ويليام ايوانينا، مدير مركز ملي امنيت و ضد‌اطلاعات روز جمعه در بيانيه‌اي اعلام كرد:«كشورهاي خارجي از تدابير اثرگذار در رسانه‌هاي اجتماعي و سنتي براي اثرگذاري بر ديدگاه‌ها و ترجيحات راي‌دهندگان امريكايي، ايجاد تغيير در سياست‌هاي امريكا، دامن زدن به تفرقه‌ها و تضعيف اعتماد به روند دموكراتيك‌ها استفاده مي‌كنند.» به گزارش رويترز در اين بيانيه از مردم امريكا خواسته شده، نقش خود را در تامين امنيت انتخابات به ويژه با حفظ هوشياري در برابر تلاش‌‌ دولت‌هاي خارجي در راستاي اثرگذاري بر نتايج و سياست‌ها ايفا كنند. در بيانيه مركز ملي امنيت و ضداطلاعات آمده است:«ابتدايي‌ترين درخواست ما از مردم اين است كه با نگاه انتقادي و شكاكانه به هر اطلاعات منتشر شده‌اي، نگاه كنند و با استفاده از سواد رسانه‌اي خود پيش از بازنشر اطلاعات، منابع آن را بررسي كنند.» ويليام ايوانينا اصلي‌ترين كشورهايي را كه مركز ملي امنيت و ضداطلاعات به عنوان تهديدي براي سلامت انتخابات امريكا مي‌داند، روسيه، چين و ايران خوانده اما اين موضوع را رد نكرده كه كشورهاي ديگر نيز ممكن است، اقداماتي در اين راستا صورت دهند.

اين مقام ضداطلاعاتي ارشد ترامپ در بيانيه خود تاكيد كرد، اين براي دشمنان «به طرز فوق‌العاده‌اي سخت است» كه به‌ طور گسترده انتخابات پاييز را مختل كرده يا تغييري در شمارش آرا به وجود آورند اما «ما به نظارت در مقابل عاملان فعاليت‌هاي سايبري مخرب كه براي دستيابي به شبكه‌هاي ايالتي و فدرالي امريكا تلاش دارند، نظارت داريم» و به رفتار و عملكرد مسوولان برگزاري انتخابات توجه مي‌كنيم.

ويليام اوانينا به‌ طور مشخص در بيانيه اعلام كرده است كه چين «در حال گسترش تلاش‌هايش براي نفوذ به منظور شكل‌دهي جوي سياسي در ايالات‌متحده و فشار بر چهره‌هاي سياسي است كه از نظر آنها مخالف منافع چين هستند و از چين انتقاد مي‌كنند.» او همچنين مدعي شد ايران هم در حال اشاعه اطلاعات غلط به‌منظور تضعيف نهادهاي امريكاست. در بخش ديگري از بيانيه ويليام ايوانينا اعلام شده كه تضعيف ايالات‌متحده «هدف دايمي» روس‌هاست و آنها در شبكه‌هاي اجتماعي بدنام كردن آنچه آن را «تشكيلات ضدروسي در امريكا» مي‌خوانند، دنبال مي‌كنند. اين بيانيه در حالي صادر شد كه مايك پمپئو، وزير امور خارجه امريكا نيز در هفته گذشته از «احتمال دخالت خارجي» در انتخابات سخن گفته و بدون نام بردن از روسيه تاكيد كرده بود كه «بازيگران بد» از ايران و چين گرفته تا برخي بازيگران غيردولتي در عرصه سياست به دنبال تاثيرگذاري بر انتخابات امريكا هستند.

نارضايتي دموكرات‌ها از بيانيه ايوانينا

بيانيه مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات برخلاف تصورات قبلي براي دموكرات‌ها قانع‌كننده نبود. 4 عضو ارشد كنگره كه پيش‌تر در نامه‌اي خطاب به كريستوفر راي، مدير اف‌بي‌آي ابراز نگراني كردند كه كنگره هدف «كمپين مداخله خارجي هماهنگ» براي نفوذ در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ قرار بگيرد و از كريستوفر راي خواسته بودند تا پيش از تعطيلات آگوست يك جلسه براي تمام اعضا و با استفاده از اطلاعات محرمانه درباره اين مساله داشته باشد روز شنبه با صدور بيانيه‌اي به اظهارات ويليام ايوانينا واكنش نشان داده و اعلام كردند اين بيانيه به اندازه‌اي كلي و بدون جزييات است كه آن را «بي‌معني» كرده است.

در اين بيانيه كه از سوي نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا، چاك شومر، رهبر دموكرات‌هاي سنا، آدام شيف، رييس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان امريكا و مارك وارنر، عضو هيات اطلاعاتي سناي امريكا صادر شده، آمده است كه هشدارهاي مطرح شده در بيانيه اوانينا «ناكافي» بوده و مردم امريكا را نسبت به آنچه دقيقا از سوي كشورهاي خارجي براي تاثيرگذاري در انتخابات امريكا صورت مي‌گيرد، آگاه نمي‌كند.

به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، انتقاد دموكرات‌ها بيشتر از اين بود كه از نقش جدي روسيه در تلاش براي تغيير نتايج انتخابات امريكا صحبت نشده و آنها سكوت را به عدم تمايل دولت ترامپ براي روشن شدن نقش روسيه در انتخابات قبلي مرتبط دانسته بودند.

سهم كشورها مشخص شود

آدام شيف، رييس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان امريكا معتقد است بايد سهم كشورها و نقش آنها در تلاش براي اثرگذاري در انتخابات روشن شود. او در مصاحبه‌اي كه ساعاتي پس از صدور بيانيه 4 عضو ارشد دموكرات كنگره با «ام‌اس‌ان‌بي‌سي» انجام داد، گفت:«من از ويليام ايوانينا و ساير مقامات امنيتي و اطلاعاتي خواسته‌ام كه در گزارشي براي مردم تشريح كنند كه كشورهاي خارجي در حال انجام چه كاري هستند و با تشريح جزييات به طبقه‌بندي اقدامات اين كشورها بپردازند.» او اضافه كرد:«متاسفانه در بيانيه اخير كه از سوي مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات صادر شده اين احساس كاذب به خوانندگان دست مي‌دهد كه اقدامات روسيه، چين و ايران همسان است.» شيف تاكيد كرد:«خواست ما اين است كه دولت دقيقا بگويد روسيه چه كار مي‌كند، چين چه كار مي‌كند و ايران چه مي‌كند.» رييس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان امريكا همچنين گفت كه به موجب قانون نمي‌تواند آنچه در نشست توجيهي با مقامات امنيتي برايش تشريح شده را بازگو كند اما اين وظيفه بر دوش نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي است كه آگاهي‌هاي لازم را به مردم امريكا بدهند.

اين تازه آغاز راه است

نيويورك‌ تايمز نوشته است كه مقامات امنيت ملي امريكا از انتقادات مطرح شده از سوي نمايندگان كنگره مبني بر اينكه سهم كشورها و جدي بودن خطر اقدامات آنها براي دخالت در انتخابات روشن نشده، تعجب كرده‌اند. به نوشته نيويورك تايمز اين مقامات كه خواستند نام‌شان فاش نشود، گفته‌اند بيانيه ويليام ايوانينا تازه آغازي براي صدور سلسله بيانيه‌هايي از سوي مركز ملي امنيت و ضداطلاعات براي آگاه‌سازي شهروندان است. يك مقام آگاه مي‌گويد هر چند كه در اين بيانيه به ‌طور جدي به نقش روسيه پرداخته نشده اما فكر مي‌كنم كه نمايندگان بايد بدانند شرايط سال 2020 به كلي با شرايط سال 2016 متفاوت است. به گفته او، روس‌ها مي‌دانند كه نبايد از يك روش ثابت دو بار بهره ببرند و چين و ايران نيز به دنبال آن هستند كه نقشي جدي‌تر ايفا كنند. اين مقام به نيويورك تايمز گفته است «سوال اينجاست كه آيا اين 3 كشور در كنار يكديگر و براي دستيابي به يك هدف مشخص در انتخابات فعاليت خواهند كرد يا آنها با اهداف متفاوت روبه‌روي يكديگر خواهند ايستاد؟»

در حالي كه پيش‌تر ايران هر گونه دخالت در انتخابات امريكا را رد كرده بود براساس گزارش نيويورك ‌تايمز، مقامات امنيت ملي امريكا معتقدند، ايران ممكن است در راستاي انتخاب نشدن دوباره دونالد ترامپ دست به اقداماتي نظير حمله به كشتي‌هاي تجاري يا نفتكش‌ها بزند تا با تاثيرگذاري در بازار انرژي به دو هدف آسيب زدن به اقتصاد امريكا و ناكارآمد جلوه دادن سياست‌هاي دولت ترامپ دست يابد اما باتوجه به اينكه بحران كرونا اثراتي جدي براي امريكا در پي داشته و محدود بودن اثرات اقدامات احتمالي ايران در اين شرايط احتمالا از چنين كاري خودداري كند، از همين رو ايران را تهديدي جدي ارزيابي نمي‌كنند. آنها درباره چين به تجربه اين كشور درخصوص اثرگذاري در انتخابات‌ها نگاه مي‌كنند. در سال 2008 هكرهاي چيني به كمپين انتخاباتي هر دو كانديدا يعني باراك اوباما و جان مك كين حمله كردند اما اين اقدام
در راستاي دخالت در نتايج نبود. به عقيده آنها چين
به دنبال اين نيست كه امسال از سياستي كه روس‌ها در سال 2016 بهره بردند، استفاده كند و در تلاش است در قالب يك سياست بلندمدت از طريق همكاري و تقويت روابط با مقامات محلي از جمله نمايندگان كنگره، برخي سياست‌ها در ايالات‌متحده را تغيير دهد و نگراني اصلي مقامات امريكايي به روسيه و سياست هنوز نامشخصش در قبال انتخابات 2020 بازمي‌گردد.

پيش‌تر كانديداي اصلي حزب دموكرات در انتخابات پيش رو نيز انتقادات زيادي نسبت به روسيه و چين مطرح كرده اما نامي از ايران به ميان نياورده بود. جو بايدن هفته گذشته گفته بود، روسيه و چين قصد دارند دموكراسي امريكا را از بين ببرند. بايدن تاكيد داشت كه «روس‌ها هنوز مي‌كوشند روند انتخابات ما را نامعتبر جلوه دهند و چين و ساير قدرت‌ها نيز تلاش مي‌كنند اعتماد شهروندان امريكايي به نتايج انتخابات آينده رياست‌جمهوري در ماه نوامبر را متزلزل كنند. به گزارش واشنگتن‌پست، جو بايدن اين نظرات را در واكنش به اطلاعات دستگاه‌هاي امنيتي بيان كرده است. بايد ديد فشار دموكرات‌ها باعث اتخاذ چه سياست‌هايي از سوي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي امريكا خواهد شد و اطلاعاتي كه در سلسله بيانيه‌هاي بعدي مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا منتشر خواهند شد داراي چه درجه‌اي از اهميت هستند؛ اطلاعاتي كه اثرگذار بودن آنها مي‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع يك كانديدا تغيير دهد.