با وجود آنکه صنعت چاپ یکی از مهم‌ترین صنایع تکمیلی در دنیا تلقی می‌شود، فقدان حمایت واقعی از سوی دولتی‌ها موجب شده این صنعت در کشور ما توفیق چندانی نداشته باشد. صنعت چاپ مکمل سایر صنایع تولیدی است و در غیاب استفاده از فناوری‌های روز دنیا در این بخش هیچ صنعت دیگری نمی‌تواند به جایگاه واقعی خود در بازارهای داخلی و خارجی دست پیدا کند، بنابراین توجه جدی‌تر دولتی‌ها به این صنعت بسیار ضروری است.
صنعت چاپ را به نوعی می‌توان زیر‌ساخت عرضه محصولات و مصنوعات مصرفی و صنعتی به مصرف‌کننده دانست. این صنعت از رسانه‌های مکتوب تا محصولات و مصنوعات مصرفی و صنعتی را پوشش می‌دهد، تا جایی که می‌توان ادعا کرد در غیاب این صنعت ارتباط ذهنی مصرف‌کننده با کالا به شکل قابل توجهی قطع می‌شود.

صنعتی متفاوت

از سایر صنایع

بی شک باید صنعت چاپ را متفاوت از سایر صنایع دید، چرا که حرکت رو به جلو این صنعت روز‌به‌روز است و دستاوردهای آن به قدری بر سایر صنایع تاثیر می‌گذارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. نرخ بالای استهلاک در این صنعت به علاوه رشد سریع رو به جلو فناوری‌های مصرفی در آن از جمله مواردی است که باید برای همسانی و همگامی صنعت چاپ داخلی با آنچه در دنیا وجود دارد، همیشه مد نظر قرار داشته باشد. صنعت چاپ در صورت دستیابی به فناوری‌های روز دنیا علاوه بر کسب درآمد از محل فعالیت‌های داخلی می‌تواند در عرصه منطقه‌ای هم ایفای نقش کرده و درآمدزا باشد، همان‌طور که ترکیه از ارائه خدمات به کشورهای منطقه سالانه تا 34 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند.

رتبه مناسب اصفهان

در صنعت چاپ

رئیس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ ایران در این نشست گفت: صنعت چاپ به بعنوان سومین صنعت جهان که بطور مستقیم و غیر مستقیم با ۹۰ درصد صنایع دیگر ارتباط دارد، در ایران نیز در عرصه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه ای دارد. بابک عابدین، تاکید کرد: صنعت چاپ در خاورمیانه 60 میلیارد دلار درآمد دارد که 55 درصد سهم آن متعلق به ترکیه است. وی اصفهان را قطب صنایع دستی ایران با تمرکز بر دیگر صنایع نامید و افزود: اصفهان در صنعت چاپ و صادرات رتبه خوبی در کشور دارد. عابدی با اذعان به اینکه مرکزیت صنعت چاپ در تهران است، ابراز کرد: علاقه مند به رونق تولید و خدمات در همه جای کشور هستیم و اصفهان نیز با موقعیت لجستیکی بسیار خوبی که در مرکز کشور برای رشد و توسعه صنعت چاپ دارد، از فرصت خوبی برای تقویت صادرات غیرنفتی برخوردار است. عابدین بیان کرد: در تهران به این نتیجه رسیدیم که با حضور در نمایشگاه اصفهان و تعامل با همکاران  فعال اصفهانی در راستای توسعه صنعت چاپ، بتوانیم پرچم چاپ را در اصفهان نیز بالا ببریم.   

بابک عابدین، اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ را تشکلی نامید که برای بسترسازی، توسعه و پیشرفت صادرات غیرنفتی کشور در زمینه چاپ و بسته بندی فعالیت می کند. وی با تاکید بر اهمیت بسته بندی محصول، گفت: هر محصولی برای صادرات و فروش نیاز به چاپ و بسته بندی دارد تا بتواند در بازار خود را معرفی کند و چنانچه این عامل مهم تقویت نشود، در توسعه صاردات و تولید نمی توانیم موفق باشیم. وی بخشی از مسولیت اتحادیه صادر کنندگان را حضور در پاویون های خارجی و  نمایشگاه صنعت چاپ اقلیم کردستان و انعقاد یک تفاهم نامه 14 ماده ای با اتحادیه صنایع چاپ کردستان عراق اعلام کرد و افزود: از آن زمان هیات های بازدید کننده را از عراق و دیگر کشورها به ایران دعوت  می کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران تصریح کرد: صنعت چاپ در خاورمیانه ۶۰ میلیارد دلار درآمد دارد که ۵۵ درصد آن سهم ترکیه است، در حالی که صنعت چاپ ایران تنها پنج درصد درآمد از صادرات در خاورمیانه را دارد. وی صنعت چاپ را سومین صنعت جهان و بسیار درآمدزا نامید و با توجه به ناوگانی که صنعت چاپ در کشور ایجاد کرده، این صنعت به تولید ناخالص داخلی کمک خواهد کرد.

عابدین با اشاره به حالت اضطرار اقتصادی کشور و جنگ اقتصادی، گفت: وظیفه ما دستیابی به هدف اصلی یعنی رونق تولید داخلی است. رونق تولید داخلی منجر به رونق در صادرات و درآمد زایی می شود که مستلزم  همکاری و فعالیت یکپارچه و اجتناب از جزیره ای عمل کردن است.

نمایشگاه بستری

برای نمایش  توانمندی ها

بابک عابدین با ابراز قدردانی از دست اندکاران  نمایشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از نقاط قوت مدیریت، تبدیل تهدیدها به فرصت ها و نقاط منفی به نقاط مثبت است و قدمی که اصفهان در برگزاری یازدهمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی برداشته، در همین راستا بوده است. ضمن آنکه نمایشگاه بستر خوبی برای نمایش  توانمندی ها است و هزاران بازدید کننده از داخل و خارج کشور از ظرفیت های مختلف صنعت چاپ مطلع می گردند.

مدیر روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان چاپ ایران با اشاره به توسعه صنعت چاپ در ایران و بازار صادراتی و بین المللی، اقتصاد مقاومتی را از اهداف اتحادیه در برنامه ریزی ها اعلام کرد و افزود: در نمایشگاه های بعدی صنعت چاپ در استان های دیگر شرکت خواهیم کرد تا به یکپارچه سازی این صنعت و رونق کسب و کار در این صنعت کمک کنیم.

در ادامه این نشست که با حضور فعالان صنعت چاپ از تهران، اصفهان و دیگر شهرهای کشور برگزار می شد به نقش مرکز محور و موقعیت مهم اصفهان در توسعه صنعت چاپ اشاره شد. همچنین برنقش  یکپارچگی و همبستگی در صنعت چاپ کشور برای توسعه نیز تاکید شد.

شایان ذکر است، شرکت‌های افق قطعات آسیا، هودیس پارس، نوین تاک، رایا شقایق آسیا، چاپ صفا، کیاما، ماشین‌سازی حرفه و فن، ماد رول، قالب‌سازی سعدی، کاوش ماشین سپید، نگارستان نقش سورنا، پارس جت، مبین‌تک، قالب‌سازی صبوری، همدان لیبل و مکسس از جمله مهمترین شرکت‌هایی هستند که در یازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته اصفهان حضور یافتند.