پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 11946
منتشر شده در دوشنبه, 18 فروردين 1399 10:07
تعداد دیدگاه: 0
رشد قابل توجه میزان دانلود برنامه‌های محبوب جوانان

در حالی که رتبه‌بندی جهان اپلیکیشن‌ها کمابیش شامل برنامه‌های شناخته شده و مشهور است اما تازه‌ترین رتبه‌بندی به دست آمده از آمارهای فروشگاه‌ نرم‌افزاری گوگل و اپل نشان‌دهنده حاکمیت مطلق اپلیکیشن چینی تیک تاک است.  

 
اپلیکیشن‌های محبوب‌ سال ۲۰۲۰

تیک تاک در حال حاضر بیشترین دانلود یک اپلیکیشن غیر بازی را به خود اختصاص داده است. این اپلیکیشن بیش از ۷/ ۱۰۴ میلیون نصب دارد که نسبت به سال قبل ۴۶ درصد رشد نشان می‌دهد. بر اساس گزارش  Sensor Tower دو کشور هند و برزیل در یک‌سال اخیر بیشترین میزان نصب این اپلیکیشن را داشته‌اند. هند ۳۴ درصد رشد نصب و برزیل ۴/ ۱۰ درصد رشد دانلود را برای این اپلیکیشن ثبت کرده‌اند.شرکت ByteDance که یک شرکت چینی است، توسط Yiming Zhang یک کارآفرین زنجیره‌ای اداره می‌شود.واتس اپ شرکت دوم لیست است که تنها در یک سال گذشته حدود ۶/ ۹۰ میلیون نصب را ثبت کرده است. واتس اپ در این یکساله رشد ۱۰ درصدی نصب را نشان می‌دهد. در یک سال اخیر هندی‌ها بیشترین نصب واتس‌اپ را داشته‌اند و نصب این اپلیکیشن در این کشور ۳/ ۳۵ درصد رشد کرده است. همچنین مشابه تیک‌تاک، در برزیل نیز اقبال به واتس‌اپ با رشد ۴/ ۹ درصدی روبه‌رو شده است.

واتس اپ که محبوبیتش فراتر از صاحب آن - فیس‌بوک - است بعد از جدایی بنیان‌گذاران آن تقریبا شکل و شمایل و سطح امکانات خود را حفظ کرده است. واتس‌اپ حدود ۵/ ۱ میلیارد کاربر در ۱۸۰ کشور جهان دارد و گفته‌ می‌شود روزانه یک میلیون کاربر در این اپلیکیشن ثبت‌نام می‌کنند. بر اساس گزارس Business of App این اپلیکیشن در طول یک روز شاهد ۶۵ میلیارد پیام است و در هر ثانیه تعداد پیام‌های رد و بدل شده در آن به ۲۹ میلیون می‌رسد.واتس‌اپ در هر روز ۲ میلیون دقیقه تماس (صوتی و ویدئویی)  را فراهم می‌کند.فیس‌بوک سومین اپلیکیشن محبوب این لیست است. شرکت فیس‌بوک هرچند طی یکی، دو سال اخیر با بحران‌های بزرگی سروکارداشته و تقریبا اقبال به خود اپلیکیشن فیس‌بوک هم به تدریج در جهان کاهش یافته اما صاحب چهار اپلیکیشن از لیست ۱۰ اپلیکیشن محبوب است.

فیس‌بوک بر اساس آمار  Recode هم‌اکنون ۱/ ۲ میلیارد کاربر دارد و با احتساب واتس‌اپ، مسنجر (Messenger) و اینستاگرام حدود ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر کاربر دارد که عدد دست‌نیافتنی برای شرکت‌های دیگر به‌نظر می‌رسد. فیس‌بوک طی سال‌های اخیر مدل‌های مختلف درآمدزایی را مورد اجرا قرار داده است.هند برای فیس‌بوک به تنهایی یک بازار بسیار بزرگ محسوب می‌شود. تنها ۲۶۹ میلیون کاربر فیس‌بوک هندی هستند با این حال خود آمریکایی‌ها بیشترین مشتری فیس‌بوک‌ هستند. گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد آمریکایی‌ها حساب فیس‌بوک دارند و هر آمریکایی به‌طور متوسط در این اپلیکیشن ۳۳۸ دوست دارد.کاربران فیس‌بوک به طور متوسط در هر روز ۱۰۰ میلیون دقیقه ویدئو می‌بینند و برای برخی کشورها از جمله آمریکا این پلت‌فرم‌ مهم‌ترین ابزار خواندن و دنبال کردن اخبار است.

به‌رغم کاهش میزان استقبال کاربران نسبت به فیس‌بوک در سال‌های اخیر این اپلیکیشن رشد خود را (با شیب کم) حفظ کرده است. با این حال شاید بزرگ‌ترین چالش‌های فیس‌بوک را باید در نداشتن مدل درآمد برای دیگر اپلیکیشن‌های متعلق به آن دانست.  اینستاگرام مشهورترین اپلیکیشن متعلق به فیس‌بوک رقبای سرسختی در بازار دارد که مهم‌ترین آنها یعنی تیک تاک عملا از اینستاگرام جلو زده است.بر اساس آمارها در هر روز به طور متوسط ۵۰۰ میلیون استوری روی اینستاگرام قرار می‌گیرد. اینستاگرام از جمله اپلیکیشن‌هایی است که تعداد کاربران زن آن از مردان بیشتر است. بر اساس آمارها بیش از ۵۱ درصد از کاربران این اپلیکیشن را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۳۴ درصد کاربران اینستاگرام را کاربران ۲۵ تا ۳۴ ساله تشکیل می‌دهند و ۳۱ درصد نیز بین ۱۸ تا ۲۴ سال دارند.در آمریکا ۳۵ درصد نوجوانان می‌گویند اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی آنهاست و میزان قابل توجهی از زمانشان را در روز به آن اختصاص می‌دهند.

هم‌اکنون حدود ۷۳ درصد محتوای روی اینستاگرام را عکس و ۱۳ درصد را ویدئو تشکیل می‌دهد. اینستاگرام حالا خود به منبع درآمد بسیاری از چهره‌های مشهور تبدیل شده و گفته می‌شود برخی از آنها به ازای هر پست بیش از یک میلیون دلار دریافت می‌کنند.اپلیکیشن Likee دیگر برنامه محبوب کاربران است. این اپلیکیشن سنگاپوری بر اساس ویدئوهای کوتاه و اشتراک آن کار می‌کند و تازه سه سال قبل پا به اینترنت گذاشت. در فصل دوم سال ۲۰۱۹ این اپلیکیشن به رکورد ۷/ ۸۰ میلیون کاربر ماهانه رسید.دیگر اپلیکیشن حاضر در این لیست SHAREit است. این برنامه چینی در سال ۲۰۱۵ پا به اینترنت گذاشت و هدف اصلی آن انتقال هرنوع فایل مثل ویدئو، صوت، موزیک، اپلیکیشن و... بین کاربران است.در واقع اپلیکیشن SHAREit را می‌توان پلی بین پلت‌فرم‌های مختلف از ویندوز تا مک و از آی او اس تا اندروید دانست. در حال حاضر این اپلیکیشن برای ۴۵ زبان نسخه اختصاصی دارد.اسنپ‌چت متعلق به شرکت اسنپ دیگر اپلیکیشن حاضر در لیست است. اسنپ‌چت را می‌توان الگوی تمام‌عیار اینستاگرام دانست. تقریبا اغلب نوآوری‌های اسنپ‌چت توسط اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال این برنامه که زمانی فیس‌بوک حاضر به پرداخت ۳ میلیارد دلار برای خریدش بود محبوبیت خود را همچنان حفظ کرده است.

اسنپ چت برای کاربران جوان و نوجوان بسیار شناخته شده و محبوب است به طوری که حدود ۷۸ درصد کاربران آن را افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله تشکیل می‌دهند و ۹۰ درصد کاربران آن بین ۱۳ تا ۲۴ سال دارند. ۶۱ درصد کاربران اسنپ چت را زنان تشکیل می‌دهند.اسنپ چت سال گذشته وارد بازار سرمایه شد و به لطف تغییرات وسیعی که در مدل بیزنس آن به وجود آمده در حال شکل دادن قابل توجه اکوسیستم متعلق به خودش است؛ چیزی که به گفته بنیان‌گذار آن باعث خواهد شد در آینده نیز موقعیت آن مستحکم‌تر شود.یوتیوب در رده دهم لیست بیشترین دانلود قرار دارد و جالب است که این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۸ بیشترین دانلود را به خود اختصاص داده بود. هر ماه ۲ میلیارد کاربر از یوتیوب استفاده می‌کنند و هر روز یک میلیارد ساعت محتوای یوتیوبی دیده می‌شود.  هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا روی یوتیوب آپلود می‌شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید