این دومین حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن است و مستقیما به دستور او انجام شده است. در جریان این حمله دو هدف در خاک سوریه و یک هدف در عراق شامل یک مقر فرماندهی و کنترل منطقه‌ای کتائب سید‌الشهدا (تیپ ۱۴) و دست‌کم یک انبار مهمات متعلق به کتائب حزب‌الله (تیپ ۴۶) حشدالشعبی مورد اصابت بمب‌های هدایت ماهواره‌ای جنگنده‌های آمریکا واقع شدند. پیش‌از‌این و در ماه مارس هم نیروی هوایی آمریکا حمله‌ای مشابه را علیه گروه‌های نظامی واقع در مرز عراق و سوریه به انجام رسانده بود. بااین‌حال پس از این حمله هم حملات به مواضع آمریکا در عراق ادامه یافت و تازه‌ترین این جملات هم اخیرا علیه کنسولگری آمریکا در اربیل واقع در کردستان عراق انجام شد.
حشدالشعبی با صدور بیانیه‌ای با تأیید کشته‌شدن چهار عضو خود در این حمله اعلام کرد: «این نیروها هیچ دخالتی در فعالیت علیه حضور نیروهای خارجی در عراق نداشتند. ما ضمن محکوم‌کردن شدید این حمله غیرقانونی به نیروهای‌مان تأکید می‌کنیم که واکنش به این حملات و بازخواست عاملان آن در اراضی عراق حق قانونی ماست. این حمله در راستای عملیات تضعیف نیروهای عراقی انجام شده و در آن حاکمیت عراق هدف قرار گرفت به‌ویژه که هم‌زمان با موفقیت‌های بزرگ حشدالشعبی در سالگرد تأسیسش و برگزاری نشست سه‌جانبه بغداد انجام شد». حشدالشعبی همچنین بر حمایت خود از موضع‌گیری‌های دولت عراق برای خاتمه‌دادن به پرونده خروج نیروهای خارجی از عراق تأکید کرد.
واکنش منفی کاظمی
فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق هم ضمن محکومیت حمله هوایی آمریکا به نیروهای حشدالشعبی مستقر در مرزهای این کشور با سوریه، این اقدام را نقض آشکار حاکمیت عراق دانست.
«یحیی رسول»، سخنگوی مصطفی الکاظمی، فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، روز گذشته حمله هوایی آمریکا به یک منطقه واقع در مرزهای این کشور با سوریه را محکوم کرده و آن را براساس تمامی منشورهای بین‌المللی، نقض آشکار‌ و غیرقابل‌قبول حاکمیت و امنیت ملی این کشور دانست.
رسول با تأکید بر مخالفت بغداد با تبدیل‌شدن عراق به میدان تسویه‌حساب‌ها، گفت: «عراق بر حق خود برای داشتن حاکمیت و ممانعت از استفاده از آن به‌عنوان میدانی برای واکنش‌ها و تجاوزها تأکید دارد».
سخنگوی فرماندهی کل نیروی مسلح عراق در ادامه برقراری آرامش و دوری از تمامی انواع تنش را خواستار شد و تأکید کرد که عراق برای جلوگیری از تکرار چنین تجاوزهایی، تحقیقات و رایزنی‌های لازم را در سطوح مختلف انجام خواهد داد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز حمله آمریکا علیه نیروهای حشدالشعبی را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت عراق دانست.
عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و ائتلاف عراقیون، هم نسبت به حمله هوایی آمریکا به نیروهای حشدالشعبی در مرز سوریه و عراق واکنش نشان داد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با نگرانی فراوان بمباران یکی از مقرهای نیروهای حشدالشعبی مستقر در منطقه القائم در مرز سوریه توسط جنگنده‌های آمریکا را دنبال کردیم که منجر به شهادت و مجروح‌شدن تعدادی از این رزمندگان شد. تکرار چنین نقض‌هایی را محکوم می‌کنیم.
حمایت از دستور بایدن
در آمریکا هم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، عملیات هوایی پنتاگون در منطقه مرزی عراق- سوریه را واکنشی «هدفمند و مناسب» به یک تهدید «جدی و خاص» توصیف کرد. بیانیه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از حملات هوایی ایالات متحده علیه تأسیساتی در منطقه مرزی عراق- سوریه منتشر شد که به گفته آنها مورد استفاده «گروه‌های ‌نظامی تحت حمایت ایران» قرار داشت. در بیانیه پلوسی آمده است: «حملات هوایی که وزارت دفاع آمریکا علیه تأسیسات عملیاتی و انبار تسلیحات در منطقه مرزی عراق- سوریه انجام داد، به نظر می‌رسد یک واکنش هدفمند و مناسب به یک تهدید جدی و خاص بود. حفاظت از قهرمانان نظامی که از آزادی‌های ما دفاع می‌کنند، یک اولویت مقدس است. آنان از این امکانات برای حملات تهدیدکننده علیه نیروهای آمریکایی و همچنین متحدانمان استفاده می‌کردند. طبق قانون اختیارات جنگی، کنگره مشتاق به دریافت و بررسی اطلاعیه رسمی درباره این عملیات و همچنین دریافت جزئیات بیشتر ازسوی دولت است». از طرف دیگر، برخی رسانه‌ها هم توقف فعلی مذاکرات در وین و عدم اطمینان نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا را بی‌ارتباط به این عملیات دولت بایدن نمی‌دانند.
در‌همین‌حال، وزارت دفاع آمریکا هم تأیید کرد که نیروهای هوایی این کشور به دستور جو بایدن مواضع حشدالشعبی را در دو نقطه یکی در خاک سوریه و دیگری در خاک عراق بمباران کرده است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «این حملات نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور بایدن در محافظت از پرسنل آمریکایی جدی است». کربی گفت بایدن دستور داده اقدامات نظامی بیشتری برای پاسخ به حملاتی که منافع آمریکا در عراق را هدف قرار می‌دهد، انجام شود. به گفته سخنگوی پنتاگون، «ایالات متحده اقدامات لازم و مناسب را برای کاهش خطرات تشدید اوضاع انجام داده است‌ اما این یک پیام بازدارنده، روشن و بدون ابهام است».