر رفت از شبکه انتقال آب است.
روحانی با اشاره به اینکه تلفات و هدر رفت در بخش برق از 15 درصد به کمتر از 11 درصد رسیده است، اظهار کرد: همه میزان آبی که از دریا برای شیرین کردن باید انجام شود، شامل یک درصد است در حالی که اگر از آب درست حراست کنیم، به جای یک درصد تا 10 درصد سود می‌بریم.
رئیس جمهوری اقدام دوم در زمینه توجه به صنعت آب و برق را مسأله مصرف بی‌رویه یا درست‌ مصرف نکردن توصیف کرد و به خاطره‌ای از امام خمینی(ره) که با سه مشت آب وضو می‌گرفتند اشاره کرد و گفت: این همان عمل صالح است اما برخی هنگام وضو، وسواس و شک به خرج می‌دهند و شیر آب را تا پنج دقیقه نیز باز می‌گذارند.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید مردم را با کمک تبلیغات صدا و سیما و رسانه برای چگونگی درست مصرف کردن دعوت کنیم، گفت: هنگامی که برای جلساتی خدمت مقام معظم رهبری حاضر می‌شویم و از اتاقی به اتاق دیگر جابجا می‌شویم، ایشان بلافاصله برق اتاق را خاموش می‌کنند و ما باید به کار درست عادت کنیم.وی خاطرنشان کرد: هر چند ممکن است سال آینده نیز دچار مشکلاتی در آب و برق کشور باشیم، اما با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم در عین حال سال آبی کشور که از پایان شهریور آغاز می‌شود بارش‌ها نیز خوب بوده که امیدواریم ادامه داشته باشد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری بخش‌های مختلف وزارت نیرو با بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: این مهم است که آب مصرفی کشاورزی چه میزان باشد و محاسبه کنیم که برای تولید میوه چه میزان آب و برق مصرف شده و تولید میوه به چه قیمتی تمام شده است. همچنین باید بررسی کنیم که کشت میوه، سبزی و صیفی‌جات در داخل کشور به صرفه‌تر است یا باید به کشت فراسرزمینی روی بیاوریم و در دیگر کشورها زمین اجاره کرده و محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند را در آن کشورها که منابع آبی بهتری دارند، تولید کنیم که این اثرات بسیار خوبی می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد.رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در سفر به تایلند نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد کشت برنج از سوی ایران در زمین‌های کشاورزی این کشور را ارائه کرد، گفت: در تایلند زمین‌های کشت برنج سالانه 3 تا 4 نوبت کشت می‌شود و باید محاسبه کنیم که آیا کشت برنج در داخل کشور به نفع ما هست یا باید آن را به کشت فرا سرزمینی تبدیل کنیم.روحانی با تأکید بر اینکه باید کشاورز را به کشت محصولی تشویق کنیم که در ازای زحمتی که برای آن می‌کشد، در آمد هم داشته باشد و برای او به صرفه باشد، اظهارکرد: اگر بتوانیم سالانه 10 تا 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، تأثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و می‌تواند کار چند سد را برای ما انجام دهد.
وی همچنین با بیان اینکه ایجاد یک سد گاهی اوقات آثار اقلیمی بدی به همراه دارد و منجر به خشک شدن برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها می‌شود و مسائلی را ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: اقدام دولت در احیای دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و گرد و خاک حاصل از آن، کشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشکل می‌کرد.
روحانی با بیان اینکه برخی اقدامات دولت یازدهم را تنها دربرجام خلاصه می‌کنند، گفت: برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که حسنه آن مداوم بوده و برای همیشه باقی می‌ماند و مانند کار خیری است که پایان ندارد اما نباید آن را تنها اقدام دولت یازدهم دانست.
رئیس جمهور طرح تحول نظام سلامت، احیای دریاچه ارومیه، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها و اینکه حدود 6 میلیون جمعیت روستایی در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم از آب سالم آشامیدنی برخوردار شدند را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و ادامه داد: اینکه در پارس جنوبی امروز همسان با دیگر کشورها از ذخایر گازی جنوب کشور استفاده می‌کنیم و نیز اینکه در طــــــــــول 5 سال توانستیم 2 هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد کنیم که این به اندازه بیش از 20 درصد کل راه‌آهنی است که در کشور احداث شده است، از دیگر اقدامات دولت به شمار می‌رود.
روحانی اظهار کرد: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌کنند و صدا و سیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب یا واجب است.رئیس جمهوری تأکید کرد: باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم که چه اقداماتی انجام شده است.
رئیس جمهوری ادامه داد: در سال‌های گذشته هنگامی که در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا کردیم، یکی از کشورها قیمت گاز را 9 برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، قیمت آن را پرداخت می‌کردیم، اما با تلاش‌هایی که در این دولت انجام گرفت، سال گذشته زمانی که همان کشور گاز را به روی ما قطع کرد، هیچ اعتنایی نکردیم و خود آنها به دنبال این بودند که چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌کنیم و این اثر خودکفایی و خوداتکایی است.وی گفت: هنگامی که ما روی پای خود می‌ایستیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید. ما تصور می‌کنیم که فقط آمریکا زورگویی می‌کند، اما حقیقت این است که اگر نیازمند شویم، حتی کشورهای فقیر و کشوری که برای آن فداکاری هم کرده‌ایم، شروع به زورگویی می‌کند.
روحانی تأکید کرد: احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند و این نشان می‌دهد که ما باید روی پای خود بایسیتم.
رئیس جمهوری افزود: امروز به گفته وزیر جهاد کشاورزی برخی از بذرها از خارج از کشور وارد می‌شود و دلیل آن این است که استفاده از این بذرها می‌تواند تولید محصول را تا 3 برابر افزایش دهد اما برخی بدون اینکه با مسائل آشنا باشند، فقط عنوان می‌کنند که چه نیازی دارد که بذر را از خارج وارد کنیم.وی با اشاره به اینکه امروز در بخش برق به دنبال توسعه دیپلماسی برق هستیم، گفت: این اقدام بسیار بزرگی است که می‌توانیم برق را به دیگر کشورها و همسایگان صادر کنیم و اینکه بتوانیم برق را با منطقه و دیگر کشورها تبادل کنیم و بتوانیم براحتی به شبکه‌های بزرگ آسیا و اروپا وصل شویم نیز حائز اهمیت است.
روحانی با بیان اینکه هیچ دولتی در بخش آب به اندازه دولت یازدهم سرمایه‌گذاری نکرده است و بالاترین بودجه در این بخش انجام شده است، افزود: در بخش برق هم در دولت یازدهم سرمایه‌‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفت به گونه‌ای که بیش از 9 هزار مگاوات افزایش ظرفیت در تولید برق داشته‌ایم و از 70 هزار مگاوات به بیش از 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیده است و تا آخر سال هم 12 هزار مگاوات به آن اضافه خواهد شد و علاوه بر آن با کاهش تلفات و هدررفت برق 2500 مگاوات دیگر هم به آن افزوده خواهد شد.