قدرت اله نوروزی با بیان اینکه برای تحقق واقعی شهر خورشیدی به کمک و مشارکت مردم نیاز داریم، اظهار کرد: استفاده از انرژی تجدید پذیر را از خودمان شروع کردیم و خوشحالم که این رویداد با حضور شرکت های دانش بنیان برگزار می شود. وی تصریح کرد: به دلیل افزایش دمای کره زمین و افزایش گازهای گلخانه ای و نوع سوخت هایی که در جهان استفاده می شود دنیا به استفاده از راهکارهای جایگزین در حوزه انرژی روی آورده است. خوشبختانه در برنامه پنجم و ششم توسعه نیز به این موضوع توجه شده اما همچنان جنبه اجرایی نداشته است. اراده ما در شهرداری به حرکت در این مسیر است و بنا داریم شهروندان و مردم را نسبت به این موضوع، تشویق و ترغیب کنیم تا شهر خورشیدی یک شعار نباشد و به صورت واقعی محقق شود. 

انتظار مشارکت

از مردم داریم

شهردار اصفهان ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری گام هایی در این خصوص برداشته شده است. توجه به انرژی تجدید پذیر و پاک را از خودمان شروع کردیم و از مردم هم انتظار مشارکت داریم. در این حوزه جدیت داریم و معتقدیم با کمک مردم می توان در این زمینه تحول ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم با فرهنگ سازی مردمی شهروندان را به استفاده از انرژی های خورشیدی جذب کنیم. شهر خورشیدی شهری است که روی هر پشت بام آن یک پنل خورشیدی وجود دارد و این انرژی را به برق تبدیل می کند. ما برای تحقق شهر خورشیدی به چنین مشارکت مردمی نیاز داریم. وی اعلام کرد: اگر بر پشت بام هر خانه ای پنل خورشیدی نصب شود، هر خانوار تامین کننده ۲۰ درصد انرژی برق شهر خواهد بود.

نوروزی افزود: در مدیریت شهری کنونی اصفهان توجه ویژه ای به انرژی خورشیدی شده است، اما با وجود همه تلاش ها تنها ۳۰۰ کیلو وات انرژی خورشیدی تولید می شود که ۱۰۹ کیلووات در سالن اجلاس و بقیه در نقاط مختلف از جمله مناطق هشت، شش و  ۱۳ است و این میزان باید افزایش یابد. نوروزی با اشاره به این که بر اساس قرارداد جدید و با مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان ۵۰۰ کیلو وات برق خورشیدی تولید می شود، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان اراده کرده تا در این مسیر حرکت کند و به طور یقین نمایندگان مجلس و استانداری اصفهان نیز به این مهم توجه دارند و این موضوع باید در عمل نیز تبلور پیدا کند.    

 

 

تجهیزات خورشیدی

به دل محلات می رود

همچنین رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زمانی که در دی ماه، آلودگی هوای اصفهان به اوج می رسد به غلط همه چیز را به خودروها نسبت می دهیم در حالی که ۴۰ درصد آلودگی شهرها در آن فصل سرد سال ناشی از سیستم گرمایش منازل است. کوروش خسروی افزود: فرهنگسازی و الزام نصب پنل های خورشیدی برای صدور پروانه های ساختمانی از جمله تلاش های مدیریت شهری است که تلاش می کند اصفهان به عنوان شهری خورشیدی با آلایندگی کمتر و منابع انرژی ارزانتر باشد. وی با بیان اینکه این دغدغه در شورای شهر و به ویژه در مرکز پژوهش های شورا وجود دارد، افزود: مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان از پاییز سال ۹۶ مطالعاتی در زمینه انرژی های خورشیدی انجام داده است. مشکل اساسی در کل کشور در انتشار و استفاده از تکنولوژی سبز و ارزان بودن بیش از حد انرژی است که سبب شده مردم رغبتی برای استفاده از انرژی های پاک نداشته باشند. این درحالی است که هر کدام از آبگرمکن های خورشیدی کوچک معادل ۶۲ درخت در کاهش انتشار کربن در سال تاثیرگذار است.

وی اعلام کرد: با تلاش معاونت شهرسازی شهرداری و کمیسیون ماده پنج استان از ابتدای امسال نصب سیستم های خورشیدی در ساختمان های گروه (ج و د ) الزامی شد اما در ساختمان های گروه (الف و ب) در حال حاضر اختیاری است. بر اساس این مصوبه هر کسی بخواهد پروانه ساختمانی بگیرد باید نصب تجهیزات خورشیدی در ساختمان را پیش بینی کرده باشد. خسروی با بیان اینکه اصفهان نخستین شهر در ایران است که نصب سیستم های خورشیدی را در ساختمان های (ج و د) الزامی کرد، گفت: این نمایشگاه شهر خورشیدی را در فضای باز و محل رفت و آمد مردم برگزار کردیم تا مردم با این حوزه آشنا شوند. نمایشگاه های بعدی تجهیزات خورشیدی در دل محله های شهر برای فرهنگسازی برگزار می شود و در فرهنگسراها نیز ادامه می یابد تا مردم از نزدیک با تکنولوژی های سبز آشنا شوند.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: فرهنگسازی و الزام در پروانه ساخت از جمله تلاش های مدیریت شهری است که اصفهان به عنوان شهری خورشیدی با آلایندگی کمتر و با منابع ارزانتر انرژی باشد و بتوان این نعمت بزرگ را به ثروت تبدیل کرد.

 

پیشتازی شهرداری

در حوزه انرژی خورشیدی

حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، با اشاره به اینکه روند استفاده از انرژی خورشیدی در جهان، روند پر شتابی است اما این روند در ایران سرعت زیادی ندارد، اظهار داشت: وزارت نیرو برای تشویق مردم به استفاده از انرژی خورشیدی، مشوق هایی را در نظر گرفت اما با افزایش هزینه تجهیزات، این مشوق ها نیز روند نزولی به خود گرفت.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان کمتر از یک درصد نیاز الکتریکی شهر با انرژی خورشیدی تأمین می شود و در این شرایط، پیشتازی شهرداری و مدیریت شهری اصفهان به برگزاری این رویداد و همچنین تشویق و الزام مردم به استفاده از انرژی خورشیدی، بسیار ارزشمند است. 

وی اظهار داشت: این برنامه ریزی به ویژه اکنون که شهر در شرایط اوج مصرف است و تلاش داریم تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم، بسیار مهم است. 

وی افزود: سالانه 29 میلیارد تن کربن تولید می‌شود که 6 درصد آن در مصارف خانگی، 23 درصد در بخش حمل و نقل و 41 درصد در بخش صنعت برق و گرما است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این رقم به حدود 50 میلیارد تن کربن در سال برسد.

وی اعلام کرد: تابش خورشید در ژاپن نصف از کشور ما و در اسپانیا 80 درصد تابش گرما است، به بیان دیگر میانگین تابش انرژی خورشیدی در دنیا 3.9 کیلووات ساعت بر مترمربع، در ایران 5.1 کیلووات ساعت بر مترمربع و در اصفهان 5.8 کیلووات ساعت بر مترمربع است. 

گفتنی است در این مراسم همچنین تفاهم نامه علمی، آموزشی، پژوهشی و عملیاتی شهرداری اصفهان با شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در زمینه توسعه استفاده از انرژی خورشیدی، منعقد و به امضای شهردار اصفهان و مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان رسید. انجام اقداماتی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی، همکاری های مشترک با ایجاد کمیته راهبردی مشترک و تعامل برای آموزش همگانی به شهروندان از جمله مفاد این تفاهم نامه است.