عضوهیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد نجف آباد با بیان اینکه پروژه‌های محرک توسعه باید از جنس بازآفرینی و مشارکت محور باشد، تأکید کرد: ما با شهری تاریخی، فرهنگی و توسعه یافته نسبت به سایر شهرهای کشور روبه رو هستیم، اما در عین حال در این شهر دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر از مساحت شهر اصفهان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که اگر بخواهیم واقعی‌تر به آن نگاه کنیم وسعت بافت فرسوده شهر اصفهان به عدد چهار هزار کیلومتر می رسد.

 

پروژه‌های بزرگ مقیاس محرک توسعه نیستند!

طغیانی با بیان اینکه بافت فرسوده گاهی با بافت با ارزش سایه به سایه حرکت می‌کند، گفت: مدیریت شهری اصفهان درست یا اشتباه طی سال‌های گذشته به دنبال ایجاد پروژه‌های بزرگ مقیاس در شهر بوده تا توسعه رقم بخورد. وی تأکید کرد: پروژه های محرک توسعه می‌تواند کیفیت کالبد و اقتصاد شهر را ارتقاء دهد، البته هر پروژه‌ای که نوع نگاه ما را به سمت رشد افقی شهر ببرد، می‌تواند به شهر آسیب برساند که مصداق بارز آن پروژه‌هایی است که ریزدانه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پروژه‌های سالن اجلاس تصریح کرد: طراحی معماری و کالبدی سالن اجلاس بسیار فاخر است و گفته می شود پس از بهره برداری می‌تواند محلی برای برگزاری اجلاس‌های بین المللی باشد، اما مگر چندبار در اصفهان برگزاری چنین جلساتی اتفاق می‌افتد که نیاز یک پروژه عظیم در این مقیاس داشته باشیم.

 

تکمیل سالن اجلاس نیازمند ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار

وی با بیان اینکه اتمام پروژه سالن اجلاس ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: این درحالی است که بودجه منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ۷۰ میلیارد تومان است و نیاز به بودجه های بیشتری دارد؛ البته پروژه اجلاس فاخر است و مصالح و تجهیزات خوبی در آن به کار رفته، اما می‌توانستیم هزینه‌های کلانی را که در یک نقطه شهر صرف کرده‌ایم در بافت‌های داخل شهر هزینه کرده و نتایج بهتری بگیریم.

طغیانی ادامه داد: پروژه سالن اجلاس یک سالن اصلی و چهار سالن جنبی دارد که قرار است همزمان با هتل و مجموعه تجاری که قرار است با مشارکت بخش خصوصی احداث شود، مورد بهره برداری قرار گیرد چرا که بهره برداری از پروژه اجلاس بدون بخش هتل و مجموع تجاری یک پروژه نیمه کاره است؛ البته این به معنای نادیده گرفتن زحمات انجام شده توسط مدیران شهری نیست، اما دردسرهای پروژه‌های اجلاس پس از افتتاح آن آغاز خواهد شد چرا که مشخص نیست چند اجلاس با شرایط بین المللی در آن اجرا خواهد شد.

 

وجود ۶۶۰ گلوگاه در محلات شهر

وی با بیان اینکه در محلات شهر اصفهان ۶۶۰ گلوگاه وجود دارد که برای بازگشایی آن ها باید اقدامات اساسی انجام شود، اظهار کرد: در شهری که به توسعه یافتگی آن می‌بالیم وجود این میزان گلوگاه قابل تصور نیست از این رو باید برای رفع گلوگاه‌ها تلاش کرد، چرا که اگر توجه کافی صورت نگیرد کیفیت زندگی در شهر اصفهان تنزل پیدا می‌کند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از تعریف پروژه‌ای که در محل قبلی کارخانه ریسباف به وسعت ۳۴۰ هزار مترمربع در محل چهارباغ بالا طی دوره قبل مدیریت شهری اصفهان تعریف شده است، گفت: در این پروژه بارگذاری سنگین تجاری انجام شده و برای آن هفت هزار پارک خودرو تعریف شده در حالی که زمان طراحی نقشه آن به این موضوع فکر نشده که در صورت بروز حادثه روند خروج خودروها از پارکینگ مجموعه تجاری چگونه انجام خواهد شد؟، از این رو جلساتی برگزار شد تا حجم بارگذاری تعریف شده کاهش پیدا کند و ظرفیت طرح متعادل شود.

وی درخصوص ایجاد بازارهای کوثر در نقاط مختلف شهر اصفهان گفت: راه اندازی بعضی از این بازارها با بافت‌های منطقه‌ای، اجتماعی و اقتصادی بعضی مناطق همخوانی نداشته از نرو ساکنان اطراف بازارها به عجز آمده و حتی تعدادی از کسبه محله‌ها از وجود آن‌ها که اقتصاد و فروششان را تحت تأثیر قرار داده، انتقاد دارند؛ مسائلی از این قبیل باعث شد که در شورای پنجم رویکردها را تغییر داده و از توسعه کمی این بازارها جلوگیری کنیم.

شهرداری‌ها دچار مشکلات

بیشتری خواهند شد

طغیانی با انتقاد از حمایت نکردن دولت از شهرداری تأکید کرد: براساس قوانین جدید، شهرداری‌ها دچار مشکلات بیشتری خواهند شد چرا که دولت شهرداری‌ها را به حال خود رها کرده و حتی آنجایی که متعهد به حمایت مالی می‌شود، بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: امروز شهرداری اصفهان به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر حقوق می‌دهد از این رو می‌توان گفت شهرداری به نهاد خیریه تبدیل شده و در دوره‌ای از زمان عده‌ای که نیاز به کار داشته‌اند به روش‌های مختلف در نهاد شهرداری نفوذ کرده‌اند و امروز اگر کسی یک نفر از این نیروها را تعدیل کند در بسیاری از محافل مورد نقد قرار می گیرد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری باید حقوق کارکنان خود را پرداخت، نظافت شهر را انجام، زباله‌ها را از سطح شهر جمع آوری و آبیاری فضای سبز را انجام دهد و در این راستا هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود درحالی که دولت شهرداری را رها کرده و شهرداری‌ها جز اینکه درآمد خود را از طریق پرداخت عوارض شهروندان ترک کند نخواهد داشت.

 

باید نگران مردم شهر باشیم

وی ادامه داد: هزینه اداره شهرداری به دلیل تعدد نیرو و استفاده نکردن مناسب از ظرفیت‌ها بسیار زیاد است بنابراین باید نگران مردم شهر باشیم که بسیاری از تصمیمات مدیریت شهری براساس نتایج درآمد یا تصمیمات بسیار احساسی است.

طغیانی با بیان اینکه نباید از پدیده رانت در مدیریت شهری شهرهای ایران غافل شد، گفت: برخی پروژه‌ها با استفاده از رانت ساخته می‌شود؛ چرا که درآمد قابل توجهی برای شهرداری به همراه داشته باشد و این درحالی است که هیچکدام از این پروژه‌ها امکان سنجی و نیازسنجی خوبی ندارد.

 

به دنبال ایجاد پروژه‌های مشارکتی جدید نیستیم

وی تأکید کرد: در دوره جدید مدیریت شهری با توجه به افزایش دقت نظر بر فعالیت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی، نسبت به نوع و جنس پروژه‌های مشارکتی در شهر مذاکراتی انجام شده است، البته به دنبال ایجاد پروژه‌های مشارکتی جدید نیستیم؛ چرا که معتقدیم باید تکلیف پروژه‌های مشارکتی نیمه تمام قبل مشخص شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پروژه‌های مشارکتی از بخش سنتی و ساختمان سازی خارج شده است، گفت: رویکرد تعریف پروژه‌ها تغییر کرده و کیفیت اجرای آن‌ها در این دوره افزایش پیدا کرده است و خوشبختانه شهرداری برای اجرای پروژه‌های خود قانون را تغییر نمی دهد چرا که معتقد است نباید از یک نردبان باطل بالا رفت.