‏  [مجتبی پارسا] در حالی که تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در سراسر جهان از مرز ١١٦ هزار نفر گذشته و دست‌کم ٤٠٨٩ نفر جان خود را بر اثر این ویروس کشنده از دست داده‌اند، ایتالیا به لحاظ تعداد مبتلایان و آمار کشته‌ها، در دومین پله بعد از چین ایستاده است.
روز گذشته، دولت ایتالیا تمام کشور را قرنطینه کرد. حالا شهرها و خیابان‌های این کشور باستانی، بیشتر شبیه فیلم‌های آخرالزمانی هالیوودی شده تا کشوری که مدتی پیش، نگران تعداد زیاد توریست‌ بود. کشوری که روزی امپراتوری روم در آن قرار داشت، حالا در بدترین شرایط خود در مواجهه با شیوع یک بیماری قرار گرفته است. ویروسی که بیش از ٩ هزار نفر را در این کشور آلوده کرده و حدود ٥٠٠ نفر را نیز به کام مرگ کشانده است.  خبرگزاری گاردین گزارش داده، پس از آنکه دولت ایتالیا تصمیم گرفت بخش‌های شمالی کشور را تحت قرنطینه دربیاورد، عده زیادی از مردم این مناطق به سمت مناطق دیگر به راه افتادند تا از این شرایط فرار کنند؛ حالا دولت تصمیم گرفته تا همه کشور را با ٦٠ میلیون نفر تحت قرنطینه درآورد و به این صورت، مانع گسترش بیشتر این ویروس شود.
جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد این اقدامات شدید، توضیح داده است. او در این کنفرانس از مردم خواست تا در خانه بمانند و همه گردهمایی‌های عمومی را ممنوع اعلام کرد. او به خبرنگاران گفت: «دیگر زمانی باقی نمانده است. من مسئولیت این اقدامات را بر عهده می‌گیرم. آینده ما در دستان ماست.» کونته پیش از این اعلام کرده بود که فقط منطقه لومباردی را قرنطینه خواهد کرد؛ یک روز بعد او گفت: «من می خواهم حکمی را امضا کنم که به این شکل خلاصه می‌شود: من در خانه می‌مانم و همه ایتالیا به یک منطقه حفاظت‌شده تبدیل خواهد شد.»
این اقدامات ایتالیا در زمانی صورت گرفت که بازارهای جهانی، خصوصا بازارهای آمریکا و انگلیس شاهد کاهش شدید بودند، رئیس جمهوری چین برای نخستین‌بار پس از شیوع بیماری کرونا، از ووهان بازدید کرد که نشانه تحت کنترل درآمدن بحران بیماری بود، آمار مرگ‌ومیر جهانی بر اثر این ویروس از ٤ هزار نفر گذشت و آمار مبتلایان نیز رقم ١١٣ هزار نفر را رد کرد و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که خطر پاندمیک (همه‌گیری جهانی بیماری) شدن این ویروس «بسیار جدی» است.همه این اتفاق‌ها در حالی صورت می‌گرفت که آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ایتالیا به سرعت در حال افزایش بود.
حالا طبق حکم جدید، همه مراسم عمومی اعم از مراسم عروسی، تشییع جنازه و مراسم ورزشی ممنوع خواهد شد. سینماها، تئاترها و باشگاه‌ها  هم بسته می‌شود. همه مدارس و دانشگاه‌ها نیز تا سوم آوریل تعطیل است.
بر اساس گفته‌های رئیس آژانس حمایت مدنی در ایتالیا، آمار مرگ‌و میر در این کشور از روز یکشنبه تا دوشنبه، از ٣٦٦ نفر به ٤٦٣ نفر افزایش یافت و آمار کل مبتلایان نیز ٢٤درصد افزایش داشت. ٧٢٤ نفر به طور کامل مداوا شده‌اند و ٧٣٣ نفر نیز تحت مداوای شدید قرار دارند.
کونته در روزی که حکم قرنطینه تمام کشور را اعلام کرد، گفت: «آمار و اعداد نشان می‌دهد که ما در حال تجربه یک افزایش جدی در مورد تعداد مبتلایان، افرادی که نیازمند بستری شدن هستند و متاسفانه تعداد مرگ‌ها هستیم. ما باید شیوه زندگی‌مان را تغییر دهیم. باید همین حالا آن را تغییر دهیم. به همین دلیل است که من تصمیم گرفته‌ام این اقدامات شدید را اجرا کنم.»
تحت حکم جدید، مردم تنها مجاز خواهند بود که بین شهرها و فقط به دلایل اورژانسی تردد کنند؛ در غیر این‌صورت، آنها با مجازات جریمه یا حتی سه ماه زندان مواجه خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که پاسگاه‌ها و مأموران در بزرگراه‌ها، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها مستقر شوند. آن دسته از افرادی که مجبور هستند منطقه یا شهر خود را ترک کنند، تنها می‌توانند با داشتن دست‌نوشته‌ای این کار را بکنند و امضا بدهند که آنها باید به دلایل اقتصادی، پزشکی یا برای بازگشت به خانه، از مرزها عبور کنند.
روز یکشنبه به دلیل بالاترین رکورد ثبت‌شده مرگ‌ومیر روزانه به علت ویروس کرونا، تمام منطقه لومباردی شامل شهر مهم اقتصادی میلان و ١٤ استان دیگر که شیوع به شدت در آنجا زیاد بود تا سوم آوریل به طور کامل قرنطینه شد.
پس از پخش این خبر و پیش از اجرایی‌شدن حکم قرنطینه، شهرهای شمالی به آشوب و هرج‌ومرج کشیده شد و هزاران نفر تلاش می‌کردند تا از این مناطق فرار کنند. هزاران نفر خود را به ایستگاه‌های قطار رساندند یا سوار بر خودرو‌های شخصی‌شان شدند که در قرنطینه گیر نیفتند. در عین حال، بیمارستان‌های لومباردی یکی پس از دیگری اعلام‌کردند که تخت‌هایشان پر شده است و دیگر جایی برای پذیرش بیماران جدید ندارند. حالا مقامات بهداشتی در تلاش هستند تا تخت‌هایی را تهیه کنند و مکان‌هایی را بیابند که بتوانند بیماران بیشتری را مداوا کنند. با این حال تا آن زمان بیماران در اتاق‌های عمل و سالن‌های بیمارستان‌ها در حال مداوا هستند.
پروفسور «ماسیمو گالی» رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان ساکو در میلان می‌گوید: «من بسیار نگرانم. فشاری که این روزها روی بیمارستان‌های منطقه لومباردی وارد می‌شود، بسیار شدید است. من بسیار نگران تأثیر این ویروس روی سیستم بهداشتی‌مان هستم.»
به مردم ایتالیا گفته شده تا در خانه‌ها بمانند و از هرگونه سفر غیرضروری خودداری کنند تا به این شکل مانع از گسترش بیشتر ویروس کرونا شوند.
مهم‌ترین بخش‌های حکم دولتی که دوشنبه شب امضا شد و محدودیت‌هایی را تا سوم آوریل اعمال کرد، به چهار بخش تقسیم می‌شود.

سفر نکنید
از روز سه‌شنبه جابه‌جایی ٦٠ میلیون ایتالیایی محدود شد. سفر تنها در حالتی مجاز است که «ضروری و اورژانسی» و «برای شرایط کاری با دلایل پزشکی» باشد.
افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده، حق ترک‌کردن خانه‌هایشان را به هیچ دلیلی ندارند. به افرادی که تب دارند یا علایم این بیماری را از خود نشان می‌دهند نیز به شدت توصیه شده است تا در خانه بمانند و دیدارهایشان را حتی با دکتر محدودکنند. برای آنکه کسی به خاطر کار به مسافرت نرود، همه شرکت‌های عمومی و خصوصی مجبور شدند فعالیت‌های خود را تعلیق کنند.

ممنوعیت گردهمایی‌ها
حکم دولتی اخیر، «هرگونه تجمع را در مکان‌های عمومی یا فضاهایی که برای عموم جامعه قابل دسترس است»، ممنوع اعلام کرده است. این شرایط برای مناطق شمال ایتالیا شدیدتر و سختگیرانه‌تر است.
تمام رویدادهای ورزشی در همه سطوح لغو شده است و این شامل بازی‌های فوتبال سری آ ایتالیا نیز می‌شود. همچنین همه مسابقات سطح بالا مثل مسابقات المپیک نیز احتمالا بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. تمام ورزشکاران، مربیان و مدیران تحت معاینات دائم قرار خواهند گرفت.
استخرهای شنا، آب گرم، سالن‌ها و مراکز ورزشی نیز حق فعالیت ندارند و پیست‌های اسکی در سراسر کشور بسته شده است.

موزه‌ها و مکان‌های عمومی
برای تشویق مردم به ماندن در خانه، رستوران‌ها تنها در ساعات ٦صبح تا ٦ بعد‌از‌ظهر باز هستند، آن هم تنها در صورتی که بتوانند فاصله حداقل یک متری را میان مشتریان رعایت کنند.   
همه موزه‌ها و سالن‌های بازدید یا تجمع مثل سینماها، تئاترها و کازینوها تعطیل شده‌اند. در حالی که سوپرمارکت‌ها باز خواهند ماند، مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ در روزهای تعطیل عمومی و یک روز پیش از آن باید تعطیل باشند.

مدارس و دانشگاه‌ها
مدارس و دانشگاه‌ها به طور کامل تعطیل و همه امتحان‌ها لغو شده است. موسسات مذهبی اما باز هستند به شرط آنکه مردم دست‌کم فاصله یک متری از یکدیگر را رعایت کنند. با این حال، مراسم مذهبی و غیرمذهبی از جمله مراسم ازدواج، غسل تعمید و تشییع جنازه ممنوع است.