سی ان بی‌سی چند وقت پیش یادداشتی به قلم استفان کلی، اقتصاددان سیاسی منتشر کرده بود که معتقد بود سیطره پوپولیست‌ها بر اقتصاد جهان و تأثیرات سیاست‌های اشتباه آنها جهان را گرفتار خواهد کرد. او از امریکا، ایتالیا، انگلستان و مجارستان مثال می‌زد. حالا هم خاتیجا حق، رئیس مرکز تحقیقات خاورمیانه و شمال افریقا در شرکت خدمات مالی و بانکداری به رویترز می‌گوید: «ما نسبت به 6 ماه تا 9 ماه پیش، کمتر به روند اقتصادی خوشبین هستیم.» او انتظار برای قیمت‌های پایین‌تر نفت، کاهش تولید نفت و چشم‌انداز غبارآلود اقتصاد جهانی را مؤلفه‌های اصلی کاهش این خوش بینی می‌داند. رویترز روز گذشته یک نظرسنجی از 22 اقتصاددان منتشر کرده است که همین گزاره‌ها را تأیید می‌کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که سرعت رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس کند می‌شود که دلیل اصلی آن کاهش تولید نفت، قیمت‌های پائین نفت خام و رشد جهانی ضعیف‌تر و فشار روی اقتصاد منطقه‌ای است. تولید ناخالص داخلی در عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان در سال 2019، 2.1 درصد رشد خواهد کرد و در سال 2020 به 2.2 درصد خواهد رسید. سه ماه پیش، همین نظرسنجی نشان می‌داد که رشد اقتصادی عربستان امسال 2.5 درصد خواهد بود و در سال 2020 به 3 درصد خواهد رسید.
قیمت نفت خام برنت، در سال گذشته به‌طور میانگین ۷۱.۶ دلار بود، درحالی‌که امسال تا به اینجای کار، میانگین آن ۶۰ دلار برای هر بشکه بوده است. اقتصاددانان هم پیش‌بینی کردند که بر اساس تقاضای کمتر و نگرانی از عرضه بیش از حد، قیمت این شاخص نفتی کمتر از ۷۰ دلار باقی بماند؛ چرا که رشد تقاضا کم است و نگرانی‌هایی هم درباره مازاد عرضه وجود دارد. همچنین توافق کاهش تولید اوپک پلاس، ممکن است باعث تقویت قیمت نفت شود، اما به رشد اقتصادی کشور‌های حاشیه خلیج فارس، فشار وارد خواهد کرد.
صندوق بین‌المللی پول هم در روز دوشنبه پیش‌بینی‌اش برای رشد اقتصاد جهانی در سال 2019 و 2020 را برای دومین بار طی سه ماه گذشته کاهش داد. بر اساس آخرین پیش‌بینی، رشد اقتصاد جهانی امسال 3.5 درصد و در سال 2020، 3.6 درصد خواهد بود.
22 اقتصاددان همچنین پیش‌بینی کردند که امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۵ دچار کسری مالی و دوباره با افزایش درآمد روبه‌رو شود. این درحالیست که در پیش‌بینی قبلی اعلام شده بود که این اتفاق در سه ماهه اول ۲۰۱۸ خواهد افتاد.
آخرین نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که کسری بودجه عربستان در سال 2019 به 5.6 درصد خواهد رسید در حالیکه در سال 2018، 4 درصد بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 هم کسری بودجه به 5.9 درصد برسد. این در حالی است که در پیش‌بینی‌های قبلی، کسری بودجه عربستان برای سال آینده 4 درصد برآورد شده بود. اما این کسری بودجه تا سال 2023 از بین خواهد رفت. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که امارات متحده عربی در سال 2020 می‌تواند کسری بودجه‌ای را که از سال 2015 گرفتار آن شده، رفع کند. همین نظرسنجی سه ماه پیش نشان می‌داد که در سال 2018، مشکل بودجه‌ای امارات حل خواهد شد.

 

ریحانه یاسینی
خبرنگار ایران