صنعتی‌ترین، صنفی‌ترین، معدنی‌ترین و بالاترین و ... این ترین‌های استان اصفهان نه تنها منفعتی برای این استان ایجاد نکرده بلکه علاقه‌مندی سازمان‌های نظارتی دولت از جمله مالیات و بیمه تأمین اجتماعی را به این استان برای دریافت درآمدهای مالیاتی و حق بیمه بیشتر ساخته و سرمایه‌گذاران را به فرار تا قرار در این استان تشویق می‌کنند.
استان اصفهان با داشتن 9 هزار و 200 واحد صنعتی دارای مجوز و 150 هزار واحد صنفی همواره به عنوان مهم‌ترین مرکز صنعتی و صنفی کشور به شمار می‌آید. استانی که در چهار راه مرکز کشور قرار دارد و جنوب کشور را به مرکز و شمال کشور متصل می‌کند.ویژگی‌های ژئوپلتیک باعث شده که این استان در کلیه بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی نقش مهمی را ایفا کند.این اثرگذاری‌ها باعث قرار گرفتن استان اصفهان به عنوان پایلوت هر گونه اجرای قوانین و بخش نامه‌های جدید در ایران شده است. اصفهان آزمایشگاه نزدیکی برای پایتخت‌نشینان تلقی می‌شود؛ گویا هیچ کلان شهری مانند اصفهان به تهران نزدیک نیست!
مجموع این الطاف و محبت‌های دولت به این استان باعث شده که بنگاه‎های اقتصادی فعال نه تنها زیر ذره‎بین، بلکه زیر میکروسکوپ سازمان‌های دولتی قرار گیرند. بررسی چندین باره پرونده‌های مالیاتی و بیمه‌ای یک دهه اخیر و درخواست مدارک و مستندات حساب‌های شخصی مدیران بنگاه ها از یک طرف و پروژه عظیم و پر طمطراق مالیات بر ارزش افزوده و کاسه داغ‌تر از آش شدن ممیزان مالیاتی دیگر رمق و انگیزه‌ای برای فعالان اقتصادی مستقر در این استان نگذاشته است.
مجموع این رویکرد سازمان‌های دولتی باعث شده که پدیده‎ای به نام «فرار تقاضا» از اصفهان شکل بگیرد.ارائه مدارک خریدار و فاکتور رسمی از سوی تولیدکنندگان اصفهانی، خریداران را از اصفهان فراری و به سوی سایر استان‌ها سوق داده است. این در حالی‌ست که تولیدکنندگان سایر استان‌ها به راحتی کالای خود را بدون دریافت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده عرضه می کنند و در این بین تولیدکننده اصفهانی است که به دلیل اجرای سخت‌گیرانه قانون مالیات بر ارزش افزوده روز به روز مشتریان خود را از دست می دهد. فرار تقاضا تهدیدی است که از تحریم‌های اقتصادی بین الملل اثر مخرب‌تر دارد .
باور نگارنده بر اجرا نشدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در استان اصفهان نیست، بلکه این سوال مطرح است که آیا این رویه‌ی ممیزان مالیاتی اصفهان در سایر استان‌ها هم اجرا می شود؟آیا اجرای قانون در اصفهان با سایر استان‎ها یکسان و یکپارچه است؟
اگر گوش‌هایمان را تیزتر کنیم صدای خرد شدن تولیدکنندگان استان اصفهان در گوشه و کنار شهرک‎های صنعتی به گوش می رسد. صدایی که دیگر رمقی برای فریاد ندارد و با نصب تابلوی "تعطیل است" بر در کارخانه، روز بر لشگر بیکاران استان می‌افزاید.

منبع: نوسان